Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångligt filsystem i OSX

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är säkert fler som tänkt på detta redan, men det slog mig när jag satt och skulle flytta filer i mitt nätverk och fick problem med partitionsstorlekar.

Varför är det inte lika lätt att flytta 'mount points' i OS X som i t.ex. slackware eller ngn annan linux. Om jag vill flytta 'home' till /dev/sda4 borde jag väl kunna det? Är det HFS som ställer till det, eller är det något annat? Eller är det bara jag som missat något...?

OBS att frågan inte gällde hur man flyttar hemkataloger. Jag vet att det finns knep för det, men undrar varför det inte bara är ett enkelt kommando för att flytta valfri mount point.

HFS är ju inte riktigt som andra barn, men det är faktiskt autodiskmount som ställer till det. Autodiskmount är en hjärndöd daemon som hängt med sedan NeXT-tiden, som i princip inte uppdaterats sedan dess, och som Apple av någon outgrundlig anledning fortfarande använder.

Tanken bakom autodiskmount är att den ska hålla reda på alla lokala lagringsvolymer, och automatiskt hantera när saker kopplas in eller matas ur. Problemet är bara att autodiskmount inte är konfigurerbart för fem öre, så fanstyget tar kontrollen över allt du kopplar in och ser till att precis allting mountas som en underkatalog till en förinställd plats i filsystemet. Och gud nåde dig om du försöker göra något som autodiskmount inte vill

Men det borde man väl kunna byta ut mot något annat mountsystem och slippa? Eller finns det andra saker som i sin tur är beroende av autodiskmount?

Det vore så skönt att kunna vara fri att bestämma själv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Men det borde man väl kunna byta ut mot något annat mountsystem och slippa? Eller finns det andra saker som i sin tur är beroende av autodiskmount?

Det vore så skönt att kunna vara fri att bestämma själv.

OS X har amd (en rätt trevlig BSD-automounter) installerad, men den används inte. Problemet verkar vara att autodiskmount skickar egna små "apple events" hit och dit när saker matas ut eller stoppas in, och det verkar inte gå att åstadkomma utan autodiskmount. Men jag har för mig att autodiskmount ändå kan inaktiveras - tror att det var någon parameter man kunde ställa i /etc/hostconfig...

du kan altid göra så här.

mkdir /Volumes/<din disk>/jouärez
ln -s /Users/<du>/jouärez /Volumes/<din disk>/jouärez

då kommer det att fungera som om du mountade den direkt i din hemkatalog

1
Bevaka tråden