vilken trådlös basstation ska man köpa?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 23:56

Funderar på om ja ska köpa trådlöst till hemmet... har kollat på NetGear WGR614 basstation som verkar vara bra med räckvidd och hastighet. Kostar 1124kr på macoteket, inte farligt tycker jag.
Någon som vet något? Erfarenhet av denna produkt eller någon annan?
/Johan

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-18 07:24

Låter som ett bra val. Den testades i tidningen M3 och fick bäst resultat bl a när det gäller räckvidd. Smidigt med en inbyggd switch ifall du även vill köra trådbundet.

Jag nöjde mig med den något enklare Netgear MR 814, eftersom jag inte har behov av AirPort Extreme.

WGR614 sälj ibland ihop med en USB-adapter eller PC-card. Kan vara ett bra köp ifall du har en PC som också skall kopplas upp.

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 13:30

oki, tackar... jag läste oxå i m3 men var lite osäker på om det var exakt samma modell, om det var nån slags beta-version då den inte var certifierad för g-standarden.

Letar efter en allt-i-allo produkt dvs. adsl-modem med trådlöst. Airport räcker.. Några bra tips?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 20:34

Dlink DSL-604+ har allt som du vill ha. Den följer standarden för 802.11b dvs. Airport

Vad menar dom med 22Mbps? Airport fixar väl bara 11.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-14 21:12

Jag fick min Netgear 614 från macoteket idag, och tog 10 minuter att packa upp och sätta i sladdarna, och 2 minuter att få igång internet.

Eftersom jag fick den idag så har jag ju inte hunnit känna efter riktigt, men jag iaf testat räckvidden lite och den är jätte bra enligt mig. Jag har stationen uppe på översta våningen.

Jag kan gå med min ibook ner till mellan våningen, och vidare ner till källarn, funkar fin fint.

Jag använder Telia ADSL

• Medlem
  • 2004-01-14 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Vad menar dom med 22Mbps? Airport fixar väl bara 11.

Det är ett sätt för dom att få det att låta snabbare men det är fortfarande 802.11b (11mbit) och inte 802.11g som i Airport Extreme som har 54mbit. Det dom räknar är hastigheten för duplex, dvs med full hastighet både in och ut (2 x 11mbit).:)

Är det inte någon proprietär D-Link-grej som bara går med deras kort. (Även om det naturligtvis är kompatibelt med annan utrustning i 11Mbps.) Det verkar på deras hemsida som om det inte är samma sak som 11Mpbs duplex.

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:37

22 MBit/s funkar bara med Dlinks egna kort, men som nån nämde ovan så fungerar det med 11MBit/s.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 22:58

Precis som D-Link har utrustning som klarar att dubbla 11b och köra 22 Mbit så har Netgear utrustning som dubblar 11g och således kör på 108 Mbit. WGT624GE som den heter kostar runt 1100:- exkl moms, och kan köpas bundlad med PC-card för 108 Mbit för ca 1500:- exkl moms. Ifall någon undrar.

Jag har en D-Link här hemma nu och tidigare hade jag Netgear, både har fungerat bra och mindre bra tidvis.

Nu senast köpte vi en 3Com OfficeConnect 11G till stugan och den verkar fungera bara fint. Billig var den dessutom.

Kattfan tuggade av min antenn på min nuvarande, så jag tänkte köpa en netgear mr814 624:- ink moms på inwarehouse.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-15 09:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
Kattfan tuggade av min antenn på min nuvarande, så jag tänkte köpa en netgear mr814 624:- ink moms på inwarehouse.

Vad är det för katt du har, som käkar upp antenner....?

• Medlem
  • 2004-01-15 09:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nu senast köpte vi en 3Com OfficeConnect 11G till stugan och den verkar fungera bara fint. Billig var den dessutom.

kan man koppla extern antenn till den?

• Avstängd
  • 2004-01-15 11:06

Jag tror det ska gå, ja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron

Jag har faktiskt ingen aning. Kollade i den PDF som fanns länkad från Dustins sida, men såg inget om extern antenn där. Själva routern står som sagt i stugan, så jag kan inte kolla på den heller. Men vi får väl hoppas iGnu har rätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron

Inte enligt inWarehouse:

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e592392

1
Bevaka tråden