Lönar sig AppleCare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 18:11

Har bara ett par veckor kvar på den 1-åriga garantin på min PowerBook G4 867Mhz. Har aldrig haft nåt problem förutom att en av gummiplopparna på undersidan har lossnat. Nu funderar jag på om jag ska köpa till 2-års AppleCare garanti. Kostar ca 3 750 inkl. Vad tycker folket? Lönar det sig? Erfarenheter?

Klart det lönar sig –_för Apple

Allvarligt talat, själv skulle jag inte köpa det, men andra kanske har andra erfarenheter.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:33

Jadu, det är en svår fråga. Egentligen bör man väl ställa frågan till sig själv. Går ofta saker som man äger sönder? Hur pass varsam är man med sina saker? osv.

Jag har själv funderingar på att köpa 3 år AppleCare förlängd garranti till min G5:a. Tidigare har jag tyckt att det kännts onödigt. Men det har jag tyvärr fått sota för i form av ett par apple-produkter som pajjat efter det att garrantin gått ut (Studio Display 17", G4/400).

En annan faktor som borde påverka ditt beslut är PB:ns kvalité. Är kvalitén god eller händer det ofta att saken pajjar efter en viss tids användning. Svaret på den frågan borde du kunna få genom användare här på forumet.

Personligen har jag läst/hört att Powerbook Titanium har sämre kvalité än andra Powerbook-modeller på grund av konstruktionen, men jag vet ej om påståendet stämmer.

Senast redigerat 2003-12-16 20:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 18:54

Som jag berättat om åtskilliga gånger nu har jag haft återkommande problem med min PB och lyckligtvis har Apple trots att det verkligen varit på garantigränsen bägge gångerna lagat datorn under garantin.

Men hade det inte varit så att mina fel uppkommit på rätt sida gränsen (1 dag resp 5 dagar innan garantin gick ut) så vette tusan. Hade jag varit tvungen att betala dessa rep (logikkort utbytta vilket sägs vara i 10'-klassen) hade min stackars plånbok varit smärtsamt tunn.

Klarar du en smäll på en ca 10' utan att bli alltför ledsen tycker jag AppleCare inte är värt det. I annat fall kan det vara tryggt att veta att datorn verkligen kommer lagas gratis vid eventuella fel. AppleCare är ju också ett försäljningsargument om du planerar att sälja datorn innan de tre åren gått. Jag är tveksam till om jag kan få så mycket för min dator i dagsläget...

I love Apple Care!
Apple har hämtat min PB G4 två gånger och det skulle säkert ha kostat mig flera tusen om inte jag hade haft Apple Care. Det är inte billigt med frakt om man inte bor i en storstad och det är inte billigt att låta en kille byta diverse kort i en PB i flera timmar.
Så helt klart är det värt det i mina ögon, och du kommer att få sålt din PB mycket lättare när du har Apple Care på den.
Valet är ditt.

Jag har en Tiibook500 som jag haft sedan maj 2001. Efter ett halvår pajade firewiren, något senare även hårddisken (Aukt. Service för PB:n som då fanns i Frankfurt) påstod att jag tappat den i golvet(!) eftersom hårddisken skurit och dvd-spelaren likaså. Detta hade jag naturligtvis inte gjort med min ögonsten, jag skyllde på brister i konstruktionen.

Reparationen kostade mig 8000:- trots att jag hade 6 månader kvar av den ursprungliga garantin, men den gällde inte eftersom skadan var självförvållad enligt Apples tekniker. Efter ytterligare strul och 2 nya resor för PB:n till Tyskland inom loppet av 3 månader, så insåg Apple att det kanske var för magstarkt med datorbekymmer även för en hängiven Apple-fan och erbjöd mig AppleCare som plåster på såren.

Sent omsider fick jag även rättvisa skipat angående påståendet att jag skulle orsakat skadan själv + pengarna tillbaka. Heder till Apple i Sverige och till min envishet.
I somras dog min firewire en andra gång. Nytt logikkort etc. byttes på en halvtimme av en aukt. Apple verkstad, som nu bla. finns på söder i Sthlm.
Kostnad noll kronor, tackvare AppleCare.
AppleCare rekommenderas för TIIBOOK:en eftersom det chassit är bräckligare än det senaste i aluminium.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 14:57

Tack alla sötnosar för viktiga synpunkter. Jag köpte Apple Care.

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 15:31

När jag läser allt det här inser jag att det är nog bra kvalitet på grejerna, men att det kanske sätts ihop lite slarvigt ibland, eller ngt.

Har haft min PB 550 på jobbet i snart två år, och släpat hem den minst 3 dagar i veckan, så den har använts otroligt flitigt, 10-14 timmar per dag.

Förutom att jag lyckats bryta av en hörlurskontakt långt inne i uttaget och att batteriet verkar helt slut, så har den fungerat otroligt bra. Hårddisken kanske börja bli lite slö, men annars har den fungerat klockrent. Inte en reparation.

Grafiskt arbete på dagarna, musik och film och surfande på kvällar och helger.

