Lyckat HD-byte i Dasslock

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-22 15:26

Det finns iofs en tråd om byte i den vita, men jag har alltså bytt från 6 till 30gb i min Tangerine. Om någon annan är sugen på samma operation, så kan det ju vara trevligt om man rapporterar...

bytet

Jag använde en utmärkt instruktion från nätet, vilket var nödvändigt eftersom det inte alltid är så logiskt alla gånger, och det gick smärtfritt, om än inte så fort. Själva bytet tog ungefär två timmar, och jag fick bara en skruv över. ::rolleyes:: Det var lite nervöst, mycket prylar blir det. Särskilt som snudd på varenda skruv har sin egen längd och huvudstorlek... Jag såg förresten till att använda armband under hela operationen, det kändes bäst.

Dock blev det väldigt bökigt med överföringen av filer mellan burkarna, jag använde Carbon Copy Cloner för att göra en skivavbild på en G4, och det tog c:a fyra timmar. Det hade jag inte väntat mig, kan jag tala om. Jag fick sedan starta med OS 9.0 (originalskivan, som visade en liten film och ville att jag skulle registrera min dator... Gulligt! Jaguaren är i Stockholm.), och sedan uppgradera till 9.1 innan jag fick kontakt med G4:an. Dock så blev det olika fel under överföringen tillbaka, så jag lyckades inte få hem skivavbilden igen. Jobbigt. Detta problem återstår att lösa, antingen genom att jag stoppar i 6gb disken internt i G4:an, eller genom att jag öppnar diskavbilden och kopierar över (det finns dock inte tillräckligt med plats i dagsläget på G4:an.)

resultatet

OJ! Det första jag märkte när jag startade var att HD:n är OBESKRIVLIGT mycket tystare än den gamla. Jag har ännu inte riktigt vant mig vid att datorn oftast låter ungefär som när den stod i vila förut... Härligt! Nu kör jag ju inte OS X med den nya disken ännu, men det skall bli skönt att slippa den konstanta utrymmeskrisen, att safari gärna samlar på sig några hundra mb med cache är lite jobbigt när man inte har så stor disk. Så jag räknar med lite böttre stabilitet och lite bättre prestanda. Också skall jag äntligen kunna lägga in hela min skivsamling i datorn, så jag kan lyssna med mina nya px100 lurar när jag inte är hemma och jobbar.

Den gamla 6gb disken har potential att bli en liten backup- och flyttdisk så småningom, HD lådor är ju inte så dyra.

Kostnad:
30gb 4200rpm Hitatchi 600:- (Tack Martin!)
Torx 9 mejsel och armband på Biltema, 59:-

Summa summarum, så har detta gamla (men söta) våffeljärn gått från "borde bytt för ett tag se'n" till "borde byta så småningom".

/Henrik

sammanfattning
Bytet gick bra med bra instruktion, det tar dock en hel del tid och utrymme, och överföringen av filerna från den gamla till den nya är det största problemet.

Det är bara att gratulera!

1
Bevaka tråden