Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den vanliga frågan PB till TV...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kopplat ihop min PB med min TV, och har på Av kanal 1 lyckats få ljud och en svartvit bild, men jag fattar inte varför bilden blir svartvit?
Om jag provar med enbart en S-VHS kabel som jag har liggandes så får jag bild på Av kanal 2, men då har jag inget ljud. Ska jag bli tvungen att köpa en ny kabel så att jag kan se på Av kanal 2 med ljud eller varför skall det inte funka att få färg bild på Av kanal 1 med min Clas Ohlson kabel?

Dåligt förklarat kanske, men fråga om det låter allt för konstigt.
Går det inte att få med ljudet på S-VHS utgången?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 21:05

titta i skärminställningarna efter PAL.
Svartvitt brukar betyda att teven inte klarar av ntsc-formatet som är förvalt när man kopplar in en teve.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-21 21:12

En del TV-apparater klarar bara s-video på AV2.

På AV1 brukar de istället acceptera RGB-signal.

Ljudet måste du koppla separat från datorns ljudutgång.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 21:23

Vad har du för PB? På PB G4 så får man med en adapter för att koppla ut videosignalen från datorn. Använd den istället så bör det funka för dig. Ljudet får du koppla separat från hörlursutgången från din PB till din TV.

Jag hade en del problem med en såndär kabel vill jag minnas, ska finnas nån gammal tråd om det, jag kanske ska gräva lite efter det. Det hela slutade med att jag bytte till en s-videokabel för bilden eftersom min TV har s-videoingång, och ljudet separat.

En sidonotering: Det heter s-video och inte något annat. S-VHS är ett kasettformat, en förbättring av VHS-kasetten och har inget att göra med s-video så vitt jag vet. S-video är det som man kan ta ut från en PB, via en s-video-kontakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-25 21:54

Här finns en bra översikt över olika bildskärmsadaptrar.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=33001

(Längst ned finns olika adapters för PBs)

Hej!
Får svartvit bild när jag kopplar min iBook till tv:n för att kolla DVD. Har en tv med inbyggd video. Det enda stället i menyerna där jag kan välja PAL är i videomenyn, men det hjälper inte att göra det. Vad kan det vara för fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-22 09:53

Misstänker att tv´n skall klara av att visa s-video oxå...
Min philips för 15000:- klarar det galant...
Min grundig för 3000:- blir s/v...
Har accepterat faktum...

  • Medlem
  • 2004-01-22 18:49

Anledningen till att det blir svartvitt på vissa (äldre) tv-apparater är pga av s-video signalen har luminans o krominans (eller vad det kan heta på svenska) separerat till skillnad från den vanliga compositesignalen. TV:n får alltså bara ljustyrkan men inte färgen om den inte klarar s-video.

Såvitt jag vet finns det två lösningar på detta, det ena är att använda compositutgången (RCA -> RCA) från Apples video-adapter, det är dock inte alla TV-apparater som det funkar med heller. Alternativ två är att köpa en s-video->scart-adapter som slår samman krominans o luminans, det finns ett svenskt företag som säljer en sådan vars adress jag tyvärr inte har i huvudet. Har inte testat men enl. hemsidan så ska det funka på alla tv-apparater. Möjligen ger det något sämre kvalitét än "äkta" s-video.

Sen behöver man givetvis en ljudkabel från dator till stereo/tv:ns audio-ingång. (3,5mm till RCA)

-edit- alternativ tre är att löda en egen kabel med VGA-kontakt i ena änden o SCART i andra enl. följande guide. http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

-edit 2- hittade länken till det företag som säljer en (enl uppgift) s-video -> scart-adapter som ger färg på alla tv http://www.s-video-to-scart.com/

  • Medlem
  • 2004-01-22 19:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knutte
Hej!
Får svartvit bild när jag kopplar min iBook till tv:n för att kolla DVD. Har en tv med inbyggd video. Det enda stället i menyerna där jag kan välja PAL är i videomenyn, men det hjälper inte att göra det. Vad kan det vara för fel?

Du ska alltså välja PAL i bildskärmsmenyn på datorn, där du normalt väljer upplösning o färgdjup etc (systeminställningar/maskinvara/bildskärmar)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-30 16:21

Jag kan inte heller på färg på min tv från PB G4. Provat både s-video och komposit men icke. På datorn kan jag inte heller göra några inställningar. Något råd någon?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-30 16:52

I nio av tio fall (enligt min egen statistik) är det teveburken som inte klarar SVIDEO (som är component croma/luminans). Burkar som inte har en SVIDEO-kontakt brukar inte fixa SVIDEO - försöker man krana in SVIDEO i dessa burkar via SCART så tar den bara emot luminanssignal=svartvit bild.

Detta går inte att fixa. Ny teveburk är lösningen.

1
Bevaka tråden