processor uppgradering.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag funderar på att få lite mer kräm ur min G4/400.

Frågan är då Måste man skaffa nya fläktar och prylar om jag slänger i något så överspänt som en singel eller dubbel 1.4 ghz:are?

kommer det att låta vindtunnel efter en sådan uppgradering?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-03 19:35

Jag köpte ett PowerLogix 1,2 GHz kort till min Sawtooth. Där medföljde en processorfläkt.

Tyvärr så låter den en hel del även om jag inte tror att det är lika illa som vindtunneln.

Största problemet med fläkten är att den inte är temperaturstyrd utan går för fullt hela tiden. Jag såg dock att ELFA säljer en liten temperaturstyrd PWM-regulator för datorfläktar. Jag funderar på att köpa en sån och stoppa in. Det borde dämpa ljudet avsevärt.

(PWM=PulseWidthModulated, m.a.o. bränner man inte bort en massa effekt i ett seriemotstånd.)

är du nöjd med prestandaökningen eller var det pengar i sjön tycker du?
Vad kostade kalaset?
Hur länge sedan var det du köptet?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-05 19:18

Jag är nöjd, j...lar vilket drag det blev i den. Det är ju så att prestandaökning faktiskt blir större än klockfrekvensökningen. Det visade om inte annat 99Macs test av 800 MHz varianten från PowerLogix. Nya processorn har ju en bättre Altivecprocessor också.

Kostade ca 5200:- från PowerPC i Lidköping.
http://www.powerpc.se/
Kollad fakturan, var daterad 2003-09-01.

Min tanke med det här köpet var att få mer drag i maskinen nu utan att köpa nytt för 20-25 tusen och sedan kraftsamla och köpa en ny värsting G5/G6 om ungefär två år.

För mig var det ett klockrent köp. Det var bara lite nerver just med själva installerandet. Men det gick ju bra.:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 19:31

Köpte ett Sonnet Encore/St G4 800 MHz från Macoteket och tryckte dit i en G4 400 (Gigabit Ethernet) som jag köpte av Jonathan här på forumet. Den går som en raket - nåja - som en Volvo 242 DL nu. En mycket anständig uppgradering skulle jag vilja säga. Rekommenderas!

Ingen extra fläkt behövs. Det var 35° C i lådan tidigare, 39-40 grader nu, så det är ingen fara. Men jag skulle lägg inte ner för mycket pengar på en så pass gammal burk som G4 400. 800 MHz är mer än tillräckligt vid normal användning. Installationen gör du på fem minuter.

• Medlem
  • 2003-12-06 03:45

Ska du köpa dubbelpropp, så kolla att ditt moderkort stöder det. Somliga 400:or (bl.a. min, buhuu) klarar inte dubbla professorer. Info om hur man tar reda på det borde finnas på korttillverkarnas hemsidor, jag har totalt glömt hur man gick tillväga..

1
Bevaka tråden