PB 12'' nu eller senare?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 22:27

Min fråga är enkel.

Ska man köpa PB 12'' nu eller väntas det av någon anledning någon förändring i pris eller maskinvara inom den närmsta tiden och därför avvakta en vecka eller tre?

Tror inte att det kommer att hända något på PB-fronten nu till expot men för säkerthets skull, om du inte har jättebråttom, så vänta!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 23:36

Nej. Jag har egentligen inte jättebråttom... men jag vill ju... ha. *abstinens* haha.

• Medlem
  • 2003-12-23 08:41

Hur är det de bukar säga? Om du kan vänta, då behöver du den egentligen inte, eller hur?

Jag vet, det låter elakt, men det ligger lite i det. Och jag håller också på att samla på mig lite pengar och hoppas få råd till en snart också...

/Frans

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-23 09:09

Förvisso sant - jag skulle likgärna kunna klara mig med den PC:n jag använder, men det vill jag ju inte. Man måste ju upprätthålla en viss klass på de datorer man kladdar på. Vad som helst (PC) duger inte.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 09:30

Kan bara meddela att Apple inte kommer att bygga några PowerBook fram till och med Expot. Beställer man idag är det 4-6 veckor på samtliga modeller. Luktar nya modeller lång väg

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-23 11:27

Minsann. Då är det nog lika bra att avvakta ändå. Eller?

• Medlem
  • 2003-12-23 11:38

Om inte annat kan det bli prissänkningar under expot....... skulle om jag kunde vänta med alla Apple inköp tills efter expot )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-23 12:33

Med så liten tid det är kvar till MW Expo så är det givetvis smart att invänta. Bra är alltid att köpa när modell eller prisförändringar precis skett. Senast PowerBook ändrades var väl i September.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-26 00:30

Hehe. Och gör dem några förändringar lär man väl få vänta tills nästa uppgradering innan man får hem datorn, med tanke på vad jag läst om Apple och leveranstider.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Luktar nya modeller lång väg

Vore nog beredd att instämma i detta, fast det är mer en fråga om tidpunkten. Nått bygger dom nog på fabrikerna för Powerbookar även fast dom inte tänker leverera något... jag menar att dom kan ju inte stoppa leveranserna ända fram tills i vår då den påstådda amerikanska inbyteskampanjen tar slut den 27 mars. Någon som vet ifall det är samma fabrik för Powerbook som för iPod, det skulle ju kunna vara en förklaring till att man inte tänker (kan) leverera då man nog har haft fullt upp med dessa så här i juletider. Finns nog bara 2 tänkbara datum för nya Powerbookar, antingen 6 januari eller ungefär 5 april.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-06 22:10

Alltså innebär det vi sett idag att man ska köpa nu eller vänta ihjäl sig, och att vänta är ju tråkigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Kan bara meddela att Apple inte kommer att bygga några PowerBook fram till och med Expot. Beställer man idag är det 4-6 veckor på samtliga modeller. Luktar nya modeller lång väg

Anledningen till denna 4-6veckors väntetid på samtliga modeller beror på att Apple har fullt upp med att reparera BP15"tummaren som kom nu i höst...eftersom skärmarna på de flesta modellerna var fel på. Detta ger en väntetid på samtliga modeller....de betyde rinte att apple kommer släppa nya modeller snart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
Anledningen till denna 4-6veckors väntetid på samtliga modeller beror på att Apple har fullt upp med att reparera BP15"tummaren som kom nu i höst...eftersom skärmarna på de flesta modellerna var fel på. Detta ger en väntetid på samtliga modeller....de betyde rinte att apple kommer släppa nya modeller snart.

Är detta spekulation från din sida eller har du tillförlitliga källor som påstår detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av daft
Alltså innebär det vi sett idag att man ska köpa nu eller vänta ihjäl sig, och att vänta är ju tråkigt.

För något år sedan började Apple med att minska ned med presentationer av nya datorer under själva mässorna men som jag minns det så kom en del 2-4 veckor efter mässorna så OM du inte har bråttom så skulle det kanske vara värt att vänta.

