dual 1,25 kraschar efter vila

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-02 21:31

Har en kusin vars 2x1,25 PowerMac har problem att vakna från vila. Ibland är skärmen mörk, ibland kommer "kernel panic-bilden" upp.

Jag tror datorn är konfigurerad med:
- Jaguar.8
- Extra RAM, vet ej hur mycket
- Extra disk, 120 Gb
- RME Hammerfall PCI kort till ett externt RME Multiface.
- Platt NEC (?) skärm ansluten analogt

Jag är osäker på om felet fanns före ljudkortsinstallationen, men tror det.

De senaste drivrutinerna från RME är installerade.

Någon som utifrån denna eminenta beskrivning kan tipsa om vad som är fel och åtgärd.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:59

Har exakt samma problem med min PB 12". Har testat allt från omistallationer till reset av alla sorters ram... Har till och med fått nya installationsdiskar av Apple. Inget har hjälpt.

Det sista förslaget var att plocka bort extraminnen och testa igen. Fungerar det då är det ju bara att reklamera minnena. Verkar logiskt.

I mitt fall hjälpte det inte efter som jag bara kommer åt att ta bort ena minnesbanken. Så min lilla PB får vackert resa till Holland på semester.

Hoppas det går bättre för dig.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 22:03

Jo, tror att man jämför minnet (check num för adresser och status) innan vila och efter uppvaknandet och är det inte samma så går det åt helsike...
Så man kan nog misstänka minneskretsarna starkt... Åtminstone kernel panik grejen - att den "bara" är svart verkar ju lite skumt...

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 22:11

Scenariot då den vaknar med svart skärm finns beskrivet i en Tech Base artikel på apples supportsidor. Sök lite så finner du snabbt artiklar i ämnet.

Problemet kunde bero på olika typer av skärmar, adapters, grafikkort osv. i kombination. Det drabbar även vissa G5:or och andra G4:or. Tipsen var ganska vaga men i sedvanlig ordning skulle man börja med reset av PRAM, NVRAM osv. i alla fall.

Se om din hårdvara (skärm, grafikkort, eventuell adapter osv) överenstämmer med beskrivningen i apples tech base artikel så får du kanske en hum om vad som kan vara fel.

1
Bevaka tråden