Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demo av SUNS Desktop "Project Looking Glass" Imponerande!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 03:59

En realvideo om SUNS "Project Looking Glass, kolla in detta. Kommentarer...?

http://wwws.sun.com/software/looking_glass/demo.html

Här kommer en mp4 variant, inte exakt samma demo som ovan men visar ungefär samma saker.

http://www.xtremetechshow.com/shows/lg/media/lgcommercial.mp4

Senast redigerat 2003-12-11 05:04
  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 06:05

iLike. Fick nästan lite Exposé-känsla av fönsterhanteringen:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 06:46

Helt klart tufft ja. Kan vara intressant att hålla ett öga på även om resten av Java Desktop System inte är mycket att hurra för.

Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Helt klart tufft ja. Kan vara intressant att hålla ett öga på även om resten av Java Desktop System inte är mycket att hurra för.

Har du provat Sun's Java Desktop System själv? Vad är det som är problemet med den? Jag har själv inte haft möjlighet att prova den ännu...

Riktigt snyggt...allt är nog inte användbart..men jag tror det ligger lite sanning i hur datorerna kommer funka i framtiden i det SUN visar ....lite som exposé on steroids

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 08:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
....lite som exposé on steroids

Ptja... Mycket java lär det vara
Om det är steroider får väl framtiden utvisa

  • Medlem
  • 2003-12-11 10:23

Ser ut lite som Microsofts demo av Longhorn, fast gjort med en aning mer fingertoppskänsla. Såg klart trevligt ut.

En funktion som jag hoppas på för framtida MacOS är rumslig skalning av applikationer. Microsoft ska tydligen ha det i Longhorn, och det tycker jag verkar vara en trevlig funktion. Tekniken för att kunna Zooma in och ut applikationer och fortfarande kunna använda dem finns förmodligen redan i Quartz, men den är inte aktiverad.

Jag tycker mig känna igen mycket av det från vårt kära OS X. Både microsoft och sun verkar lägga stor vikt på transpatenta fönster som vi OS X användare varit vana vid ett bra tag nu. När jag tittar nu upptäcker jag en klar försämring i Panther jmf men jaguar där man såg igenom oaktiva fönster. Undrar varför de gjort denna förändring.

3D-effekten känns mer som ett gränssnittsskal, en variant till för att lösa fönsterhatering på bildytan. Frågan är vad som är mest överskådligt, 3D-spinnoff eller exposé. Själv har jag inte på någon direkt förstoring på dockans ikoner när muspekaren åker över just för problematiken som uppstår. Snyggt är det men är det så praktiskt som man hoppas?

Men varför har genomskinliga fönster försvunnit i Panther?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ser ut lite som Microsofts demo av Longhorn, fast gjort med en aning mer fingertoppskänsla. Såg klart trevligt ut.

En funktion som jag hoppas på för framtida MacOS är rumslig skalning av applikationer. Microsoft ska tydligen ha det i Longhorn, och det tycker jag verkar vara en trevlig funktion. Tekniken för att kunna Zooma in och ut applikationer och fortfarande kunna använda dem finns förmodligen redan i Quartz, men den är inte aktiverad.

Systeminställningar -> Hjälpmedel -> "Sätt på zoom"

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 11:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Systeminställningar -> Hjälpmedel -> "Sätt på zoom"

Var det inte bara lite äpplen och knappar plus plus/minus på det numeriska tangentbordet?
Zoomar in mot där muspekaren är...

En mycket trevlig och proffsig presentation. Om man kikar noga finns det också en Powerbook G4 med i filmen, även om presentationen snurrar på en bärbar Toshiba. Mycket bra, Jonathan Schwartz och Sun. "May the Schwartz be with you!" som Mel Brooks skulle säga.

Hoppas nu att Sun får ut ett fungerande system och verkligen lyckas sälja det. Det finns naturligtvis många idéer från Apple i det här. Även om Sun och Apple är helt olika företag har de också mycket gemensamt, inte minst ligger de geografiskt nära varandra.

Sun och Microsoft arbetar på det här, Apple har ett fungerande system som finns att köpa sedan ett par år tillbaka, med Apples egen suveräna hårdvara. Vem är kingen, liksom?

Senast redigerat 2003-12-11 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Även om Sun och Apple är helt olika företag har de också myclet gemensamt, inte minst ligger de geografiskt nära varandra.

Kommer från som har en glob som bild

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-11 12:02

Wow. Imponerande!

