Bollplank: Bläck för proffs

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte utnyttja er som bollplank!

- Min vän Marcus har ett litet företag som säljer förbrukning och tillbehör till storformatskrivare nere i Småland. Han har 11 kunder som han känner personligen.

- Nu vill han ha rikstäckning och en shop. Jag ska bygga shoppen.

- Vi har integrerat prislistor ifrån hans underleverantörer i shoplösningen och håller på att fixa med design och uppbyggnad.

Nu till saken: Kunder som köper storformat-förbrukning skiljer sig ifrån den som vill ha en pirat-patron ifrån Inkclub. Skillnaden är att proffskunden aldrig köper annat är originalbläck (Markus säljer inte annat än originalbläck).

Kom med tips och kommentarer kring vad vi ska tänka på under uppbyggnaden av denna lösning. Snart ska ni få se sidan också och ge direkt feedback.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 20:23

Proffsen kan visst tänka sig att köpa både papper och bläck från en tredjepartstillverkare, så länge det är en seriös aktör bakom. Stena Graphic är ett företag som har specialiserat sig på detta. Jag har själv producerat storformatsutskrifter med papper från olika tillverkare och skrivare från Encad. Detta var dock 1995-1996 och jag har gllömt av vad de hette.

Annars är det en bra idé. Era konkurrenter är bla NI och Scribona. Bläck-n-Write var (är?) framgångsrika på den tiden folk började köpa vanliga bläckstråleskrivare och skulle byta sin första patron.

  • Medlem
  • 2003-12-16 14:51

OJ, bred fråga kan man säga...
Är det stora företag som är kunder så bör ni tänka på:

1. möjligheten att dels exportera produktkatalogen till kundens inköpssystem eller till en eller flera marknadsplatser. Ställer krav på katalogstrukturen, som inte får vara specifik för hans bransch eler bolag

2. kunna ta emot ordrar elektroniskt från kundens inköpssystem, inklusive bekräftelse, cancellering, faktura osv.

3. inte sätta sig i en situation där kunden är beroende av att kunna sitt kundnummer.

4. täcka in alla tänkbara synonymer i produktkatalogen för att underlätta sökningar.

5. en bra ranking algoritm för att visa träffarna vid sökning.

6. glöm inte att använda alla olika artikelnummer som kan vara relevanta, original + OEM etc.

Det finns mycket mer, men då börjar det kosta pengar

MVH

Titta in här (obs under utveckling - lägg inte order osv)

http://www.proink.se/index.php

Vi jobbar med kategorisering av produkter just nu, kommer nog ta lite tid att bli klar med det. Sedan kommer vi expandera sortimentet med storformatskrivare, RIP:ar, Macar, några datatillbehör och även CD/DVD Media etc.

Premiär 7:e Januari är det tänkt.

Inga kommentarer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 11:26

Björnström,

Jag tycker den ser proffsig å strikt ut. Bra!!

Det står "Powered by Retailer 3.5.0" i botten på sidan...

Var kan man läsa mer om Retailer!?

Inte på retailer.se i alla fall...

-Torkel

Det kommer mer information - vi har så många projekt som rullar just nu att vi inte hunnit skapa en egen sida.

I Februari kommer vi börja sälja Retailer som en komplett lösning för den som vill börja sälja via nätet.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 16:20

Rent och snyggt...och ett antal stavfel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 17:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
I Februari kommer vi börja sälja Retailer som en komplett lösning för den som vill börja sälja via nätet.

Eftersom jag inte vill vänta till februari, undrar jag redan nu vilket/vilka OLF/ekonomisystem som stöds av Retailer.

Hansa Financials, kanske

-Torkel

Torkel: Jag har lagt till dig till min ICQ lista. Kom online nurå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 10:09

Bortsett från att det ser ut som recycler.se såg ut är det fint. Skulle vara bra om man i retailer kunde anpassa formen mer än att byta ut objekt på befintliga platser. Blir bara som ett skin då.

Egentligen är det en helt separat diskussion men jag svarar ändå:

- Retailer bygger på ett applikationslager och separata templates (vi använder Smarty PHP template engine). Det gör att slutkunden kan påverka utseendet till 100% utan att behöva röra en rad PHP.

- Däremot är det tidsödande (kostsamt) att designa om en hel shoplösning. Kunden avgör i slutändan. Vi har ännu inte träffat en kund som vill betala tillräckligt för att motivera en redesign.

tappar ni inte lite poängen med templates då? om det är omständigt att ändra i dom på det sättet ni har valt att designa applikationen..

nuväl, det skall ju inte jag lägga mig i.. Vad gäller dina frågor så är det ju det samma som med allt annat; att besökaren lätt kan få överblick om vad som finns, samt vart han finns. Precis som med all annan design..
Sen hoppas jag ju såklart att ni tar hand om mitt kreditkortsnummer på ett vettigt sätt, typ inte sparar det i klartext i eran databas (ja, jag har faktiskt sett det förut) samt att ni inte tillhandahåller numret längre än tills ni är klara med, om man nu kan betala med visa/mastercard dvs. Jag gissar att ni möjligen har lite andra betalningssätt när målgruppen är företag..
Hursomhelst, säkerhet==viktigt. många som glömmer det faktiskt...

rent spontant vad gäller designen så tycker jag nog att "köp" knappen ligger för långt ifrån det den faktiskt relaterar till..

