Trasig igen! Garantitid på reparation?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 16:56

Min PB gick sönder i början på hösten och efter en lång historia fick jag till slut Apple att reparera datorn. Sedan mitten på september har datorn nu också fungerat hyfsat klanderfritt men sakta men säkert har det felet som datorn reparerades för återkommit!

Det som har hänt att datorn nu allt oftare "fryser" utan anledning - direkt innan uppstart, under uppstart eller under normalt användande. Till en början har det gått bra att starta om datorn och därefter fortsätta arbeta. Men med tiden har även mina tre "dödstoner" nu också återvänt - dvs datorn ger ifrån sig tre toner direkt vid start och vägrar ladda OS.

Min garanti gick ut i samband med den förra reparationen så jag har nu en 15 mån gammal dator köpt för 32' som är fullständigt opålitlig och åter igen har ett fel som första gången täcktes av garantireparation. Men vad gäller nu - det är knappt 3 mån sedan datorn lagades och får man garantin förlängd vid reparation? Hur länge?

Om inte, hur svårt är det att hävda konsumentköplagens garanti mot fabr.fel och få rätt?

Har ni några råd i hur jag ska agera?

• Medlem
  • 2003-12-07 17:11

Hade en liknande situation med min iBook nyligen. Garantin hade precis gått ut. Jag fick den till slut reparerad.
Ring till Apple, dom kommer att be dig kontakta LAN-Master.

Tror garantin förlängs med 90 dagar! Kolla med en Apple Service Provider (t ex Lan-master eller Swedserv).

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 18:25

Stämmer att garantin förlängs med 90 dagar, dock tror jag det bara gäller om det är samma fel på datorn igen eller att den gick sönder på grund av reperationen. Helt nya fel räknas alltså inte.
Fast jag har hört om många som har ringt och fått igenom garantireperationer ändå så jag tycker helt klart du ska försöka, även om det är ett nytt fel.

3 toner vid uppstart av datorn tror jag betyder att den inte klarar minnestesten som görs varje uppstart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 18:48

Tack!

Blivit klart stärkt av detta.

Mina 90 dagar har ännu inte gått (om ett par dagar är det dags igen iofs) och det är samma fel som återkommit. Å andra sidan är felet otroligt lynnigt. Sedan datorn krånglade massor för ett par timmar sedan fungerar den nu åter igen klanderfritt. Hur övertyga Apple om att datorn är trasig... (vis av erfarenhet av förra gången).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 17:03

Fick idag tillbaka datorn efter ytterligare en reparation - en veckas frustration med XP över...

Är dock lite orolig över att Apple som jag förstått det bytt ut samma sak igen (logikkortet) utan några ytterligare åtgärder. Sannolikheten att två logikkort ska bygga upp samma fel känns som otroligt minimal. En farhåga är alltså att det finns någon annan enhet på datorn med tiden skadar logikkortet.

Kan det tänkas att minnesmoduler, transformator, hårddisk, externa enheter et c kan åstadkomma sådan skada?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 17:35

Min oro för att det är något ytterligare fel på min stackars PB besannades endast en vecka efter föregående reparation. Datorn ska nu in till Apple för tredje gången i höst...

Denna gång är det dock inte riktigt samma fel som jag haft tidigare - nu vägrar den starta över huvudtaget. Suck.

Apple = Kvalitet? Blir mer och mer tveksam.

Tyvärr är inte Apple synonymt med kvalité vare sig i hårdvara eller framförallt i kundrelationer vilket inte visar sig alltför ofta här på forumet. Det är bara en burk bland andra i en snyggare förpackning...Och det är det man får betala för...

Apple måste bli bättre i sina relationer med kunder även när datorerna går sönder, för det gör dom.

:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Min oro för att det är något ytterligare fel på min stackars PB besannades endast en vecka efter föregående reparation. Datorn ska nu in till Apple för tredje gången i höst...

Denna gång är det dock inte riktigt samma fel som jag haft tidigare - nu vägrar den starta över huvudtaget. Suck.

Apple = Kvalitet? Blir mer och mer tveksam.

Är det tredje gången du får datorn reparerad och det ändå inte hjälper tycker jag att du ska be om att få en helt ny dator.

Visst går även Apple-datorer sönder. Frågan är hur många procentuellt jämfört med andra tillverkare.

Antagligen lika många procentuellt sett...Men vi på den mörka sidan är inte beroende av en och samma tillverkare i lika stor utsträckning som användare av Apples produkter...

En pc som går sönder går att repa till en betydligt lägre kostnad än en mac. Men det var inte vad den här tråden handlade om från början.:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:40

Nej det var det inte och vi vill inte heller att ännu en förvandlas till det där evinnerliga pc vs mac, så...back to topic plz!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 19:24

Helt d-la otroligt! Som jag tidigare berättat har min dator varit inne på rep hos Apple tre gånger. Senast jag skickade in den var i måndags och fick tillbaka datorn idag, vilket iofs är snabbt.

MEN, nu laddar skiten inte! Denna sejour (stavas det så?) kommer således vara i ca 2 h innan datorn återvänder till Holland en fjärde gång! Om jag lyckats läsa repbeviset rätt var det moderkortet som byttes en tredje gång föregående reparation!

Nu kommer jag dock kräva en ny dator - vilket föregående repkontakt också lovade mig. Får se hur det går, är inte överdrivet optimistisk.

1
Bevaka tråden