  • Medlem
  • 2003-12-11 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Systeminställningar -> Hjälpmedel -> "Sätt på zoom"

Nja, det zoomar hela skärmen. Skalbara applikationer är en helt annan best. Tex att ha ett litet finderfönster som fortfarande går att använda, och en förstorad Mailapplikation. Det ser jag helt klart användningsområden för.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Nja, det zoomar hela skärmen. Skalbara applikationer är en helt annan best. Tex att ha ett litet finderfönster som fortfarande går att använda, och en förstorad Mailapplikation. Det ser jag helt klart användningsområden för.

Ja.. exposé är väl halvvägs där?

Total skalbarhet i hela systemet och alla program är nog något som Apple jobbar på, på längre sikt. Ska bli trevligt den dagen skärmarna kan ha 200 ppi i upplösning.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 13:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Nja, det zoomar hela skärmen. Skalbara applikationer är en helt annan best. Tex att ha ett litet finderfönster som fortfarande går att använda, och en förstorad Mailapplikation. Det ser jag helt klart användningsområden för.

Det är väl just det "äpple+några knappar till" och plus / minus gör
Zoomar i det fönster som är aktivt...

  • Medlem
  • 2003-12-11 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är väl just det "äpple+några knappar till" och plus / minus gör
Zoomar i det fönster som är aktivt...

Nej.

  • Medlem
  • 2003-12-11 13:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Ja.. exposé är väl halvvägs där?

Verkligen. Tekniken finns helt säkert, men inte viljan... eller kanske så tycker de inte att de kunnat implementera det perfekt ännu. Apple gillar ju inte halvmessyrer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Har du provat Sun's Java Desktop System själv? Vad är det som är problemet med den? Jag har själv inte haft möjlighet att prova den ännu...

Har inte satt mig och kört på det nån längre tid men har testat lite kort och tyvärr så känns det väldigt ogenomarbetat. Det hela bygger på skrivbordsmiljön Gnome och är inte så enormt mycket mer än bara ett nytt tema. Systemet dras av samma problem som alla andra skrivbordsmiljöer på Linux/Unix (bortsett från macosx då), det mesta är bara yta. Inget gui mot underliggande saker, applikationerna är skrivna för en massa olika miljöer vilket gör att det hela inte känns en enhet utan bara en salig röra, ingen lätt hantering av applikationer (installation m.m.).

Kort sagt.. Java Desktop löser inga av problemen som finns på Unixskrivbordet.

kan mycket väl tänka mig att Apple gör nåt liknande, kanske rent av ganska snart, men det första jag kände var Villhaaaa!

personligt tror jag att det är något åt det här hållet som apple kanske kommer utveckla exposé till.

Min första tanke var om det verkligen kan vara användbart för vanliga users, det är ju en extra dimension att hantera fönster på (nästan iaf). och vad är det i mitten på screenshoten? det liknar ju nästan det infamösa "piles" som det gick vilda rykten om ett tag i mac världen!

Men wow faktorn är helt klart där.

"This is UNIX! I know this!" (tjejen i jurassic park)

Sun har gjort ett bra jobb. Hoppas bara att de kan produktifiera idéerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Men varför har genomskinliga fönster försvunnit i Panther?

Menar du transparenta fönsterlister på inaktiva fönster eller något annat? Jag kan tänka mig att de gjort dem mer solida för att det inte ska bli så plottrigt går antagligen att göra ett eget tema där fönsterlister är mer transparenta.

Hehe han sa också att dem skulle göra något nytt medan, ett annat företag gör det på samma sätt som för 10 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 16:31

Ge Apple lite tid så kommer nog de delar som är riktigt användbara att finna sin väg in i Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 16:40

Eller så slår Apple och Sun ihop i sina påsar i någon form av givande sammarbete. Det skulle vara bra för bägge parter antar jag. En sak är i alla fall säker, framtiden är 3D.

  • Avstängd
  • 2003-12-11 19:28

mmm... grafiskt fluff och lull-lull...

HELT RÄTT STIL! GO APPLE GO!

människans spatiella minne är jävligt bra utvecklat. själv har jag väntat på tredimensionella OS sen jag testade ReachIn-displayen..

kolla på http://www.reachin.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
"This is UNIX! I know this!" (tjejen i jurassic park)

LOL

...den berömda scenen:

Senast redigerat 2003-12-11 20:19
Bevaka tråden