Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plocka ut HD ur extern LaCie?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är inte så hemma på att pilla med hårdvara, så jag tänkte se om någon har kloka synpunkter innan jag ger mig in på något dumt.

Jag har en extern LaCie HD (USB 2, 80 GB) som är ganska irriterande därför att den
1) låter högre än min bullriga PM G4:a
2) hänger systemet om jag råkar sätta datorn i vila utan att mata ut den först.

Den var ju bra att ha med min gamla iMac, men nu när jag har en PowerMac skulle jag mycket hellre ha en intern HD. Går det att plocka ut skivan ur chassit och undersöka om den kan monteras in i min dator? Är det ens värt att titta vad det är för skiva som sitter inuti?

Tyvärr har jag inte någon beteckning på modellen jag har, men den är köpt för ca 2 år sedan och ser ut ungefär som på bilden nedan.

Tacksam för alla slags synpunkter!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 01:37

Om det är ett externt cassi med inbyggd fläkt bör det sitta en vanlig 3.5" hårddisk i. Det är bara att öppna chassit och skruva loss disken för att sedan montera den internt i din powermac. Det är vanlig IDE-anslutning för disken vilket gör att den bara är att plugga in internt.

Mig veterligen har det aldrig byggts Firewire chassin för SCSI diskar, men det skall jag låta vara osagt. Men det är ju bara att öppna lådan och se, borde inte vara mer än ett par skruvar för att öppna den. Det står på hårddisken som sitter där i vilken typ det är.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-16 07:24

Dom där chassina är lätta att öppna, och ja du kan sätta i disken i din låda sen.

vill du bli av med lådan sen så är jag kanske intresserad

Tack cal & Buckner! Jag håller just på att bränna av de viktigaste filerna på CD ifall något skulle hända när jag sätter mejseln i den. Det blir till att köpa ett tio-pack CD-skivor till imorgon.:) Det är ju perfekt, för det blir en rejäl städning av HD:n på köpet.

1
Bevaka tråden