Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fredagskrönika 5:e December

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Häromveckan snackade vi lite om att försöka skriva korta krönikor inom olika ämnen - inte alltid 99macrelaterat utan om ämnen ifrån verkliga livet. Det har visat sig betydligt knepigare än väntat och skrivklådan spred sig i kroppen.

För ett par timmar sedan fick jag ICQ av herr Pilo där han tipsade om att Blocket blivit uppköpt för 183 miljoner kronor. Sådana nyheter skapar flera känslor i mig: Först tänker jag "jäklar vilken deal den där snubben gjorde" vilket oftast följs av "hmm, det där hade jag också kunnat göra" för att avslutas med "jag lägger för mycket tid på ingenting, dags att sätta lite fart och göra något vettigt av livet". Frågan är om man någonsin kommer känna sig nöjd med det man skapar?

Just Blocket har fascinerat mig vid flera tillfällen faktiskt. För många år sedan sökte jag efter radannonser och hittade Blocket som på den tiden var stora nere i Skåne. Sidorna var inte vackra men det fanns rätt mycket annonser redan på den tiden. Jag bildade mig en uppfattning av "amatörer" som jag stannade kvar i flera år. För ett år sedan hade vi en omröstning på 402m.com - ett annat forum jag driver - där vi undrade var man hittade bäst & flest bilannonser. Jag blev väldigt överraskad när nästan 75% svarade Blocket.se, då insåg att dom hade lyckats. Under det senaste året har dom ju blivit väldigt stora och kända pga TV & Radioreklam och jag förstår att Finnmer/Aftonbladet ville slå till innan Blocket blev alldeles för dyra att köpa upp.

På tal om duktiga snubbar - Martin Belak är en sådan kille. Han är inte den som syns mest här på 99mac men jag kan lova att han ägnar mest tid åt att hålla igång sidorna. Oavsett vilka uppgifter som behöver göras har Belak en förmåga att snabbt fixa det på ett överraskande bra sätt. Jag tycker vi alla ska vara glada att han har tid att lägga på 99mac och att vi ska tacka honom för den tid han lägger ner. Totalt är det fråga om tusentals timmar faktiskt - trots Civilingenjörsutbildning, extraknäck som skribent för DMZ och flera andra projekt.

Arvid är också duktig. Han kom till mitt kontor i September för att hjälpa mig med en PHP-hemsida. Han sitter kvar fortfarande! (Ok - han går väl hem lite då och då). Hans kunskaper inom programmering och hans förmåga att lära sig det mesta på nolltid är ovärderliga. Arvid hjälpte mig och Mats med det administrativa systemet och webbshoppen på Recycler och gjorde underverk på några få dagar.

För några dagar sedan gjorde vi slag i saken och skapade Manta Ray AB. Vi är båda hälftenägare till företaget där jag säljer in nya projekt och Arvid är huvudprogrammerare. Vi har redan levererat tre system och ett intranät faktiskt och det känns som om efterfrågan på den här typen av system är jättestort. I Februari räknar vi med säljstart och marknadsföring av våra produkter. Håll ögonen öppna!

Manta Ray betyder för övrigt Kungsrocka enligt Anders Ingelstam. Jag har aldrig sett en Manta Ray med egna ögon men efter att ha sett ett program på tv om djuret som även kallas Djävulsrocka blev jag fast. Det är det coolaste djur jag känner till iallafall - den ser ju ut som en Stealthbombare när den glider fram ljudlöst i havet.

Igår fick jag tillbaka Mac.se - bilen alltså. Den fick sig en rejäl smäll för tre veckor sedan utan att jag upptäckte det. Jag hittade ett visitkort i dörren och där stod det "jag såg Volvon som tryckte in fronten på din bil". Lite förvånad gick jag ur och såg att en dragkrok gjort min bil ledsen. För andra gången i år pekade mina fina extraljus åt fyra olika håll och fungerade bäst som sökljus efter helikoptrar. Tack vare visitkortet fick jag två vittnen som sett det hela och försäkringsbolaget såg till att bilen blev lagad och jag fick hyrbil. Jag har glidit runt i en sprillans Lexusjeep i tre veckor, en riktigt trevlig kärra faktiskt. Jag har varit så nöjd att jag blev uppriktigt ledsen när verkstaden ringde igår och berättade att min bil var klar. Dom blev lite snopna för dom hade jobbat övertid för att få bilen klar innan jul.

