Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spärra Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag jobbar, som sagt, åt en skola där Lunarstorm brukas och missbrukas.

Jag funderade på om det går att spärra åtkomsten till Lunarstorm, eller rättare sagt så skulle jag vilja omdirigera lunarstorm till en intern sida på skolans hemsida. Det vore mycket "roligare" att få upp en sida där det står att "Du kanske borde ägna dig åt skolarbete istället!" när man knappar in www.lunarstorm.se

Är detta möjligt att göra i våran egna DNS utan att det stör det "stora" internet. Att man dirigeras till "www.skolansnamn.se/lunarfejk.html" istället?

På ett eller annat sätt måste vi begränsa det hela, och det vore roligare att göra det med lite humor än att bara "blocka" sidan. Och gissa vem som kommer bli elevernas hatobjekt framöver......:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 00:33

Det är inget problem alls, lägg bara in www.lunarstorm.se i er DNS och peka den mot en lämplig intern site. Det kommer enbart att påverka de maskiner som går mot er DNS.

Annars borde ni kunna spärra adresser i proxyn eller firewallen.

Och du kan alltid trösta dig med att även om du inte blir populär så kommer du i varje fall bli hågkommen....

Edit, kompleteringar

Så jag gör helt enkelt en "A"-pryl i DNS:en och skriver www.lunarstorm.se. och istället för ett IP-nummer att peka till så kan jag skriva en ny webbadress, t.ex "www.skolansnamn.se/lunarfejk.html"?

Eller behövs något mer?

  • Medlem
  • 2003-12-10 04:12

Glöm inte Goatse medan du ändå är i tagen..

  • Medlem
  • 2003-12-10 04:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Så jag gör helt enkelt en "A"-pryl i DNS:en och skriver www.lunarstorm.se. och istället för ett IP-nummer att peka till så kan jag skriva en ny webbadress, t.ex "www.skolansnamn.se/lunarfejk.html"?

Eller behövs något mer?

Nja, du behöver väl ett IP-nummer till en webbserver som du kontrollerar. Jag tror inte man kan skriva in webbadresser i DNS-konfigfilen.

Dessutom kan man ju fortfarande nå det riktiga lunarstorm via IP-nummret direkt, om du inte spärrar det också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tiq
Glöm inte Goatse medan du ändå är i tagen..

så elakt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-10 06:40

Det finns dessutom en del extra adresser som gör att du kan komma in där utan att skriva lunarstorm.se, vilket mina klasskamrater upptäkte och sen satt dom där jämt.

Det beukar också gå att kola in på blockade sidor på skolan via www.amegaproxy.com. Så där behövs också en block.

Du kan tanka ner Hostal och blockera lokalt, du kan skriva in både IP och domännamn...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 08:28

Kan man inte blockera IP-numret till Lunarstorm direkt, så man slipper det där med alla alternativa addresser som finns?
Hänger man på Lunarstorm ska man ha ett straff...

Att blockera ip i brandväggen är väl den absolut enklaste vägen, sen utöver de kan du peka www.lunarstorm.se till nån egen virtualhost (Förslagsvis med CNAME i dns) och köra upp skojsidan där..
borde fungera..

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
http://www.lunar-storm.tk/

Hahaha, fan vad folk är listiga.. jag vågar inte tänka på hur det ser ut på högstadie- och gymnasieskolorna.

Lunarstorm är det intressantaste mediala fenomenet de senaste tio åren.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 12:09

Någon hört "Information wants to be free" förut?

/Kalle

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 12:17

kalleh: Eller kanske "frihet under ansvar"?
Många tycker det är roligare att sitta på Lunarstorm än att göra det de ska i skolan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-10 12:17

Jag har försökt att spärra Lunarstorm i några år nu på gymnasiets medieprogram. Lönlöst... Det finns alltid sätt att gå runt det. Som länken ovan.

Effektivaste sättet är att ha en kombination av först en router med en c-mask för fasta nummer och en DHCP och sen en brandvägg och sist en proxy. Sen måste man spärra in- och utgående trafik på ett snillrikt sätt och slussa det genom proxyn. Allt som inte går via http får man koppla via fasta nummer (till lärare eller vissa maskiner), och det gör att inget annat än surf funkar för eleverna.