Man tycker att kontakterna borde vara utslitna, att skärmen borde vara heltrött, men icke.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jadu, det är en svår fråga. Egentligen bör man väl ställa frågan till sig själv. Går ofta saker som man äger sönder? Hur pass varsam är man med sina saker? osv.

…nja… Ungefär som att inte skaffa personförsäkring "Det där händer andra, inte mig". Har själv bytt både batteri, adapter och logikkort på min iBook inom loppet av 4 månader. Då hade jag ändå iBooken i en väska i väskan. Men ibland händer det bara grejer.

Har just köpt en PB 15-tum och ska köpa till AppleCare inom kort. Stationärt - ingen Apple Care. Bärbart - AppleCare.

Under de 30 månader jag haft min iBook 500 så har jag fått utbytt min Airport Basstation (inkluderas i garantin) och för ett tag sedan lade bildskärmen av, slocknade så fort man fällde upp den, ja den lyste i vissa lägen kan man säga.
Den byttes ut mot en sprillans ny felfri skärm

Så där har jag nog tjänat in min inbetalning på AppleCare.

Nu skulle jag vilja ha ett nytt batteri också, men det omfattas nog inte

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 16:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
…nja… Ungefär som att inte skaffa personförsäkring "Det där händer andra, inte mig". Har själv bytt både batteri, adapter och logikkort på min iBook inom loppet av 4 månader. Då hade jag ändå iBooken i en väska i väskan. Men ibland händer det bara grejer.

Har just köpt en PB 15-tum och ska köpa till AppleCare inom kort. Stationärt - ingen Apple Care. Bärbart - AppleCare.

Det beror ju inte enbart på en själv. Det var därför jag skrev längre ned i inlägget att en kvalitetsundersökning kan vara bra. Datorn är ju inte värd hur mycket pengar som helst efter några år. Och om modellen visar tecken på mycket god kvalité kanske inte en förlängning av garrantin är nödvändig.

Nu visade det sig att Tibook kanske inte är den modell i Powerbook-serien som har bäst kvalité varvid AppleCare garranterat lönar sig.

Visst är AppleCare lite som att köpa en försäkring till datorn, med skillnaden att problem orsakad av dig själv ej täcks av garrantin, utan endast problem vars orsak är tillverkningsfel eller bristande kvalité.

Det sista du skriver är en sanning med viss modifikation. Jag har varit med om många stationära apple-datorer som fått problem efter årens lopp. Till min nyinköpta G5:a kommer jag garranterat köpa förlängd garranti då kvalitén på prylarna i maskinen varit så låg att vissa delar redan börjat knäa (efter ca. 2 månaders användning).

Själv skulle jag nog inte köpa det (och har inte köpt det). Jag har inget emot Apple Care, tycker dock att det är ganska dyrt. Jag litar fullt ut på min hemförsäkring, har räddat mig i andra lägen. En självrisk på 1200.- känns ganska befogat om man jämför med nästan 4000.-. Men det klart, det gäller att ha en hemförsäkring som täcker de uppkomna skadorna.

//fredrik

Bra om man har bärbart. Har fått både nytt batteri samt laddare till min PB G4 helt kostnadsfritt. Bara att ringa och de skickar. Underbart!

• Medlem
  • 2003-12-18 17:34

Dell har ju gått åt det hållet att de har en väldigt bra garanti (som man försvisso får betala för), mot att de inte kvalitetstestar sakerna alls. Det är lite av en win-win situation, billigare för Dell och rätt OK för kunden.

Apple puchar ju inte lika mycket för sina försäkringar, och har hittils också haft betydligt högre kvalitet än Dell. Dell har väldigt mycket returer, men de sköter det å andra sidan snyggt.

Apple Care är en rätt dyr försäkring. Kanske det är smartare att bygga ut sin hemförsäkring för datorn?

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 23:01

En del åf erbjuder "egna" försäkringar till priser som är rimligare än AppleCare ca 1500 för en PB12. Omfattningen kan vara som följer:

Skärmen faller i golvet och går sönder Ja
Barnen råkar bryta sönder cd-rom spelarens skivtallrik Ja
Du spiller kaffe på tangentbordet Ja
Du glömmer stänga fönstret när det regnar, datorn skadas Ja
Åskan skadar din dator Ja
Du råkar tappa en prydnadssak som skadar datorn Ja
Du tappar ett gem i skrivaren som skadar skrivaren Ja
Du glömmer att låsa dörren när du går hemifrån, datorn blir stulen Nej
Programvara i datorn skadas Nej
Datorn skadas genom avbrott i elförsörjningen Ja
Du tar med dig datorn till din sommarstuga Ja
Skada på datorn p g a felaktigt ingrepp eller felaktig reparation Nej
Hårddisken kraschar efter 15 månader Ja
Moderkortet går sönder Ja
Utrustningen skadas under transport till serviceverkstaden för garantireparation Ja
Utrustningen kommer bort under transport med anlitat transportföretag Ja

1
Bevaka tråden