Fuji Finepix S2pro eller Nikon D100?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 14:44

Jag kan inte bestämma mig ifall jag ska ha en D100 eller en Finepix S2pro, Nikonen är lite nyare men Fuji:n har FireWire-port. De kostar ungefär lika mycket och man kan använda samma objektiv till dem eftersom det är Nikon som tillverkar kameran åt Fuji.
Någon som har erfarenheter av båda?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 22:27

Jag har själv en D100 och är jättenöjd. Jag har också en vän som har en S2, och han är precis lika nöjd. Jobbigt eller hur?

Några subjektiva tankar:

S2 plus:
Firewire
Kan använda äldre Nikon-blixtar ( ex SB-24-28).
Tar standardbatterier (se även minus)
Ngt bättre bilder (har jag läst på massa ställen) i jpg-läge.

S2 minus:
Större än D100 (skön att hålla i men även klumpigare att ha med så att säga).
Jobbar med dubbla batterityper, dvs har AA-batterier och CR123 (kommer inte ihåg vad de heter).
Interpolerar Raw-filerna, detta går inte att stänga av. Detta var huvudskälet till att jag valde D100. Framförallt i RAW-läge vill jag själv kontrollera bilden, interpolera gör jag efterår om jag behöver.

D100 plus:
Skönare placering av reglage (ytterst subjektivt beroende på vad man har för händer och vad man föredrar).

Bättre kontroll över Raw-filerna eftersom de inte interpoleras.

Mycket bra batteriprestanda.

D100 minus:
Behöver nyare DX-blixtar för att kunna jobba med automatik.

Tar bara specialbatterier.

Ingen Firewire (jag jobbar ändå med extern Firewireläsare, så det är inget problem).

Slutsats: det är ett ytterst personligt val, och jag tror du kommer att vara nöjd med endera kamera. Jag resonerade som så att för mig är RAW-formatet det enda intressanta, och då vill jag ha så mycket kontroll som möjligt och där vinner D100:an. Firewire skulle jag gärna ha, men dels ska firewire-anslutningen på S2:an vara ganska långsam, och dels föredrar jag att tanka via en läsare för att spara kamerans batterier.

Jag tror att för de allra flesta så är det inte kameran som sätter begränsingarna utan deras egen kunskap om foto i allmänhet och kunskap om deras egen kamerautrustning i synnerhet.

Alltså, köp en av dem och lär dig den ordentligt... ledsen att jag inte kan vara mer specifik än så

PS Fö är jag ganska säker på att Fuji tillverkar S2:an själva, med teknologier på licens av Nikon. De bygger nämligen grymma kameror på Fuji, se bara på Hasselblad H1...DS

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 01:06

Tack så mycket för den informationen.
Det du sa om reglage är väldigt viktigt och eftersom D100 bygger på F80 (om jag inte har fel) så får det bli D100 eftersom jag äger en F80 nu (som dock inte ska bytas ut, D100 ska bli ett komplemet)
D100 verkade vara ett bättre val helt enkelt.
Och jag har redan en DX-blixt så det är inga problem med det heller.

Och läsningen av minneskort så kan jag införskaffa mig en pcmcia-adapter eller firewireläsare, vilket som är snabbast blir det ju

Tack så väldigt mycket för tippset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 11:55

Lycka till

1
Bevaka tråden