Jag tror att det bästa och mest etiska sättet är att låta det vara fritt för eleverna, men ha en pedagogik som gör att om de sitter och slösurfar hela dagarna får det någon form av påföljd. Inte straff uppifrån, utan något som gör att eleverna skiter i att lunarstorma på egen hand.

Svårt?
Ja!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-12-10 13:12

Gör så att dom bara får surfa överhuvudtaget x antal timmar per dag.
Då kanske dom använder den begränsade tiden till att kolla mailen och göra skolarbetet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 01:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av kalleh
Någon hört "Information wants to be free" förut?

/Kalle

Citatet ovan var väl mest tänkt som en rolig pararell till cyberpunken......

Nu var det några år sedan jag gick på gymnasium, men jag kom ihåg att bland det roligaste vi hade för oss var att lista ut sätt att komma runt de olika begränsingarna som administratörerna satte på burkarna.

Och vet ni vad? De lyckades aldrig stänga oss ute från något vi ville åt! Detta var iofs lättare på den tiden då burkarna körde win95 men ändå.....

Men vad jag inte förstår är hur det kan vara möjligt för dem att sitta och surfa istället föra att göra skolarbete. Om det är frågan om datorundervisning är det ju enkelt, men nog har väl svenska gymasieskolan fortfarande kvar närvarokontroll???

Kanske är det så att eleverna inte hänger på lunarstorm hela dagarna bara för att lunarstorm finns där, kanske är det så att de behöver bättre motivation och stimulans från skolpersonal för att intressera sig för det övriga skolarbetet? Det är lättare att förbjuda än att inspirera och motivera....

/Kalle

Citat:

Skrevs ursprungligen av kalleh
Kanske är det så att eleverna inte hänger på lunarstorm hela dagarna bara för att lunarstorm finns där, kanske är det så att de behöver bättre motivation och stimulans från skolpersonal för att intressera sig för det övriga skolarbetet? Det är lättare att förbjuda än att inspirera och motivera....

/Kalle

Detta gäller inte Gymnasieskolan jag jobbar för, utan den andra som är en grundskola. Vi pratar åldrarna 8-15 år här. Visst, motivation och stimulans vore det bästa. Jag är också emot förbud och spärrar, men nu är jag en vanlig drönare(konsult) som ska uppfylla skolans önskemål.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-11 07:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av kalleh
Kanske är det så att eleverna inte hänger på lunarstorm hela dagarna bara för att lunarstorm finns där, kanske är det så att de behöver bättre motivation och stimulans från skolpersonal för att intressera sig för det övriga skolarbetet? Det är lättare att förbjuda än att inspirera och motivera....

/Kalle

På medieprogrammet som jag har hand om jobbar eleverna inte i klassiska datasalar, utan det är en miljö som är mer byrå-lik. Kontorslandskap helt enkelt. Man har inte lektioner i fasta 40-minuterspass utan arbetssättet försöker efterlikna arbetslivet mer. Med föreläsningar vid ett konferensbord och sedan praktiska uppgifter att lösa som ibland tar några timmar, ibland en dag och ibland veckor. De allra flesta är eller blir oerhört motiverade till skolan, och blir under de tre år de går där riktigt riktigt duktiga.

Problemet är att det för en del har blivit ett gift. Det är Lunarstorm hela dagarna. De kan inte sluta. Ett beroende har utvecklats. Även om de vill sluta så kan de inte.

Det låter kanske knäppt, men internet för vissa är precis som sprit och knark för andra. Och då är det frågan om vi vuxna ska ta bort lockelsen, eller låta dem hållas?!? Eftersom Lunarstormoholism – till skillnad från sprit och knark – inte går ut över tredje man så bör man kanske låta dem hållas. Det är trots allt deras eget liv. Sumpar de skolan har de sig själva att skylla...

