Ny på Mac-plattformen...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 12:05

Allmänna frågor om nyinköpt Powermac G4 450mhz (Sawtooth)...

För det första så låter maskinen rätt mycket...har en PC också som iofs är nyare...men ljudnivån är ändå riktigt hög på Macen.
Jag misstänker att det är hårddisken som ger ifrån sig allt ljud., så fort maskinen sätter hårddisken i vila så blir maskinen knäpptyst.
Den knastrar också rätt högt vid laddning osv.
Så min plan är att skaffa mig en nyare hårddisk (Seagate) för tystare gång förhoppningsvis...

Upplever andra samma ljudproblem med Sawtooth modellen? Eller är det så att det är fläktarna som låter så?

Sen det här med grafikkort...(jag är relativt ny på Mac-plattformen)
Kan man köpa ett vanligt grafikkort som används till PC maskiner eller måste man göra nåt speciellt med dom, tex flasha dom?
Eller måste man köpa kort som är skapta speciellt för Mac?

Jag är jättetacksam om någon kan hjälpa mig med mina frågor!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 12:09

Sawtooth modellen har ju några år på nacken. På den tiden var hårddiskarna betydligt ljudligare, dessutom är ju disken gammal.

Köp en Seagate Barracuda 7200.7 XX GB så blir du garranterat av med hårddisk-knattret.

Fläktarna kan låta en del i dessa maskiner. Det sitter väl bara en 120mm fläkt som tar in luft i burken och en 60mm fläkt i nätaggregatet som evakuerar. Har du otur så siter det även en liten ilsken fläkt på grafikkortet. De brukar ge riktigt irreterande ljud.

Du kan antingen köpa ett Mac-specifikt grafikkort hos Mac ÅF som fungerar direkt i din maskin. Eller, om du är lite mer vågad, köpa ett PC-kort som du vet går att flasha om för macbruk.

Det finns många trådar både om flashning av grafikkort, byte av hårddisk och hur du gör denna maskin tystare. Använd sökfunktionen så hittar du massvis med bra info!

Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 12:12

A/ En ny disk sänker nog ljudet en smula
B/ Fläkten låter oxå - men torka av dammet så blir det bättre.
C/ Grafikkorten skall vara för mac, men det går flascha äldre peze-kort (GeForce 2Mx, 3, 4Mx och vissa ATI - kolla på www.xlr8yourmac.com för data, länkar och tabeller).

Just Sawtooth och 10.3 har väl vissa problem med QE (QuartsExtreme) och AGP4 men det kan hända 10.3.2 löser det (det kommer nog stå något om det i updateinfo:n)

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 12:24

Finns det någonstans där man kan hitta någorlunda billiga grafikkort? På macoteket osv så kostar det hur mycket som helst för ett 32mb kort jämfört mot PC-korten.....

Varför denna prisskillnad?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 12:46

Prisskillnaden ligger väl dels ide volymer som Macoteket säljer av dessa kort. Samt att korten har ett högre inköpspris pga. mindre tillverkningsvolymer osv. Det säljs ju inte alls lika mycket lös hårdvara till mac som PC vilket givetvis trissar upp priserna.

Om du inte är ute efter ett kort som erbjuder högre prestanda än tex. ett GeForce 2MX kan du ju köpa ett pc-kort och flasha om.

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Om du inte är ute efter ett kort som erbjuder högre prestanda än tex. ett GeForce 2MX kan du ju köpa ett pc-kort och flasha om.

Eller oxå kolla på ebay.de där 2Xm AGP för mac är ganska billiga - och även om det inte är ett snabbt kort så är det en raket jämfört med Rage128 : och ger QE (hm... sawtooth)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 12:57

OT: Jag ser att Macoteket fö. säljer Radeon 9800 Pro Mac Edition med DVI-I, VGA och S-Video utgång för 3999kr exkl. moms. Det påminner mig om en annan utdragen diskussion Pär.

Vilket för övrigt borde möjliggöra en omflashning av PC-versionen utav detta kort, då portarna nu är de samma som på PC-kortet. Det gäller bara att hitta någon som äger ett Mac Edition kort, tanka över firmware'n från kortet och sen lägga in den på ett PC-kort. Eller? *sugen*

Men vem sjutton vill ha VGA och S-Video på grafikkortet? Där kom haken.

1
Bevaka tråden