Har tidigare berättat om att jag beställde en 12" och som Apple först inte tänkte leverera (dom sa så att inga leveranser skulle ske de närmsta 30-40 dagarna) så när det hade gått ca: 20-25 dagar så lät jag min återförsäljare avbeställa den vilket var helt OK för både min återförsäljare och för Apple på Irland. Strax efteråt så plockade Apple likt förbaskat fram en åt mig fast den var avbeställd - den är troligen på väg hit till Sverige (vet mer om den imorgon onsdag) och jag har dösvårt att bestämma mig för om jag trotts allt ska ta emot den... vilket jag inte behöver göra. Enligt den på Irland som står för leveranserna till Norden så hade dom aldrig tidigare varit med om att något hade högprioriterats på detta sättet. Kanske ska jag ha is i magen och vänta tills i vår... får sova på saken. AppleStore hade en tid på sin sida att det skulle ta 10-15 dagar för leverans men ikväll (tisdag) så har man ändrat till 1-3 dagar. Jättesvårt att veta vilka slutsatser man kan dra av detta.

Olle

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 02:46

Förvisso, men jag vill ju inte vänta mig till döds och förövrigt börjar jag blir ganska less på att köra PC, men det skulle kännas snopet om jag införskaffar en PB12 och så en vecka senare så blir den uppgraderad, å andra sidan kanske det inte kommer någon uppgradering inom kort. Och då har man hamnat i en ond cirkel, utan dator. Så länge har jag nog inte lust att vänta.

Nåväl. De får göra vad de vill med uppgraderingarna. Jag vill ha en dator. :D:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
För något år sedan började Apple med att minska ned med presentationer av nya datorer under själva mässorna men som jag minns det så kom en del 2-4 veckor efter mässorna så OM du inte har bråttom så skulle det kanske vara värt att vänta.

Har tidigare berättat om att jag beställde en 12" och som Apple först inte tänkte leverera (dom sa så att inga leveranser skulle ske de närmsta 30-40 dagarna) så när det hade gått ca: 20-25 dagar så lät jag min återförsäljare avbeställa den vilket var helt OK för både min återförsäljare och för Apple på Irland. Strax efteråt så plockade Apple likt förbaskat fram en åt mig fast den var avbeställd - den är troligen på väg hit till Sverige (vet mer om den imorgon onsdag) och jag har dösvårt att bestämma mig för om jag trotts allt ska ta emot den... vilket jag inte behöver göra. Enligt den på Irland som står för leveranserna till Norden så hade dom aldrig tidigare varit med om att något hade högprioriterats på detta sättet. Kanske ska jag ha is i magen och vänta tills i vår... får sova på saken. AppleStore hade en tid på sin sida att det skulle ta 10-15 dagar för leverans men ikväll (tisdag) så har man ändrat till 1-3 dagar. Jättesvårt att veta vilka slutsatser man kan dra av detta.

Olle

Även jag är på G att köpa en PB12" och nu har även jag börjat tveka lite. Jag behöver en mac för jag sålde min förra och sitter nu med en PC. Iofs går den riktigt bra men jag saknar Mac OS, iPhoto, Safari osv. Vill inte sitta med den till senare i vår direkt. Får se hur tusan jag gör nu. Kanske köper man en iMac G3 för nån tusenlapp och kör med den till senare. Men det är drygt att hålla på och byta dator hela tiden också. Jag vill känna mig hemma och inbonad på min dator. Den blir ju faktiskt "mysigare" när man haft den ett tag. Så vi får se hur det blir.

Vad det gäller leveranstiderna så tror jag inte man ska dra nå slutsatser alls av det. Nya modeller kan komma om en vecka eller om 4 månader. Det är inte alltid leveranstiderna skjuter i höjden inför nylanseringar utan ibland har den legat på 1 dag när nya modeller kommit. Sen brukar det ju vara lite si och så med tiderna på applestore. När jag köpte min iMac G4 stod det 2-4 veckor och det tog 5 innan den skickades....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 00:05

Nu har jag beställt i alla fall. Sen får Apple göra hur de vill.

Starkt jobbat daft.......

