Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link Drivisar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-13 14:43

Tänkte köpa ett ADSL-modem som ser väldigt najs ut (iaf på papperet). D-Link DSL 604+. Ett modem som även har inbyggd 802.11b accesspunkt.
Meningen är att slippa kommentarer som: "Måste vi ha så många lådor och sladdar överallt? Det ser ju ut som en verkstad här! Så kan vi inte ha det."
Ja, det är mina päron som ska ha modemet. Jag har länge försökt övertala dem till att byta ut deras ISDN mot ett billigt ADSL-abonemang. Snart är det kanske dags.

22 Mbps står det i specifikationerna. Något D-link kallar Airplus. Jag antar att de kör på 2 frekvenser samtidigt.
Nu har de också ett PCI-kort, D-Link DWL-520+, som ska kunna köra dessa 22 Mbps.

Skulle det kunna vara så att det finns universiella drivrutiner i OS X som klarar av WiFi-certifierade PCI-kort?
Finns det möjligtvis någon som sitter med ett sådant kort i sin PC som har möjlighet att sätta det i sin mac för att se vad den säger?
Macoteket hävdar ju OS X-kompatibilitet på vissa D-Link-produkter trots att detta inte nämns på tillverkarens hemsida (DWL-122 USB). Så jag antar att universiella drivrutiner fungerar på åtminstånde vissa produkter.

Annars borde det väl fungera bra med ett vanligt AirPort-kort och köra i 11 Mbps. Synd att de är så dyra bara. Hade varit fint med 22 Mbps om det hade fungerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 14:47

Har precis kopplat in ett D-Link modem, DSL-300G. Behövde inte göra mer än att koppla sladdarna... Alla inställningar skedde automatiskt i Panther. OS 10.3 är verkligen allt man kan önska sig som användare! (Kanske är annorlunda med router?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-13 17:14

Modemet/routern ska ju gå att konfigurera med en vanlig browser. Den behöver inga drivrutiner. Så den är jag inte så orolig för. Var mer PCI-kortet jag tänkte koppla modemet till som jag var tveksam på.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 22:35

Macoteket säljer D-Links airport basstationer och antenner, men inget PCI kort. Däremot har de ju Apples kort samt ett kort som heter "MacWireless" för 995kr exkl. moms som stödjer Airport Extreme, samt ett par Sonnet kort med Airport Extreme stöd.

Varför inte välja något av de tredjepartskorten som är betydligt billigare än apples Airport kort. En basstation med stöd för Airport Extreme kan väl dock vara bra i så fall (finns där med, i mängder).

Lycka till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-15 15:57

Nu skulle det ju vara en basstation med inbyggt ADSL-modem. Det ser jag inte i mängder där...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-15 16:01

Dessutom så var det ju just ett tredje parts kort jag funderade på att köpa. Dock fanns inte den modellen där (22Mbit). Det var ju därför jag undrade om ngn hade det...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 16:14

Jag missade att det var en basstation med inbyggd ADSL du var ute efter. Sorry!

Däremot så hade de ju gott om 3:e parts WiFi kort med högre överföringshastighet (54mbit) vilket torde fungera alldeles utmärkt för dig.

Personligen skulle jag dock aldrig kombinera router, brandvägg, adsl-modem och WiFi sändare i samma burk. Du borde få mer högpresterande utrustning med två burkar istället. Jag skulle nog satsat på WiFi+router+firewall i en burk (de jag tipsade om ovan) och sedan ansluta ett ADSL-modem till den burkens WAN-port.

Visst är det skönare med en burk än två, men det är ju inga stora saker det rör sig om.

För övrigt varierar ju ADSL-modemen mellan olika abonnemang, och erbjuds i regel i samband med själva abonnemanget. Det kostar ju dock en slant, men brukar vara en klumpsumma som innebär "anslutningsavgift, och ADSL/VDSL modem" i samma pris.

Nu kom vi kanske lite ifrån ämnet då din fråga egentligen gällde huruvida D-Link produkten med "allt-i-ett" fungerade ihop med mac eller ej...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-16 17:50

Själv lever jag under mottot: "Ju fler burkar desto bättre." Därför ser det kanske också ut som det gör i min lägenhet.
Mina föräldrar har dock inte samma synsätt.

Om man vill uppgradera något eller "helt plötsligt" inte längre behöver/kan använda sitt ADSL-modem är det ju också trist att byta hela alltet, så jag håller med cal.

1
Bevaka tråden