Svärföräldrar funderar på att switcha.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dom har som önskemål att datorn ska kunna vara med ett tag. Att den ska klara enklare foto och filmredigering samt en lika stor skärm som dom har nu en 17"crt.
Peze handlaren handlaren hade sagt att macarna var för slöa och om dom ville ha en som uppfyller deras önskemål så är dom jättedyra!

Han rekomenderade en 2.4GH P4, minst 512MB ram, 180GB hd, och ett ATI RADEON 9800/128.

Jag tycker att för deras behov är detta ett overkill?

Borde inte en emac eller imac uppfylla deras behov?

Daniel

• Medlem
  • 2003-12-14 02:39

En iMac hade nog jag satsat på. Den klarar säkerligen av det där.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-12-14 03:48

garanterat en imac, vet inte vad de har för datorvana, men vore det inte bra med en dator som knappt strular, med en windows burk så vet man inte vad som kan hända och XP som följer med de flesta PC idag känns verkligen tunggrott så att gå på imac är ett bra alternativ om man vill att den skall hänga med en tid framöver.

• Medlem
  • 2003-12-14 03:56

Jepp iMac 20" och dom kommer att vara så nöjda så nöjda.

De blir säkert nöjda med båda alternativen. Tyvärr är det ju så att Windows-burken kommer att vara ordentligt mycket snabbare än en iMac och kanske också billigare. Kolla upp vad de har för bank också, vore ju trist om de har någon sån där mac-fientlig bank.

iMacen är ju perfekt på många sätt, men med sin G4 processor så tycker jag inte att den är så framtidssäker. Om en PM G5 ryms inom budgeten så skulle jag hellre välja den. Eller vänta lite och hoppas att ryktena om en iMac G5 är sanna!

• Oregistrerad
  • 2003-12-14 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson
Dom har som önskemål att datorn ska kunna vara med ett tag. Att den ska klara enklare foto och filmredigering samt en lika stor skärm som dom har nu en 17"crt.

Tja, alla imac:rna uppfyller väl det - men en modell med DVD-brännare vore väl käckast…
(fast det har väl alla numera?]

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 11:17

Eller satsa på minsta modellen PowerMac G5 serien som förmodligen blir uppgraderad i samband med Expo't i januari. Den torde vara lite mer framtidssäker än en iMac, men iMacen är väl egentligen en trevligare maskin för hemmabruk (snyggare, bättre med en 20" TFT än den CRT de kommer över för att lägga G5:an på samma prisnivå som iMac 20").

Ekonomin får man inte glömma, svårt att bortse från att du kan bygga ihop en fullt fungerande pc för bråkdelen av vad en ny mac kostar och som dessutom är framtidssäker. Då det inte möter några hinder att byta processor, grafikkort, moderkort eller vad som helst.

• Medlem
  • 2003-12-14 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ekonomin får man inte glömma, svårt att bortse från att du kan bygga ihop en fullt fungerande pc för bråkdelen av vad en ny mac kostar och som dessutom är framtidssäker. Då det inte möter några hinder att byta processor, grafikkort, moderkort eller vad som helst.

Men då är det en Pc med allt vad det innebär ju......säger bara lycka till.
Sen lär du få sitta och "fixa" hemma hos föräldrarna i tid och otid.

Märk väl att dom redan har en pc med allt vad det innebär och dom har säkert som amen i kyrkan inte drabbats av det du så målande beskriver.

Men jag håller med om att det är enklare att köpa en ny dator när den gamla inte hänger med.

Och det är inte svårare att byta processor eller vad som helst i en pc än att byta glödlampor hemma. Men i en mac så är det inte lika fullt så enkelt om det är möjligt överhuvudtaget.

Jag har en "gammal" iMac Globe s-drive 800mhz... Jag har 768 mb ram, fullt tillräckligt, och så har jag i år köpt en Lacie 160 extern FW hårdisk...
Det går att få tag på en liknande iMac till ett mkt bra pris, och den är fullt tillräckligt för filom och bildbearbetning...

Om inte dina svärföräldrar har ett behov av att kisa mot datorn och dess Ghz hastighet så är en långsammare maskin med utbyggt minne fullt tillräckligt.

God Jul <--- snart iallafall...

// Christopher

Tyvärr har priset stor betydelse, jag skulle tippa på max 15000 och är dom nog inte så pågga på att behöva köpa ny skrivare (hp) och scanner (hp). Jag är osäker om det finns drivrutiner till dessa, dom är ca 5år gammla.

Men det vore ju skönt att slippa ta med ibooken ner till skåne varje gång.

Daniel

HP är rätt duktiga på drivrutiner, så det är inte omöjligt att det finns drivrutiner för den befintliga kringutrustningen.

Vilka modeller är det?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-14 16:50

En eMac med rikligt med minne är min rekommendation. Väldigt prisvärd, 17" crt, absolut tillräckligt kraftfull för foto och videoproduktion på amatör eller semiproffsnivå.

En framtidssäker dator tror jag inte existerar. Alla datorer är gamla om tre år, så längre än så kan man nog inte räkna med att de håller. Och en G4-baserad burk håller nog i tre år till (hur länge har inte G3:an funnits med?!?).

Hm. emac är ju ett jättebra val. Typ 11000 för toppmodellen med dvd-brännare. Den duger lätt till film och foto. särskilt om man köper den från applestore och petar i 160g hårddisk + lite exrtra minne. 1G G4 räcker mer än väl..

1
Bevaka tråden