Jag gick över till grannföretaget som lämnat visitkortet i dörren och lämnade över ett flak Carlsberg som tack för tipset, dom blev väldigt glada.

Årets julklapp är tydligen en mössa. Jag håller inte med alls - jag tror det är en digitalkamera. Jag har talat med lite företag här och där och min bild är att försäljningen av små digitalkameror exploderat och det kommer bli ännu större nästa år. Ett företag jag samarbetar med börjar sälja en riktigt trevlig liten 4 megapixelkamera med gediget metallhölje och snygg design för under tusenlappen snart. Det måste väl vara prisvärt?

Min broder Mats har blivit riktigt duktig på att använda vår lilla fotoutrustning på kontoret. Han har uppdraget att ta bilder på alla Speedmaniaprodukter och det visade sig vara knepigare än jag tänkt. "Med stora blixtar och mycket ljus blir allt busenkelt" sa jag till Mats men så var det inte riktigt. Efter rätt många timmars fixande och trixande börjar bilderna bli klara nu och dom är helt okej. Miri hade rätt - det krävs erfarenhet för att ta bra bilder.

Jag tänkte avsluta dagens krönika med att säga att ni allihopa är ett utmärkt nätverk som jag har stor nytta av dagligen. Jag får hjälp, feedback, tips, roliga kommentarer, nyheter och lite skvaller dagligen. Kombinationen av 99mac och en rejäl ICQ-lista är utmärkt både i privatlivet, till 99mac nyheter och i affärslivet. Idag känner jag folk över hela landet och det känns helt naturligt att ringa 99mac:are oavsett vart man åker för att snacka lite och dricka några öl. Det mest fascinerande är att när man träffar ICQ-vänner och 99mac:are IRL så känns det som om man känt varandra i många år.

Nu är det dags att stänga locket till min Powerbook och börja laga middag. Det blir hemmagjord Lasagne och någon flaska rödvin för Maria är i Stockholm i helgen. Ha en trevlig helg allihopa, vi ses på 99mac!

/Martin

  • Medlem
  • 2003-12-05 18:22

Du skriver rätt trevligt. Du kanske skulle bli journalist?

En renessansmänniska en masse.

Go'fredag.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-05 18:38

Tackar herr Björnström!

Nästa gång du är i Arbrå bjuder jag på ett glas mjölk i Dödskallegrottan!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-05 20:12

Skål herr Björnström

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 22:41

Kul och bra skrivet där, Martin. Medryckande stil du har, känns kanon i dagar som dessa, när Aftonbladet skriver:

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,401003,00.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-06 15:48

Tack för din inspirerande krönika..

He en trevlig helg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Manta Ray betyder för övrigt Kungsrocka enligt Anders Ingelstam. Jag har aldrig sett en Manta Ray med egna ögon men efter att ha sett ett program på tv om djuret som även kallas Djävulsrocka blev jag fast. Det är det coolaste djur jag känner till iallafall - den ser ju ut som en Stealthbombare när den glider fram ljudlöst i havet.

/Martin

Bra idé med krönika........ännu en anledningen att
öka besöksfrekvensen på 99mac. Måste nog börja jobba
halvtid så jag hinner med :eek:

Ang. Mantaray´s så var jag i Aus för ett antal år sedan och
besökte North Stradbroke Island. Där finns en
kort vandringsled längs kusten som kallas "the gorge walk".
När vi kom till högsta utsiktspunkten, med en otrolig vy
över en vik, med helt klarblått vatten och vit sand, så såg jag
en enorm skugga som gled fram över bottnen i havet. Vi stod säkert 60 m högre, men den var helt enorm. Fick berättat för mig att det var en Mantaray. Min första och enda sighting. Hur mäktiga
djur som helst........precis som en stealth.

// Danne

EDIT: Stavar som ett svenskläraret

Ser att "Manta Ray" ligger bakom "mac.se" och att Björnström har ett finger med i detta. Har en fråga om denna satsning. Kommer den årliga avgiften på 300 kronor exklusive moms att ligga fast eller har ni planer på att hamna på samma dyra nivå som .Mac ? Kommer jag att kunna synka min adressbok samt kan jag via er avända iChat AV med iSightkameran eller blir det till att ha kvar sitt AOL-ID som är samma som mitt .Mac-ID ?

1
Bevaka tråden