Ny dator för fattig student

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 20:39

Hej folk!

Jag har tänkt mig att köpa ny dator. Jag har just nu en prickig iMac G3 500 Mhz med 192 mb RAM. Jag stör mig på den för att hårddisken susar och för att jag inte kan titta på film obehindrat (bilden hänger inte med ljudet om jag inte avslutar alla program och ibland räcker inte ens det) och för att hårddisken är för liten (20 gb).

Jag har inte så mycket pengar så jag funderar på att försöka mig på någon form av avbetalning.

Jag har kollat på iBook 12" med 640 mb ram, bluetooth och airport extreme. Det skulle kosta mig 14 000. Har ni några tips på bra finansiering? Är det föräldramodellen kanske?

Jag har också funderat på begagnat. Jag finns i Norrköping om någon har något bra att sälja. Jag tänkte sälja den dator jag har nu, man kanske kan få 2-3000 för den.

Tipsa järnet! /erik

Den iBook 800MHz 384MB RAM jag skriver på just nu fungerar alldeles utmärkt att se film på (MPlayer) 2st normalstora långfilmer går att se på en gång på batteriet när jag har den kopplad till tv:n(iBook-skärmen släckt). För övrigt ett köp jag är mycket nöjd med fortfarande efter 1års användande. En sådan borde du kunna finna till ett bra pris.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-07 21:04

En ide kan vara att köpa en iBook G3 istället för den nya modellen. Vissa återförsäljare har fortfarande kvar exemplar av tex. iBook G3 800MHz. Data Länna tog tex. 6.950kr exkl. moms för en sådan maskin.

Kolla tex. på Macworlds Macbarometer för prisjämförelser.

inWarehouse tar 7.490kr för iBook G3 800MHz, och tycks ha 4st kvar i centrallagret enligt hemsidan.

Den har förvisso bara 128mb ram, men minne kanske du kan önska dig i julklapp av tomten.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-07 21:18

Går ju att köra avbetalning på Applestore, vet inte hur den fungerar men.

http://www.apple.se

Jag skulle satsa på begagnat om det finns tillgängligt, men det är inte säkert att det är billigare. Räkna på det, men tänk på minne och ev. annat som tillkommer. Vad gäller prestanda får någon annan svara, men min G3 600 iBook duger utmärkt till film tycker jag. Det hänger väl en del på minnet om jag förstått rätt. Om du vill kosta på dig det är bärbart en hit på många sätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Går ju att köra avbetalning på Applestore, vet inte hur den fungerar men.

http://www.apple.se

Den fungerar inte. Försökte själv för några veckor sedan. Tydligen letar applestore efter kreditgivare.

Varför inte titta på dom extremt prisvärda emac modellerna.?

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 21:58

Om du har mecenatrabatt kan det vara värt att kika på dessa priser:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se?qprm=38337

Kevin

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 02:24

Varför inte uppgradera den dator du har? Först och främst med mer minne, MacOS X 10.3 och ny hårddisk (det går att byta, men det kanske tar några timmar - kan vara värt det med tanke på hur ekonomiskt det är). Sedan vet jag inte, men det _kan_ ju även finnas processoruppgraderingar. I så fall kan du handla dem från USA - t ex från www.newertech.com - kolla in www.xlr8yourmac.com för vad det finns för alternativ i uppgraderingsväg. Detta förutsätter förstås att du i övrigt gillar din iMac. Men totalpriset blir inte så högt; ex: mer minne - runt 900:- för en 512 mb-krets ("SDRAM PC133", finns hos nästan vilken PC-handlare som helst), ny och tyst hårddisk, runt 1500-2000:- hos samma PC-handlare för en 160-200 gb disk. Nytt processorkort kan hamna på kanske 2000:- inkl moms och frakt om man har tur. Använd t ex valutaräknaren på SEBs sajt (www.seb.se) och lägg på en slant för frakt (300-400 kr) samt priset * 1,25 för moms.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 03:19

iBook G3 800Mhz kostar just nu 8000:- med moms hos Macoteket. Får du (låt säga) 3000:- för din iMac så blir mellanskillnaden futtiga 5000:- Lägg till för lite ram så har du vettig uppgradering till överkommliga pengar. Du borde rimligtvis få med en kopia av Panther på köpet.

Nya Amiga-burkarna kör ju OS X annars :rolleyes:

Nya amigaburkarna kör osx?

Vad jag vet så är har amiga one (eller pegasos) inte openfirmware (det är likt för användaren dock). Openfirmware är ett krav för att osx ska boota. Jag vet att man kan köra osx i en emulerad mac under linux på ppc.

Vore jäkligt fränt om det gick att installera osx på en amiga one eller pegasos. kan det kanske vara möjligt med Xpostfacto?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Larsson
Nya amigaburkarna kör osx?

Vad jag vet så är har amiga one (eller pegasos) inte openfirmware (det är likt för användaren dock). Openfirmware är ett krav för att osx ska boota. Jag vet att man kan köra osx i en emulerad mac under linux på ppc.

Vore jäkligt fränt om det gick att installera osx på en amiga one eller pegasos. kan det kanske vara möjligt med Xpostfacto?

Det är emulering som gäller.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35435

Jag har mailat GGS Data för mer info, samt fiskat lite på andra forum...

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 17:32

Är det värt att köpa en iBook G3 eller? Det verkar ju prisvärt, men det känns som man vill ha mer kräm när man väl lägger ut pengar. Om jag vill ha airport-kort, bluetooth och extra minne blir det inte så stor skillnad.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 17:40

Vänta till efter Macexpo i Januari om du har lite tålamod.
Priserna går rimligtvis ner på G5:orna, samtidigt som de kanske blir uppgraderade.
Tills dess har väl Apple också kanske löst finansieringsproblemen och så kan du köpa en för studentrabatt på avbetalning.
Kasta pengarna på ngt annat än en G5 är i min mening dumdristigt i nuläget.
Bättre att satsa på en dator som du kan ha några år.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 17:46

Jaa, men g5:orna är ju dyra. Men jag håller med dig, jag vill satsa på en bra dator som håller ett tag. Det som är bra med en bärbar är att den är en bra partner till en kraftigare dator senare.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 21:23

I så fall ska du definitivt satsa på en burk med G4-processor. Det _är_ ett ordentligt snäpp upp från G3:an.

1
Bevaka tråden