Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apachefrågor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 15:09

Jag upptäckte Apache nu när jag har börjat lära mig att använda terminalen, och det verkar ju mycket bra. Jag är klar över hur man lägger upp saker och ting, men jag undrar över ftp-åtkomst, så folk kan ladda upp saker till mig. Jag har alltså inte tänkt lägga upp en sida i det här läget, utan är mer intresserad av att lägga upp exempelvis egna musikfiler och bilder, eller andra saker som tar plats och bara skall till någon annan.

Hur gör man med ftp? Man får börja med att låsa upp ftp-åtkomst i brandväggen (den interna i OS X), men hur funkar det med användare/lösenord, eller går det att komma åt "drop box" helt enkelt?

Om det är saker som vem som helst får komma åt skulle jag rekommendera att använda Apache och HTTP för detta. Sätter du igång FTP kommer det att skickas lösenord i klartext över nätverket och det är inte bra om det inte är ett privat nätverk som du har full koll över (vilket jag antar att det inte är). Om du inte vill att alla, utan bara några utvalda personer, ska komma åt filerna, måste du ha någon typ av lösenordsskydd. Det finns fördelar med att köra FTP också, men jag skulle hellre lagt upp en enkel .htaccess fil som kräver lösenord för en viss websida. Det ger inte bättre säkerhet för lösenorden, men det är åtminstone inte systemets konton som används. Kör du ftp är det användarnamn och lösenord från de vanliga användarna på datorn. Startar ftp (då öppnas automatiskt brandväggen) gör du i Inställningar > Fildelning.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-16 23:18

Men nu ville han ju att folk skulle kunna ladda upp filer, då är ju Apache inte riktigt rätt verktyg.
Den inbyggda ftp-servern i OS X verkar lite sådär tycker jag, iallafall det jag har använt den.
CrushFTP eller PureFTPd Manager ger många fler valmöjligheter vad gäller vem som ska ha tillgång till vad osv.

Missade det med uppladdningen. I så fall har du rätt. Men jag är bara lite skeptisk till den inbyggda ftp:n. Jag hade helst kört sftp eller liknande, men jag är kanske onödigt kinkig.

Kör man tredjepartsftp lär man kunna fixa andra användare också, och då är det väl ingen fara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-17 01:08

Så jag hämtar ett ftp program då helt enkelt? Ska kolla de ni nämner. Tack!

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-17 02:30

Starta ssh så startar en sftp server också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-17 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Starta ssh så startar en sftp server också...

Om man kör ssh så får väl den som loggar in full tillgång till hela användaren? Det är väl tänkt att funka som ett fjärrshell, så att säga? (Hittar inget om begränsning av tillgängliga mappar eller separata användare i "man ssh").

Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Om man kör ssh så får väl den som loggar in full tillgång till hela användaren? Det är väl tänkt att funka som ett fjärrshell, så att säga? (Hittar inget om begränsning av tillgängliga mappar eller separata användare i "man ssh").

Jo det ska gå, men tyvärr vet jag inte hur

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-11 19:52

Du kan använda Apache och webdav istället för ftp. Slå igång mod_dav i Apache så har du webdav igång.

Kräver lite trixande, men kolla lite på macosxhints.com

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020912065811863&query=mod_dav

1
Bevaka tråden