Vila innan batterit dör

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur länge kan ett nytt batteri vara medans en Powerbook är i vila - frågar efter som jag ibland möter de som har den i vila medans dom är ute och reser och vill slippa boota hela burken. Tänkte i första hand på 12" modellen. Den drar väl lite ström medans den är i vila...

Olle

Hmm... gav mig ut på jakt hos Apple och hittade att man ska räkna med att batteriets kapacitet minskar med ca: 10% under 12 timmars vila... det där får dom allt förbättra.

Källa:
http://discussions.info.apple.com/WebX?14@102.wh1zahd9oy6.25@.3bbf3e4a

Olle

I viloläget matas väl hela tiden ström till minneskretsarna så att de inte ska tappa info, eller hur? Det är väl oundvikligt att det drar en del då. Men på min iBook tycker jag det inte försvinner speciellt mycket. Inte tillräckligt för att jag nånsin ska stänga av den i alla fall.

Anledningen till varför jag tycker att dom borde snegla lite på PC i detta fallet var följande inlägg hos Apple:

Have left a Sony Vaio for over a month in Hibernate and sleep mode and come back to a workable battery, the PB (now there is a contradiction in terms - since it had no power) was dead inside a week.

Samt efterföljande svar:

yeah... hibernation and sleep are two diferent things...
In hibernation mode, everything from the ram gets copied onto hard drive and then the computer shuts down completely.
In sleep mode, the data in the ram are not moved and thus power is needed keep the data in the ram alive. This is why you can keep a machine in hibernation for months without having to charge up. The only battery drain would be from battery leakage. With sleep mode however, power is needed to keep the ram awake and this can use up power. I'm guessing the more ram you have, the more power it will need.

Tanken som plötsligt kommer upp av detta är ifall det finns olika effektiva strömsnåla minnen för att på det sättet spara på batteriet - tittar återförsäljarna efter sådana eller testar man BARA kompabilitet ?

Olle

Ah, ja innan jag såg svaret var jag precis på väg att skriva att det finns en annan slags vila ("djupsömn"?) som innebär just det som beskrivs i svaret, dvs att allting skrivs ner till hårddisken. Jag vet inte varför inte Apple har "djupsömn", om det beror på tekniska problem eller om de tycker det är att krångla till det i onödan (ungefär som, ve och fasa, två knappar på musen ).

Om det däremot finns minnen som drar olika mycket ström har jag inte nån aning om. Det kanske finns, men å andra sidan kanske datorn alltid matar minnet med en viss strömmängd hursomhelst..?

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 02:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag vet inte varför inte Apple har "djupsömn", om det beror på tekniska problem eller om de tycker det är att krångla till det i onödan (ungefär som, ve och fasa, två knappar på musen ).

En utav dom bästa grejerna med OSX och Apples hårdvara är att datorn vaknar på mindre än en sekund ur vila. Visst går det även på vissa PC (det hänger på PSU och moderkort), men det är inte lika smidigt och snabbt. Jag gillar Apples lösning bättre.

Jo, jag håller med om det, men Apple skulle ju ha kunnat ha både och om dom velat.

1
Bevaka tråden