Type and Creator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-12 13:47

Vet någon om en fil har en unik type eller creator under tiden den kopieras eller skapas?

Tänker mig ett script som skall flytta filer på en server. Men filen får flyttas först då den är färdigkopierad.

På den gamla "goda" OS 9 tiden fanns det en osax som hettte FileBusy som kunde kolla detta. Men jag har hört nånstans att filerna numera skall ha en speciell type eller om det var creator under tiden den flyttades.

Nån som vet?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-27 19:40

När systemet hanterar en fil har den i vissa fall creator type "MACS".

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 23:41

StandardAdditions.osax (10.3.2) har busy status i Class file information, som dock inte verkar fungera. Jag får alltid false som resultat. Har testat på ett antal filer öppnade i olika program. Va fan..?

Annars funkar väl detta:

repeat
	set size1 to size of item_info
	do shell script "sleep 10" -- seconds
	set size2 to size of item_info
	if size1 is equal to size2 then exit repeat
end repeat

Det kollar storleken på filen, väntar 10 sek och kollar igen, har det förändrats under den tiden börjar det om.

Tyvärr är Standard additions busy status kass i alla versioner före Tiger, och inte ens där är den bra. Magnus idé funkar dessvärre inte heller.

Det mest tillförlitliga testet är att prova att öppna filen med skrivrättigheter, vilket inte tillåts om den är upptagen. Om det går är filen med andra ord färdigkopierad och då stänger man den igen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tyvärr är Standard additions busy status kass i alla versioner före Tiger, och inte ens där är den bra. Magnus idé funkar dessvärre inte heller.

Det mest tillförlitliga testet är att prova att öppna filen med skrivrättigheter, vilket inte tillåts om den är upptagen. Om det går är filen med andra ord färdigkopierad och då stänger man den igen.

Mitt exempel fungerar för mig, i ett script som komprimerar filmfiler med hjälp av en Compressor-droplet när de läggs i en dropfolder på en server. Finns det tillfällen då det inte skulle fungera, i så fall varför?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Mitt exempel fungerar för mig, i ett script som komprimerar filmfiler med hjälp av en Compressor-droplet när de läggs i en dropfolder på en server. Finns det tillfällen då det inte skulle fungera, i så fall varför?

Visst, det fungerar ibland, men inte alltid, och det är beroende av vilken version av Standard Additions du har, info for är dessutom väldigt långsam i version före 10.4.4. (för övrigt gör du det ännu långsammare genom att använda shells sleep-kommando, AS har sin egen variant som är "delay" och som är ett bättre val (iofs inte lika bra som on idle, men det är en annan sak)

Ett exempel på när din lösning inte funkar är ju annars då dokumentet är öppet i något annat program...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, det fungerar ibland, men inte alltid, och det är beroende av vilken version av Standard Additions du har, info for är dessutom väldigt långsam i version före 10.4.4. (för övrigt gör du det ännu långsammare genom att använda shells sleep-kommando, AS har sin egen variant som är "delay" och som är ett bättre val (iofs inte lika bra som on idle, men det är en annan sak)

Ett exempel på när din lösning inte funkar är ju annars då dokumentet är öppet i något annat program...

Ok, tack för infon, ska testa delay i stället...
I just mitt exempel är det ingen risk att dokumentet är öppet, men det kan ju vara bra att veta.

1
Bevaka tråden