Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till intern brännare?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-20 17:21

Finns det någon där ute som har bytt CDspelare till en CDbrännare på en blåvit G3 någon gång? Går det? Eller är det bättre att skaffa sig en extern brännare?
Sen läste jag i ett annat forum att man kunde byta den gamla 6gb HD till en 80gb men finns det någon som gjort det i verkligheten? Jag provade ett tag att sätta in en extra HD i de sladdar som finns i datorn - men det var ju helt kört. Macen var död så länge som det satt två HD i den. Sen läste jag att det inte gick att ha två HD i den modellen men varför finns det då sladdar för det?

Mvh Ariis

ja, det går att byta ut den befintliga CDn mot en brännare...

det är lite mekk men det går ganska smärtfritt om man har lite vana o pilla med insidan på burkarna...

här kommer en liten beskrivning på hur du gör...
jag kanske är lite övertydlig ibland, men hellre det än att du kanske gör några missar...
läs igenom denna beskrivning helt o hållet först, så slipper du en del problem som man kan stöta på under själva demonteringen.

ryck ur alla kablar till datorn först.
öppna sidolocket så att du kommer åt insidan av datorn.
i framkant på sidan, längst upp där CDn sitter, så hittar du ett par plastflikar (2 st.) som lossar själva plastfronten på datorn där man matar in CDn.
kläm in båda flikarna så kan du sedan vinkla ut plastfronten.

OBS ! vinkla ut plastfronten, annars så kanske du knäcker den.

bakom denna plastfront så hittar du 2 stycken skruvar under CDn, lossa dom.
inifrån datorn, börja putta ut hela det chassi-paket som CDn sitter i.
var lite försiktigt med detta, dra inte ut CDn för långt, du ska lossa lite kablar från CDn innan du tar ut den överhuvudtaget.
varför du inte gör detta före skruvarna är att det är svårt att komma åt innan man putter ut chassi-paketet en liten bit.
en liten varning här !
dessa kablar kan sitta ganska så hårt, men lirka lite fram o tillbaka så lossar det snart.

när du lirkat ut chassi-paketet så sitter det 4 mindre skruvar under CDn i detta chassi. lossa dom.
du kan nu "glida" ut CDn ur chassit.

när CDn är ute, kolla på baksidan av CDn.
där finns det lite pinnar i ett par rader.
en rad med en massa pinnar, det är där själva IDE slingan sitter.
en rad med 8 eller 9 pinnar, denna raden är för att bestämma ID på själva enheten CD.
här kan man bygla enheten till antingen Master eller Slave eller till CS, som står för Cable Select.
din CD som du precis plockat ut är antagligen byglad som en master.
kolla på din nya CDbrännare, där hittar du liknande rader med pinnar.
bygla om brännaren så att den har samma ID som din CDläsare.
det gör du genom att dra ut den lilla plastbit (bygeln) som sitter på det par av pinnarna.
beskrivning över vilka pinnar som är Master, SLave och Cable Select brukar stå på ovansidan av brännaren.

efter bygling, montera in brännaren på samma sätt som du monterade ur den gamla CDläsaren, dvs följ anvisningarna, men baklänges.
tänk på att inte dra åt skruvarna innanför plastfronten i framsidan innan du klämt in kablarna i brännaren på insidan datorn.
det är ett par viktiga saker som kan vara lite knepiga vid inmonteringen...

IDE kabeln, den breda platta kabeln, har en upp och en ner sida.
uppe så sitter det en liten "knöl" som passar in i en skåra på brännaren.
var noga med att montera denna rätt, ha gärna lite bra ljus riktat in i lådan för att se till så IDE kabel kontakten kommer rätt i brännaren.
strömkabeln har också upp och ner, men här så är det istället kanterna på kontakten som ska passas in i brännaren, överkant är vinklad medans underkant är rak.

när du fått in kablarna i brännaren, så tryck in chassi-paketet, men var noga med att inte klämma kablar o annat i datorn när du skjuter in chassit.
skruva in skruvarna bakom plastfronten, vinkla in plastfronten, slå igen sidolocket på datorn, stoppa in ström och andra kablar, starta datorn...
börja bränna lite CDskivor

när det gäller hårddiskar så är det likadant där med bygling för Master o Slave eller Cable Select.
jag tror du haft 2 stycken hårddiskar där båda är byglade som Master, därför startar inte datorn upp ordentligt.
plocka ut den hårddisk som du stoppade in sist, bygla om den till antingen Slave eller Cable Select (CS), stoppa in disken igen.
då bör datorn starta upp som den brukar och sen kan du formatera disken i macen, eller om dusken kommer från en mac redan så kan du använda den direkt.

hoppas detta hjälper dig med att stoppa in CDbrännaren i datorn.
lycka till med operationen.

