Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigare att äga en .se-domän

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

NIC-SE har tidigare tagit 313 kronor per år för en domän under .se. Från och med 1 januari 2004 kostar det 200 kronor inklusive moms.

Sedan den 1 januari i år har .se-domänen vuxit med cirka 100 000 domännamn till dagens drygt 205 000 stycken. Den stora kundtillströmningen kan främst förklaras genom de enklare regler för .se som infördes i våras samt möjligheten att registrera domännamn med å, ä, och ö från oktober i år.

- Tillströmningen av kunder möjliggör att priset kan sänkas utan att göra avkall på vare sig kvalitet eller ambitioner. Vi vill fortsätta att säkra att .se förblir en av de mest stabila och driftsäkra toppdomänerna i världen med en god service till domännamnsinnehavarna, säger Östen Frånberg, II-stiftelsens ordförande.

Prissänkningen är ett led i II-stiftelsens ekonomiska strategi. Det nya priset gäller från januari 2004 och innefattar även nyregistreringar av domännamn.

- Det är vår förhoppning att prissänkningen ska få genomslag även hos .se:s ombud i de priser de erbjuder användarna för registrering av en .se-domän, säger Per-Olof Josefsson, VD för NIC-SE som driver .se domänen.

Det nya priset kommer att börja gälla för de innehavare som har en betalningsperiod som börjar den 1:a januari 2004. I och med det nya priset blir det även nya allmänna villkor. Dessa hittar ni på, http://www.nic-se.se/domaner/allmanna_villkor031014.shtml. Dessa allmänna villkor kommer att gälla fr.om 2004-01-01.

I tråden "Var registrera .se billigast?" i 99mac - 99% Macintosh > I praktiken > Internet > skrevs det den 27 november:

"Årlig avgift som dock kommer att sänkas från 313:-/år till 200:-/år (inkl. moms) tack vare att .se-registreringarna har ökat från ca 100k till ca 205k det senaste året."

Jag är så efter att det är pinsamt, jag som till och med har deltagit i den tråden.

Men; när brevet från Nic-Se damp ner i dag var det en nyhet för mig, och kanske några fler.

Trevligt egentligen! Tänker skaffa en egen .se domän nu... Frågan är bara... Vad för domän?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 10:26

Tillkommer det någon registreringsavgift / startkostnad?

250:- se tråden "Var registrera .se billigast?" i 99mac - 99% Macintosh > I praktiken > Internet >

Plus moms på ovanstående pris och det gäller om man registrerar via loopia.se:

Netto: Moms% Moms Totalt:
-----------------------------------------------------------------------------------------
250.00 25.00% 62.50 312.50

Min förra domän jag registrerade kostade mig 900:- hos Carambole så i fortsättningen är det loopia.se som gäller för min del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 11:20

men är det inte så att man får låg diskutrymme och ingen asp och jsp, eller?

bättre med några hundra extra för mycket utrymme och asp & jsp, så man kan göra fina grejer...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-04 12:31

Är det helt omöjligt att köpa en .se domän oh peka den mot sin privata server, eller en man redan har..

Jag vill ha en men jag vill använda den som dns, typ....

Jag med. Vill inte ha något skit hotellpaket med tio megabyte och noll funktioner. Jag vill ha min egen server. Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 13:30

loopia.se registerar väl domänen, först hos sig, och sedan pekar man bara om den? eller?

  • Medlem
  • 2003-12-04 18:12

Blah... jag som just fick min domän reggad...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 18:19

Det fungerar bra att registera domänen hos Loopia och sedan peka om den mot andra servrar. Du behöver inte skaffa webbhotell hos dem.

Om man nu vill ha en egen server hemma, vem vill inte det :), vilket bredband skall man ha då? Jag har just nu tele2 och då får jag inte ha webserver mm.

/L

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus Söderlind
Om man nu vill ha en egen server hemma, vem vill inte det :), vilket bredband skall man ha då? Jag har just nu tele2 och då får jag inte ha webserver mm.

Bostream tillåter att man har server så länge det inte används i kommersiellt syfte. Man får dessutom fast IP vilket är trevligt när man har egen webbserver.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag med. Vill inte ha något skit hotellpaket med tio megabyte och noll funktioner. Jag vill ha min egen server. Någon som vet?

Vi erbjuder detta, 99Mac.com stod ju hos oss förut.

/Ola
http://www.immitt.com/

1
Bevaka tråden