Jag sa nej-tack till min och chansar på att detta rykte hos AppleInsider stämmer: PowerBooks
While details of the next major overhaul to the PowerBook product line remain up in the air, sources claim that a major architectural revision to the 12-inch PowerBook is currently underway at Apple. The end result of the modification will aim to further differentiate the low-end PowerBook from the company's 12-inch iBook family, sources say.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 00:39

Ja. Så kan man också göra. Om det nu är så, är det ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag kommer i vilket fall ha den tuffaste datorn. *japp*

Kanske hade jag tur, den var ju redan avbeställd och strax efteråt så trollade Apple med knäna och plockade fram en... mycke märkligt - grattis i förskott och hoppas du blir riktigt nöjd och glad när den kommer.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 00:48

Ja. Det hoppas jag med. Är den lika skrotig som den iBook jag har nu, så lär jag inte köpa någon mer Apple-dator, men det förutsätter jag att den inte är, så det borde inte vara några större problem. Nu återstår det bara att se hur lång tid det kommer att ta innan den finns här i mitt liv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 11:46

Haha. Apple är ju för... tragiska. De borde verkligen göra nåt åt sina leveransrutiner.

Enligt webben och alla andra uppgifter så ska datorn ha skickats från Holland i tisdags till TNT för leverans. Problemet är nu att godset fortfarande är i Holland och Apple har inte fått något TNT-nummer och TNT vet naturligtvis ingenting.

Ska man skratta eller gråta?

Du kan skratta - min som jag avbestallde kom fram till min aterforsaljare och jag har nu andrat mig och hamtar den i nasta vecka da lonen kommer. Far vall lita pa att den inte ar behafftad med fel pa skarmen.

Ursackta att jag undviker svenska tecken / skriver pa Aviden med Win2000 och ids inte andra pa detta.

Olle

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 17:41

Trist av Apple att de ska vara så krångliga och flummiga att det slutar så att man skrattar åt dem istället för gråter. Ett faktum sämre än att gråta ... ööh... åt dem.
Ett företag som Apple borde ha bättre kundrelationer. Uppenbarligen försöker dem men inte tillräckligt (bra).

Apple var förövrigt inte alls intresserade av att förklara varför de skickat godset till tnt för tre dagar sedan men inte fått nåt fraktnummer... och därför inte svara på hur lång tid leveransen bör ta än "någon dag eller så". De borde egentigen få sig en snyting;D

Vad har Apple för företagsidé egentligen?

Aningen irriterad blir man trots allt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
...hamtar den i nasta vecka da lonen kommer.
Olle

Verkar som du tjänar bättre än mig

Vad var det för spec på den nu igen? Jag har glömt. Du får gärna recenesera den lite när du får den. Jag tänker själv beställa en i nästa vecka. Med dvd-r. Hoppas slippa döda pixlar och andra problem. Efter att ha haft 3 av 3 nyköpta macar på lagning inom nån månad efter leverans hoppas man på bättre tur denna gång... Lustigt nog har de begagnade gått som klockor. Snacka om ironi.

För att få ut mest av sin Apple-dator är det väl bäst att beställa precis när en uppgradering släpps, om man inte behöver datorn ASAP det vill säga. Men varför tveka? Som den gamle ekonomen John Maynard Keynes en gång sade:

"In the long run we are all dead"

//fredrik

Jag räknar med att den kommer att vara i prima skick - kan än så länge bara tillägga att jag nästan aldrig har haft problem med de 10-12 macar som jag haft sedan ca: 1990, mycket beroende av att jag alltid formaterar om en ny mac så fort jag får hem sen, kör ofta laga behörighet och har pedantisk orning på prylarna. Det enda som någonsin gått sönder för min del är en platt 17-tummare som blev ljussvag i överkanten - att sedan min MDD lät som ett reaplan är en helt annan histiria. Det är den enklaste 12" PB som jag väntar hem... det finns äldre bra trådar på 99mac om just denna modell som säkert fungerar som utvärdering. Jo föresten, jag hade en iBook ( dasslocket ) som fick nytt moderkort, nytt tangentbord och ny skratchpad - där blev det så försenat med returleveransen så att jag bråkade rejät vilket resulterade i att Apple gav mig en Cube mot att jag returnerade den lagade iBooken - snacka om uppköp utan att behöva betala.

Olle

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-16 09:52

Vill bara skjuta in här att 12" PB är en riktig goding....jag förstår dom som höjer den till skyarna. Fruktansvärt smidig dator.

Bevaka tråden