Vilken begagnad imac G3?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 13:39

Syster har blivit datorlös, så jag funderade på att köpa en begagnad imac G3 till henne i julkalapp.
Vilka modeller är bäst/minst strul med?
Hur mycket ska man betala?

Ett litet tips är att de tidiga modellerna förutom att vara långsamma även är mer högljudda än de nyare. Jag hade tidigare en rev. b 233 Mhz, och jag skulle inte rekommendera den. För slö, ingen CD-brännare och aningen högljudd för att ha stående framför sig på skrivbordet.

Jag har också jobbat en del med en nyare 500 Mhz iMac, och den är en MYCKET trevligare upplevelse på alla sätt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 16:15

iMac DV 400 eller nyare skulle jag säga. Helst nyare dock, och minst 256mb ram om du tänkt att den skall köra OSX 10.3, vilket väl vore trevligast både för dig och syrran?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-04 16:20

Tänk på att iMac DV 400 såldes även utan DVD-spelare d v s med vanlig CD-ROM.

Senare och snabbare modeller fanns även att få med CD-brännare.

Att byta CD-ROM i en iMac är dyrt eftersom en vanlig standardenhet inte passar.

iMac DV har FireWire som kan användas för att koppla in en extern brännare.

Jag har precis uppgraderat mig från en iMac DV 400Mhz som jag kört OS X på. Har alltid fungerat utmärkt, inget strul alls på 3 år. Perfekt som surf dator, endel spel funkar men grafiken är liiite slö.
Nu tar min syster över den efter mig

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 18:02

Den sista iMacen med CRT skärm kom sommaren 2001 och fanns i 500/600/700 MHz.

700Mhz modellen hade 60GB hårddisk, 256mb ram, CDRW mm. Fanns i graphite, snow och indigo. Den lär klara OSX galant och går säkert att komma över till ett rimligt pris idag.

Min imac 400 dv fungerar förvånansvärt bra under os 10.2. Den har bara 192Mb i minne..

Jag hade en 350 med slot-in cd. Den var bra och tyst, men jag håller ändå med många andras åsikt... minst 400 DV är nog att föredra då den har FW.

...saknar nästan den gamla trotjänaren lite...strulade aldrig.

Instämmer, 350 slot-in=kalasmaskin. Inte ett endaste strul under dessa år som gått. Nu har dottern fått övertagit den. Många trevliga timmar har man suttit vid den, från 9.0.4 och nu Panther knallar den på troget.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-05 06:16

Har sagt det förr: Jag sitter med en underbar iMac dv 400! Efter att slängt in extra RAM (768 mb) och en ny hårddisk på 80 gb är den strålande med OS X. Den har aldrig strulat.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-05 09:17

Sonen har en iMac 400 DV Indigo med det stora tangentbordet och Apple Pro-musen.

Jag har satt i en 40 GB Seagate Barracuda 5400 rpm och partitionerat den i två delar med 9.2.2 på den ena partitionen och Panther på den andra.

Den fungerar utmärkt. Den är nästan helt ljudlös med superbra ljud från de inbyggda högtalarna som vi har kompletterat med en iSub.

Enda nackdelen är att den inte går att uppgradera med avseende på processor, grafikkort och bildskärm.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 09:47

Märkligt hur många som verkar sakna sina iMac DV´s, även jag & min gamla iMac DV SE 400... Mycket bra maskin...

1
Bevaka tråden