Macminder är ett program du kan använda för att logga och tidsbestämma användandet av applikationer... Kostar 20 sharewaredollar. Billigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 08:01

Spärra hemsidor till höger och vänster är inget som en enskild skola får ta beslut på eftersom att ett sådant beslut är politiskt. För att det skall vara lagligt måste det sättas upp en policy av typ utbildningsnämnden i kommunen som klubbas igenom för om man som enskild lärare/rektor/konsult/osv agerar internetpolis så är man ute på djupt vatten.

Har man ett privat företag är det inte samma regler eftersom att man får ha en annan policy där.
Vi har lagar som reglerar vad som får göras och inte göras och att
censurera / blockera sidor som tycks vara olämpliga är lixom inte så bara.

En kommun tex får om man ska följa regelverket som det är, inte spärra och filtrera bort spam automatiskt eftersom att det kan vara riktiga mail som följer med i soptunnan. Dock gör ju vissa det ändå

Kolla upp om du har politiskt stöd för ditt agerande för annars kan det vara ditt huvud som rullar om det är någon förälder som går till tingsrätten

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-11 08:40

Beslut rörande skolan tas av rektor. Politikerna har inget med det att göra. Det politikerna fattar beslut om är finansiering och inriktning på verksamheten. Övergripande beslut alltså.

Rektor kan tex besluta att stänga av internet helt. Eller delvis genom att begränsa tiden. Dessutom kan rektor bestämma att internet bara får användas i undervisningen, och då kan allt som inte har med undervisningen att göra stängas av.

Samma sak med all verksamhet i skolan. Rektor bestämmer vilka som får och inte får använda lokalerna för sin verksamhet.

Ofta brukar rektors beslut vara ytterst liberala, men det måste de inte vara.

Jag vet hur ungarna känner sig, jag är ju 99mac-beroende <:-)

Citat:

Skrevs ursprungligen av batmannen
Kolla upp om du har politiskt stöd för ditt agerande för annars kan det vara ditt huvud som rullar om det är någon förälder som går till tingsrätten

Ett väldigt konstigt påstående. För det första så agerar jag på skolans order. Jag är fristående konsult och har ingenting med verksamheten i övrigt att göra. De ger mig uppdrag, jag utför dem.
Sedan så är det en friskola, men jag kan inte tänka mig att de regler som du talar om existerar för "vanliga" kommunala skolor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 10:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Så jag gör helt enkelt en "A"-pryl i DNS:en och skriver www.lunarstorm.se. och istället för ett IP-nummer att peka till så kan jag skriva en ny webbadress, t.ex "www.skolansnamn.se/lunarfejk.html"?

Eller behövs något mer?

Du måste lägga upp en ny domän som heter lunarstorm.se i er DNS och sedan peka www till något lämplig A record eller CName.

Fast om man följer tråden nedan så måste man nog exkludera en massa domäner för att slippa alla proxys...

/J

För att komma undan min skolas censur av websidor, la jag in mozilla firebird i min mapp, på så sätt slipper jag att trafiken ska gå genom deras jäkla proxy. Vilket fick följden att jag kunde fullfölja mitt skolarbete medan de andra inte kunde det, då skolans winodozeproxy hade krachat

Senast redigerat 2003-12-13 22:51

I skolans värld så skall man akta sig för något som kallas kollektiv bestraffning ex spärra en sida för att någon missbrukar en tjänst (här lunarstorm). Finns en lag om detta.
Jobbar själv på en gymnasietskola sedan -95 som tekniker och det har hänt att man vill ha saker förbjudna ex icq så det förbjöds med följden att man avände något annat program som inte hette icq och ingen gjorde något olagligt...
Nu så är det sällan som diskussioner om att förbjuda saker är uppe för vi tekniker tycker det är en usel ide för i samma stund man förbjuder något så MÅSTE man se till att man inte kan gå runt förbudet annars har ett förbud ingen verkan på en gymnasieskola och så mycket pengar att anställa någon som sitter och kollar loggar mm 24/7 finns sällan.

eller så lägger man in det i hosts-filen? jag förmodar att det är Windows-burkar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av littlegreencube
eller så lägger man in det i hosts-filen? jag förmodar att det är Windows-burkar?

Bara Mac vettu!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Bara Mac vettu!

Men hosts finns väl på mac också?

Bevaka tråden