Köpa reservdelar genom Apple?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ingen Apple user ännu dock, men jag har en del saker jag funderar på som är självklara i PC världen där man fritt kan göra som man vill med att byta delar.

Hur funkar det med Apple och reservdelar egentligen?

Om jag har en Powerbook av den nya modellen och jag vill byta till exempel tangenbordet själv eller köpa en ny Superdrive till denna, eller vad som helst, måste man alltid skicka in den till Apple för att dom ska tjäna pengar på utbyte av reservdelen, eller kan man beställa själv reservdelar från Apple och dom skickar detta till en?

Finns det nån teknisk manual på Powerbookarna eller är det heligt till Apple endast?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-19 09:05

Apple har en sida som heter Customer Installable Parts. http://www.info.apple.com/usen/cip/index.html
Den beskriver vilka delar som Apple anser att kunden själv kan byta och vilka delar som bör lämnas åt verkstaden. I princip så är du bara betrodd med att byta minne och gummifötterna på en PowerBook.

Det fanns förut tekniska manualer att hämta hem, men de är numera borttagna.

Du är inne och nosar på det allra heligaste, nämligen Apples nya affärsidé, som går ut på att sälja mera tjänster. Då vill man inte uppmuntra till att kunderna gör saker och ting själva.

Jag gillar det inte.

Vill du byta ett tangentbord så kan du säkert be någon åf att ta hem en reservdel, men du måste sannolikt lämna det gamla tangentbordet i retur. Om du köper ett svenskt tangentbord och lämnar ett trasigt amerikanskt i retur så vet jag inte vad de säger.

Visst får du byta reservdelar själv på en Mac, men tro inte att garantin finns kvar efter det.
Så är det med all elektronik reperationer under garantitid ska utföras certifierad personal.

Efter garantin gått ut får du säkerligen köpa dina reservdelar från någon säljvillig Apple represant.

Det är extremt få saker som skickas till Apple numera. All reperation sker hos den Apple Service Provider du lämnar in maskinen hos.

Visst får du byta superdrive i din maskin eller tangetbord, jag kan sälja dessa delar till dig om du vill, efter garantitidens slut vill säga.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-19 09:36

Men får han köpa reservdelar av dig innan garantitiden har gått ut?

Och måste han lämna delar i retur?

Jo jag är medveten om att garantin inte gäller men det är just friheten med att kunna bestämma själv över sin maskin som jag frågade om.

IBM har ju alltid varit ett föredöme på detta håll där man både bytt moderkort och massa annat på en del Thinkpads man inte velat skicka till IBM för service när man lika gärna klarar det själv.

Men det är vad jag förstod då att det är Apples affärside att dom vill utföra jobben eftersom dom tjänar rätt bra på detta vid sidan om.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-19 10:16

Det har skett en viss förändring nu på senare tid. Nu måste inte de bärbara Macarna skickas till Apple. De kan repareras hos den auktoriserade verkstaden.

Men jag är fortfarande tveksam om de säljer reservdelar till dig under garantitiden, så att du kan reparera datorn själv.

Förändring på den fronten skedde för cirka 1 år sedan.

Det är jag också mycket tveksam till om jag skulle göra. Varför vill du repa maskinen själv under garantin? Reparationen är gratis och du får behålla garantin så varför laga den själv då?

Att byta ut delar är en helt annan sak.

• Oregistrerad
  • 2003-12-19 11:29

Sen vill jag minnas att det där programmet de hade förr med SE/30-kort till SE:n, IIfx-kort till II:an etc. användes ganska lite...
Mängden folk som busade i burken istället för att köpa nytt var ganska liten...

(edit: En smula OT ]

Det handlar om garantiåtaganden också. Apple kan inte lämna garanti på reparationer eller byten man utför själv. De andra tillverkarna. IBM, Dell, HP osv, har exakt samma synsätt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-19 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman

Det är jag också mycket tveksam till om jag skulle göra. Varför vill du repa maskinen själv under garantin? Reparationen är gratis och du får behålla garantin så varför laga den själv då?

Ponera att någon köper en PowerBook i USA och vill byta ut tangentbordet till svenskt. Kan han köpa då ett svenskt tangentbord som reservdel under garantitiden?

Det gamla är ju per definition inte trasigt.

Nej, det kan ha inte. Det är ett utbyte inte ett en reservdel. Reserdel byter man samma mot samma.

Ett tangetbord är inte så dyrt. Runt 800-900 kr.

Citat:

Nej självklart så utnyttjar man ju sin garanti så länge man har den.

Det jag var mest intresserad av var efter att garantitiden hade gått ut vad Apples policy var gällande detta, men jag förstår nu att det är möjligt att själv utföra reparationer eller byte av delar efter garantin.

Man är väl ganska dum om man inte utnyttjar garantin:D

Men tack ändå för all input, då vet jag hur det fungerar med just Apple.

Precis som med alla andra märken.

Men som sagt: Man är dum om man inte utnyttjar garantin.

Men jag tänker inte neka någon som vill betala reprationen trots att det är garanti på sakerna.

Citat:

Nej, det kan ha inte. Det är ett utbyte inte ett en reservdel. Reserdel byter man samma mot samma.

Ett tangetbord är inte så dyrt. Runt 800-900 kr.

Då antar jag att du menar senaste PowerBooken. Jag skulle ha tag i ett till PBG4Titanium vilket inte visade sig vara billigt. LanMaster heter det svenska företaget som har hand om det (jag blev vidarebefodrad dit från Macoteket) och de skulle ha 2500:- för ett nytt (sketet litet) tangentbord. Frustrerande!
Har funnit amerikanska versioner på nätet för $160. Om inte frakten är alltför stor så blir det bra mycket billigare. Skulle det fungera att byta ut tangenterna på det amerikanska; eller är skillnaderna större än så?

Hur som helst: jag är på jakt efter ett (begagnat) tangentbord till en PBG4 Titanium! Dessutom har styrplattan lagt av.
När jag ändå är i farten och gnäller så undrar jag huruvida det är möjligt att göra något åt alla repor i lacken, liksom de fläckar som finns på vid sidan om styrplattan.

Mvh Christian

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-20 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av isawyouonbus15
Hur som helst: jag är på jakt efter ett (begagnat) tangentbord till en PBG4 Titanium! Dessutom har styrplattan lagt av.
När jag ändå är i farten och gnäller så undrar jag huruvida det är möjligt att göra något åt alla repor i lacken, liksom de fläckar som finns på vid sidan om styrplattan.

Mvh Christian

Annonsering brukar fungera bäst på köp & sälj sidorna. Inte här på forumet. :rolleyes:

Ah, jo, jag kom på det. Dumt av mig!

1
Bevaka tråden