M

Ett tips som jag alltid gillar att ge är köp på öppet köp. Det gör du lättast hos elefanterna Siba och de där. Eftersom de allra flesta CD- och DVD-brännarna på marknaden tyvärr inte fungerar att bränna direkt från Mac OS och Apples egna program som Itunes m.fl. så kan öppet köp vara bra om du vill testa olika brännare. Annars måste du kanske köpa Roxio Toast för ca 1000:-. Det finns även gratisprogram som Firestarter eller Missing Media Burner, men jag vet inte om de är "tillräckligt" bra. Det har man öppet köp till...
Har du tur hittar du en brännare som funkar direkt eller att du kan hitta en hackad drivrutin hos "Xlr8yourmac.com".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-20 20:43

Det finns trots allt ett väldigt stort utbud av brännare som fungerar i iTunes och andra Apple-program. Själv monterade jag en LiteOn 54X brännare i en G4/sawtooth. Det är ju samma förfarande som i en B/W G3 och fungerar på samma vis.

En detalj du bör tänka på, utöver kompabiliteten med apples program, är att knappen på brännaren är placerad enligt standard (nere till höger) så att du kan fortsätta använda luckan som hör dessa maskiner till. Det ger dig betydligt lägre ljud när läsaren används och ser lite trevligare ut.

Det är inte troligt att en brännare som passar till en G4 passar i en gammal G3 B/W (har själv provat). Det är något som skiljer dom åt i "ATAPI interfejset" tror jag. Jfr interna brännare på Macoteket.se/Hårdiskar-Lagring/CD-brännare.
Jag skulle köpa en extern firewirebrännare

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 11:30

Kolla lite på http://www.xlr8yourmac.com/ och i deras databas över vad folk provat och hur det funka (sorterat på macmodell, drivemodell och op)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 13:56

Det finns massvis att läsa om detta på xlr8yourmac ja.

Tex. här.

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/problems.html

EDIT: Talade just med en god vän som monterade en PIONEER CDRW brännare i sin B/W G3. Han kontrollerade bara i sedvanlig ordning att brännaren hade stöd av Toast, därefter inhandlade han den på Siba, monterade i maskinen och allt fungerade som det skulle.
Däremot matchade ej knappen på brännaren cd-luckans konstruktion, varvid han fick plocka bort luckan för att kunna få ut cd-bädden på annat sätt än från OS:et.

Du kan i princip installera vilken CD-brännare som helst. Fast den ska ju helst gå att använda med Apples program som iTunes t.ex.

Ett säker kort är ju Pioneers DVD-brännare.

I min G3:a har jag en Pioneer DVD-brännare och en Lite-On brännare, båda funkar perfekt.

Men som sagt, gå in på xlr8yourmac.com och kolla vilka som funkar bra...

Tänk efter hur mycket du kan betala.

För 500:- får du en CD-brännare
För 700:- får du en "Combo-drive", DVD-läsare och CD-brännare
För 1200:- får du en DVD-brännare som kan bränna och läsa allt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-22 10:05

Jag har monterat en TEAC-brännare i en blådåre. Funkar hur bra som helst. Tog bara bort den gamla CDn och stoppade i brännaren. Glöm inte kolla bygling och sladden till ljudet (från CDn till moderkortet). Såvitt jag fattar så funkar *alla* brännare som har IDE-anslutning.

En bra idé är ju att handla på öppet-köp, men kolla först vad som gäller; Det *kan* vara så att affären säjer "har du brutit förpackningen gäller inte öppet köp", Ö.K.
är inget som regleras i nån konsumentköpslag, utan är upp till varje shop.

Ni som har installerat brännare i G3 B/W; är dom bootningsbara?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torbjörn Olsson
Ni som har installerat brännare i G3 B/W; är dom bootningsbara?

Den lite-on jag petade in i den biege var det - fullt ATAPI-stöd…
Men även det står oftast i xlr8.s db…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torbjörn Olsson:
Ni som har installerat brännare i G3 B/W; är dom bootningsbara?

Vad menar du med "bootningsbar"? De flesta klarar nog av att boota om man först väljer start-cd i Startskiva, men flera cd-brännare jag testat fungerar tyvärr inte att boota direkt från tangentbordet med knapp "C".

Öppet köp, säger jag igen!

Jag tycker att det är viktigt att CD-läsare/brännare ska vara bootnigsbar med C-tangenten.

Kanske det skulle vara möjligt att summera:

CDRW för G3 B/W:

bootningsbar?
hastighet?
tillverkare/trodukt nr:?
Kan köpas hos?
Pris?

1
Bevaka tråden