Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oscar Bjers 25:e bäst betald i branschen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Branschtidningen Computer Sweden har tagit fram en topplista över dom 60 bäst betalda IT-profilerna och vår egen Oscar Bjers fick en 25:e plats.

I dagens nummer av Computer Sweden hittar vi listan som toppas av riskkapitalisten Mats Wennberg med otroliga 36.4 miljoner kronor i taxerad inkomst. Listan innehåller många kända profiler inom företag som Tele2, Ericsson, Nokia, Dell och Telia.

Bo Lundevall som är VD/Grundare av Dustin kammade hem 4.3 miljoner under 2002 och får en 10:e plats på listan. Oscar Bjers som är Nordisk VD för Apple ligger på cirka 2.2 miljoner per år, ungefär hälften så mycket som Dell:s Svenska VD Per Eriksson.

I listans bottenskikt hittar vi Bostreams marknadschef Yvonne Borg, Jonas Birgersson och Christer Sturmark. Christer tjänar inte mer än 1900kr i månaden - å andra sidan taxerar han 11 miljoner i förmögenhet.

På vilken plats hamnar du då Martin?

Hur stort är Apple i Sverige egentligen? Jag menar, hur många anställda har Apple på sitt kontor? Jag har ingen aning om de är 5 eller 500 som arbetar där. Och vad omsätter Apple i Sverige?

Så Oscar borde ha en månadslön på c.a 180 000 i månaden före skatt? Det låter väl helt OK.....det har inte jag kan jag lugnt säga.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-12-03 12:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
I listans bottenskikt hittar vi Bostreams marknadschef Yvonne Borg...

Där bör hon ligga kvar med tanke på allt tomt prat och deras otroligt dåliga kommunikation med sin kunder!!

Citat:

Så Oscar borde ha en månadslön på c.a 180 000 i månaden före skatt? Det låter väl helt OK.....det har inte jag kan jag lugnt säga.

Hehe. Nej, det tar mig ungefär fem år att tjäna ihop en summa motsvarande Oskars månadslön. Livet är verkligen hårt i djungeln...

Ja, man får undra vad han (Bjers) gör som är värt dessa summor på en så liten marknad...

Men Grattis ändå

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 18:34

Jag tycker att Oscar verkar göra ett väldigt bra jobb.
Jag har då aldrig hört talas om några tidigare Apple VD's i Norden men Oscar hör man ju av lite då och då och det verkar som om han verkar "brinna" på rätt sätt för det hela.

Vi har ju plötsligt fått tre Apple Concept Stores - förut fanns det ingen alls.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-12-03 18:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Jag tycker att Oscar verkar göra ett väldigt bra jobb.
Jag har då aldrig hört talas om några tidigare Apple VD's i Norden men Oscar hör man ju av lite då och då och det verkar som om han verkar "brinna" på rätt sätt för det hela.

Det håller jag med om! Han är nog en av de mer aktiva VD-snubbar som syns över huvud taget i den bransch han agerar i. Jag kan inte minnas att jag sett något om Dells VD speciellt mycket.

Och att marknaden i Sverige skulle vara liten är ju sant, och det har ju Oscar tagit hänsyn till i och med att han bara har 2,2 miljoner per år. Det är inte speciellt mycket om man är VD tycker jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Branschtidningen Computer Sweden har tagit fram en topplista över dom 60 bäst betalda IT-profilerna

...

listans bottenskikt hittar vi Bostreams marknadschef Yvonne Borg, Jonas Birgersson och Christer Sturmark. Christer tjänar inte mer än 1900kr i månaden - å andra sidan taxerar han 11 miljoner i förmögenhet.

Menar du med detta att man kan komma in på topp 60 med en månadslön på 1900 spänn?

Christer Sturmark är nog den mest överbetalda personen i it-världen. Men han syns och hörs mycket, skrytpåsen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Christer Sturmark är nog den mest överbetalda personen i it-världen. Men han syns och hörs mycket, skrytpåsen.

Överbetald? Du tjänar nog sidådär sju gånger så mycket om du jobbar vid fritösen på Max Hamburgare i Barkaby

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-12-03 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Överbetald? Du tjänar nog sidådär sju gånger så mycket om du jobbar vid fritösen på Max Hamburgare i Barkaby

Jag tror inte att han skojade när han sa att han var överbetald, oavsett hur lite han nu tjänar

Nivån på lönen vet jag inte, men det jag sett imponerar inte.

1) Här syns Oscar inte alls, trots löften(?)

2) Besökte Göteborg, Apple hade roadshow, det var det sämsta jag någonsin varit med om. Då det saknades ljudanläggning kunde man inte höra vad som sas.

3) Nivån på AppleStore är sämre än sämst, och då talar jag inte bara om deras logistiksystem. Fick mail av Apple idag ang. julerbjudanden. Inte ens årstiden får dom rätt! Och vad som gömmer sig bakom "Vänta inte! lös in den e-kupong snarast" har jag inte en susning om, men det kanske är överkurs eller så är jag bara en korkas användare som inte har tid att leta var man hittar ev. rabatter. Även om Oscar inte är ansvarig för AppleStore så påverkar det försäljningen i Europa och då är det tamigf-n hans jobb att se att den Svenska versionen ser ok ut!

4) När Oscar tillträdde hade MacPressen (tror jag) en artikel där han berättade att han försökt kasta ut alla Macar på Icon. (man är inte sämre än att man kan ändra sig men det säger ju lite om honom, istället för att fatta beslut som är grundade i verkligheten så kan man sitta bakom ett skrivbord och bestämma.

5) Enl. artikeln enl. ovan så skulle han försöka fördubbla Macens marknadsandel i Sverige. Någon kanske kan förse oss med lite siffror, så kan vi se om han gör ett bra jobb eller inte! Men det kanske var corporate BS, och det borde han veta en hel del om med tanke på tidigare arbetsplats.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-12-08 23:24

"Vår egen Oscar Bjers..."
Vems Oscar? Inte är han min i alla fall. Liksom majoriteten av 99macs medlemmar känner jag inte karln. Han kanske är toppen, vad vet jag. Sluta fjäska för Applecheferna, åtminstone här på 99mac.

1
Bevaka tråden