Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ATA-kort?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-20 23:38

Kan man använda vilket ATA-kort som helst oavsett tillverkare om man vill installera en ny IDE-HD?

Jag har en 8600 med 604-processor och OS 9.1 och vill skaffa större disk och har råkat få syn på ett kort hos Kjell & co för 359:- som ju är mycket billigare än det Macoteket ebjuder. Det stod att det skulle vara ett ATA 133 men ändå inte klara över 128 GB(!?). Ett Acard ATA-133 hos Macoteket går på 1195 exklusive allt, ett ATA-66 från samma tillverkare 495:- också det utan moms och frakt.

Kan man sen, om jag byter upp mig till en G3-processor, sätta in en brännare och klara det också på samma kort?:confused:

Så här ligger det till efter mina egna erfarenheter:

Nej, ett PCI-ATA-kort för s.k. pc-maskiner passar inte i en Mac-dator. Det behövs annan firmware som passar Mac. Därför är Mac-specifika kort dyrare; Mac är en mindre marknad helt enkelt.

Vad beträffar de Sonnet- och Acard-kort som är vanligast (från Macoteket) för Mac-datorer så gäller att de i princip passar alla PCI-macar.
Jag har ett Sonnet ATA66 i min gråa Power Mac G3. Kortet har jag även haft i en Power Mac 7600. Helt problemfritt med hårddiskar!
För CD-enheter, och i synnerhet brännare, så ska de egentligen inte fungera med 66-kort. Men efter lite mejlande till Sonnet så sa de att åtminstone deras nyare ATA100- och ATA133-kort fungerar bättre med brännare.
Jag känner till några signaturer på andra Mac-forum som har ATA-kort och helt fungerande brännare. Själv fick jag bara en enda brännare (LG 8240) att fungera med mitt kort samt även med Itunes, men tyvärr gav den ett slags LP-knasterliknande missljud när man rippade musik och det är ju inte så stor vits då. Alla andra brännare jag testat har inte fungerat att bränna till, men de har nästan uteslutande alltid fungerat som CD-läsare.

Tips är att köpa ett begagnat ATA66-kort. Då kan du köpa vilka moderna ATA-hårddiskar du vill (ej serial ATA) och få en snabbare dator. Tyvärr kommer förmodligen inte bränningen att fungera. Begagnade ATA100- eller -133-kort är svårt att få tag i. Jag har försökt...

Mitt tips är att vänta en månad och gå över till Serial ATA istället. PCI-korten för SATA kommer vara billigare än för t ex ATA/133 och är snabbare.

  • Medlem
  • 2003-12-21 23:53

Tack för tipsen! Läge att avvakta kanske om jag inte hittar begagnat.

Hur är det med bränning med SATA, vet ni något om det? Och funkar SATA med 9.1 verkligen och kan man då köpa det hos vilken PC-nisse som helst och få det att funka?

Annars får jag nog släppa tanken på bränning helt och bara inrikta mig på större HD och sköta brännandet med Ibooken. Jag bränner ju inte så mycket som det är nu, men det vore roligt med en dator som "kan allt" och slippa filskyfflande.

Ja, jag kom att tänka på problemet med S-ATA också. Finns det verkligen utmatningsbara enheter (typ cd-brännare) för SATA-gränssnittet? Om det är helt otänkbart inom "en rimlig framtid" så måste du nog köpa ett ATA133-kort om du vill ha möjligheten att bränna.

  • Medlem
  • 2003-12-22 23:36

Alphonze, du pratar om Sonnets kort, men Macoteket säljer bara Acard vad jag vet. Någon skillnad på dem, tror du? Funkar Acards 133-kort med brännare, för det var ju Sonnets som skulle fungera "bättre" med brännare i 133 versionen om jag förstod dig rätt.

Nja, Sonnet och Acard har en del ihop om jag har förstått det rätt. Det sitter nämligen ett Acard-chip på mitt Sonnet-kort. Men hur det står till med nyare Sonnet-kort (100/133) vet jag faktiskt inte. Senast jag talade med Macoteket var när jag ringde och frågade lite om Sonnets Trio-kort (med USB, Firewire och ATA133), men de förklarade/tipsade att Acards kort var (bättre) mer(?) Apple-hårdvarukompatibla än var Sonnets är. Jag gissar att det går nog rätt bra med ATAPI-brännare och Acard.
Jag skulle nog satsa en peng i Macotekets egen lilla frågehörna här på 99mac och se vad de säger.
Blir nog ett intressant svar.

Jag skulle satsa på ett billigt Acard ATA66, det blir inte snabbare med ett ATA133 eller SATA kort.

Det klarar max 120 GB, men det verkar vara ett vettigt alternativ till en äldre dator.

Ett Acard ATA66, ett par 120 GB HD:s och en billig brännare...

Klarar verkligen Acard ATA66 av fullt ATAPI-stöd (ATAPI är std för utmatningsbara enheter) utan vidare, d.v.s. går det garanterat att bränna med det kortet? (Eftersom Sonnet ATA66 inte klarar det.)

Senast redigerat 2003-12-26 13:05
  • Medlem
  • 2003-12-27 18:20

Jag lutar nog åt snipers lösning i dagsläget. Så billigt som möjligt får det nog bli, det är onödigt att ge ut för mycket pengar på en gammal dator. Om jag inte kan bränna med den sen så får väl det kvitta, jag kan ju som sagt bränna på min bärbara.

Ja, billigaste 66-lösningen verkar vettigast till din dator. Du kan ju skriva hit och berätta om du ev. testar en brännare också. De finns ju ganska "lättillgängliga" på öppet köp hos elefanterna så du har ju inget att förlora att testa. Men köper du ett beg. Sonnet 66 så kan jag ju meddela att det är ingen idé alls...

  • Medlem
  • 2003-12-28 18:46

Någon som har ett begagnat ATA-66 kort till övers? 250 spänn bjudet. Jag kanske skulle posta det här i köp-och-sälj-forumet förstås? Eller är det onödigt?;):)

Ja, en köpesannons skulle nog inte sitta helt fel i sammanhanget...

Lycka till!

1
Bevaka tråden