Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 och svart pro tangentbord?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-13 22:27

Hello

Någon som vet om det är något problem att använda ett svart apple tangentbord till en G5? USB som USB tycker man ju? Eller finns det funktioner på det vita som följer med som inte finns på det äldre svarta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 23:12

Nej det är tgb som tgb, inga problem att köra med olika datorer - man kan tom använda det med PC. Men det finns skillnader.

Om det är ett svart Apple Pro Keyboard så har det samma knappar som det senaste Apple Keyboard, bara att APK har större oanvänd yta och saknar en F16-knapp.

Om det är ett Apple USB Keyboard så är det ganska annorlunda:
Alla F-knappar är avhuggna på höjden. Knapparna F13-F16 saknas. Hela rutan med help, delete, home, end, pg up och pg down saknas, men help, home, pg up och pg down finns som fyra avhuggna knappar ovanför det numeriska tangentbordet. På platsen för höger alt och höger ctrl finns i stället pilknapparna som också är avhuggna på höjden. Inga ljudknappar finns heller.

Det krävs en eject-knapp för att kunna öppna CD-spelaren på PM G5, men lyckligtvis kan man hålla inne F12 på alla tgb för att få samma funktion om man inte har eject-knappen.

Om jag minns rätt finns det en F16-knapp på det vita, men annars inget vad jag minns. (Har bara ett svart här, men använde det vita tidigare idag.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 23:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Om jag minns rätt finns det en F16-knapp på det vita, men annars inget vad jag minns. (Har bara ett svart här, men använde det vita tidigare idag.)

På det vita Apple Pro Keyboard finns ingen F16-knapp, men på det senaste Apple Keyboard (det som har en vinkel som inte går att ändra) finns det en.

Jag fattar inte varför den knappen är där eftersom den inte verkar kunna göra något, den ger ett varningsljud när man trycker på den (det är bara den som gör det).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-13 23:46

Låter kanon. Någon som är sugen på att sälja mig ett svart pro tangentbord? Alternativt byte mot ett vitt av den typ som följer med G5:an? Uppskattar den svarta färgen bättre och min blåtandsadapter skulle passa bättre i usb porten på det tangentbordet....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 01:19

Det mesta med det nya vita tangentbordet är kass. Förutom de yttre måtten på tangentbordet. Det är ju betydligt mindre än de svarta pro osv. Kanske lite skönare att skriva också på pga. bättre knappar.

I övrigt är det väl bara nackdelar. Ej ställbar vinkel, usb-anslutningarna i 90 °C på tangentbordets baksida, mitt på. Helt kass då det alltid tar i saker som ligger på bordet osv. Färgen och designen som ej känns lika stilfull som de det sista svarta pro t-bordet.

Man får ju nästan lite sjukhus-känsla av den vita färgen i kombination med genomskinlig plast. Inget mysigt alls.

1
Bevaka tråden