...det var väl vad jag ganska spontant kom på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
tappar ni inte lite poängen med templates då? om det är omständigt att ändra i dom på det sättet ni har valt att designa applikationen..

Ett shopsystem är ganska stort, om du börjar tänka efter. En ren gissning är att vi talar om ca 50 - 100 sidor som är integrerade på olika sätt.

Genom att ändra i en CSS-fil och några få templates kan du göra stor skillnad. Det finns gott om inställningsmöjligheter i admingränssnittet. Men om du tycker Recycler och Proink ser exakt likadana ut menade jag att det tar tid att göra någonting helt annorlunda.

givetvis, jag bara uppfattade det som erat eget templatesystem var krångligt.

my apologies.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-20 15:25

Grymt cleant och proffsig look, allt är perfekt förutom liten sak jag stör mig på.

Små bilderna på produktnera på förstasidan, känns lite pixliga? Alltså fel förminskade.. det sänker proffsigheten. Fixar du det så blir det kanon!

Vi ska titta på det!

Det är en massa kategorier att fixa och en del produkter att importera så klart.

Lite G5-paket till exempel ;D

  • Medlem
  • 2003-12-21 00:24

En fånig detalj (d.v.s. det är jag som är fånig), "diskretion" i "Om Proink"-menyn får det att låta som om man snarare sålde sexhjälpmedel. Kommer nån på vad som ska stå där de angloglotta brukar ha "privacy statement" och liknande?

  • Medlem
  • 2003-12-22 11:59

Har många kommentarer. Försöker få några dem i korta ordalag, ta inte illa upp jag kommenterar bara det jag tycker är dåligt, och vad jag förstår så är ni inte klara ännu.

1. Vänstermeny bör i huvudsak vara organiserade efter kategori /användningsområde och INTE varumärken.

2. tillverkarens logo eller bild tar för mycket plats i träffresultaten, den kommer att behövas till annat i stället.

3. Det värsta felet är att man inte verkar kunna lägga flera olika artiklar i varukorgen i samma sekvens. Man måste ut i samma runda igen.

4. Varukorgen bör finnas på en plats så att den inte försvinner på en liten skärm,

5. Ny medlem är ett märkligt begrepp.

6. det bör finnas en funktion där användaren kan skapa sina favoritprodukter , kanske från historiska köp, för att lätt göra repetitiva köp.

7. När det verkar röra förbrukningsartiklar så bör det vara möjligt att abonnera på leveranser regelbundet.

8. Det framgår inte hur träffresultaten rankas beroende på i vilket fält man får träff på sin sökning. Om träffen finns i artikelnumret bör det ge högre ranking än om det finns i produktbeskrivningen.

9 Det visas priser i Euro som inte verkar stämma.

10 Kundvagnen behöver inte innehålla samma information som katalogen, den kan komprimeras.

11. Det bör finnas information om företaget.

12. Som jag nämnde i tidigare inlägg: Se till att systemet kan ta emot ordrar utan att kunden är inne på siten. många vill kunna skicka ordar direkt ifrån sina inköpssystem.

MVH

Antecknat!

Vi planerar premiär på onsdag så vi har några timmar kvar...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-05 19:34

Det hade varit finemang att kunna sortera på pappersavdelningen.......att klicka runt på över 20 sidor ger dålig överblick. Att sortera efter storlek, tillverkare, ytor etc skulle sannolikt ge en merförsäljning.....som det är nu känner jag mig bara vilsen...

/tc

Förstår dig!

Jag ska titta närmare på det också. Jag håller på att kategorisera Epson bläckpatroner just nu... (japp - det görs manuellt)

Gjorde klart HP Lasertoners nyss

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-01-05 20:11

Snyggt, men om det nu ska vara för storformatsskrivare, varför hittar jag inget bläck/tillbehör för Encad/Novajet?

Jag tror det kommer - jag ska fråga Marcus varför Encad saknas i sortimentet.

Nu har det dykt upp lite Appleprodukter i sortimentet också!

http://www.proink.se/customer/home.php?cat=212

Nu är ProInk.se uppe och kör!

Vi kommer naturligtvis fortsätta jobba med ProInk under dom närmaste veckorna - det återstår en hel del jobb med vissa produktsortiment och det vanliga småfixandet.

Har hört talas om mannen i småland.. en fotografkollega nämnde att han sålde bläck till bra pris. Alla yrkesbutiker tar samma pris och hutlöst oxå. Verkar som de har bildat kartell. Kör på mannen i småland.. Massor med fotografer som har investerat i storformatskrivare

  • Medlem
  • 2004-01-10 11:45

Marcus är grymt trevlig och duktig - han har inte alla kunskaper inom dom mest avancerade områdena själv, men teknikerna kan det mesta.

Proink levererar till flera stora kunder i Småland bland annat Bong & Ljungdahl (heter dom så) som är enorma, och så dom där galna smålänningarna som levererar möbler i platta lådor också!

Är det du Björnström - tillfälligt draperad som "Maria"?

Ja - ibland använder jag Marias iBook när jag är i Uppsala...

Bevaka tråden