Oxford 911

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På senaste pub-mötet i Göteborg så hade en av de glada vännerna det hårdisk-skal (FW) som i Sverige säljs eller ser exakt ut som "Speedmania Desktop Combo" - enligt honom så har den inte Oxford 911 utan ett annat chip från en av Oxfords konkurenter. ( I hans Systeminformation ). Han hade köpt sin via auktion i Tyskland och var nog ganska nöjd förutom en liten anmärkning. På den tyska säljarens auktionssida påstår man att den har Oxford 911 vilket tydligen inte är sant, på Speedmania nämns inget alls. Kanske Martin Björnström kan ge viss information - tack.

Ni som testat den får gärna bemöta följande - han påstod att den inte alltid orkade klarar att skyffla flera videolager i FinalCut Pro med ett 100% fullgott resultat, om detta sedan beror på andra omständigheter typ att han hade en Maxtordisk i den, alt. att filerna kan ha varit kraftigt fragmenterade vill jag låta vara osagt. Ser fram emot att snart få testa min som snart kommer från samma leverantör. Föresten, vilken av de 2 (?) olika tillverkarna av 911-chip ger bäst valuta/stabilitet för pengarna och vad heter konkurenten?

OM jag ska vara lite kritisk så borde det framgå hos återförsäljarna vilken tillverkares chip som sitter i dessa lådor. Skulle gärna läsa en utvärdering om de konkurerande chipen - vem har sådan länk?

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 01:32

Jag har två stycken Mapower H31C-kabinett (samma kabinett som Speedmania säljer under namnet Desktop Pro Combo). Båda mina innehåller Oxford 911-bryggor, man kan t.om. titta vilken firmware-version de har under Firewire i Systeminformation.
Vanliga FireWire-versionen av den här lådan har tydligen tillverkats med Genesys-brygga också, men verkar vara utfasad ur produktion nu. Den nämns iallafall inte på Mapowers webbsida. Finns dock till salu fortfarande, bl.a. här.. Har inte sett några jämförande benchmarks Oxford vs. Genesys, men mitt gamla Clas Ohlson-kabinett har en Geneysys-brygga och är märkbart långsammare och fixar inte hårddiskar större än 120 gb. Oxford verkar i princip ha monopol nu och det lär väl inte vara någon slump.

Jag tror jag kan förklara: när vi beställer chassin ifrån fabrikerna har vi möjlighet att välja vilket chipset vi vill ha.

Både Desktop och Desktop Pro går att beställa med Genesys Logic och Oxford 911. Desktop Pro finns även med Oxford 922 (FW800).

Vi har valt att sälja Genesys Logic i Desktop-modellerna och Oxford 911 i Desktop Pro. Jag ska lägga till information om detta på Speedmania.se.

Det här är ju ett perfekt underlag för testlabbet! Glemme har redan gjort ganska omfattande FW400 vs USB2 test och ska nu testa nya Desktop Pro SATA som lanserades för en vecka sedan. Det vore inte jättemycket jobb att testa Oxford 911 mot Genesys Logic i samma test.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Oxford verkar i princip ha monopol nu och det lär väl inte vara någon slump.

Säkert är det så att Oxford har det bättre chipet men samtidigt så behöver minst inte vara sämst, något som vi med Mac kontra PC säkert har lärt oss. Ser därför fram emot ett sådant test. Tack till Martin som svarade snabbt och tog detta till sig.

Olle

1
Bevaka tråden