Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Old-school-hjälp med 5260 sökes!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu utökat min exklusiva Mac-park med en 5260/120 (har en 5200/75 sedan tidigare).
Undrar nu hur jag gör för att flytta över TV-kortet från min gamla 5200 till den superhotta 5260:n. Är det bara att skruva ur och i eller behövs det en massa mjukvara också och var hittar jag i så fall den?
Jag provade att plocka ur ett extraminne ur 5200:an och stoppade i det i 5260:n men då funkade inte skärmen!?
Så jag tänkte att det är bäst att fråga er experter innan hela skiten brinner upp. Fiffig lösning förresten när man kan dra ur hela innanmätet sådär på baksidan!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 18:28

Jag tror att TV/Video korten är samma till 5200 och 5260 men är ej säker. Hur som helst så behöver du Apples installation för TV-kort. Kolla i tilläggsmappen om du har tilläggen samt om apple programmet för TV/Video finns installerat.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-28 18:46

Jorå, det är samma (kassa) arkitektur i de två datorerna och alla kort som funkar i den ena ska funka i den andra.
Det där med minnet var konstigt, säker på att du satte i det ordentligt?
Och funkar 5200:an bra med det minnet i?
Drivrutiner för TV-kortet tror jag finns med i de versioner av Mac OS som kan köras på den maskinen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jorå, det är samma (kassa) arkitektur i de två datorerna och alla kort som funkar i den ena ska funka i den andra.
Det där med minnet var konstigt, säker på att du satte i det ordentligt?
Och funkar 5200:an bra med det minnet i?
Drivrutiner för TV-kortet tror jag finns med i de versioner av Mac OS som kan köras på den maskinen.

5200:an funkar utmärkt med det extra minnet. Har inga skivor till någon av datorerna då båda skänktes till mig.
Har OS 9 i gömmorna (och det skall tydligen gå att köra om än lite segt). Finns drivrutiner till TV-kortet att ladda ner någonstans? Apple.com?
Tror ni att 5260:n klarar mpeg?
Har använt 5200:an som TV tidigare men CD:n var kass. Tänkte köra godnattsagor förbarnen på 5260:n med fungerande CD och förhoppningsvis lite tv/video.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:01

Att köra OS 9 på en sådan gammal maskin kommer i praktiken att göra den oanvändbar. Enligt min mening ska du hejda dig nånstans runt 8.6 om du ska ha kvar nån sorts prestanda i burken.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-28 22:47

Det var konstigt att inte minnet funkade, för det ska vara samma typ av minne i båda.
Ska vara om minnessockeln på 5260:n kan vara kass på något vis?
Sen med tv-kortet, har du testat att flytta över det?
Jag tror Mac OS ska stödja det "out of the box" faktiskt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-28 22:50

Min morfar (87 år) har lånat min 5200:a och är nöjd.
Jag är medveten om att modellen inte direkt varit Apples främsta (...) men nog är det väl lite vääääl mycket gnäll över dessa rariteter?

Själv pyntade jag fullpris 18500 kr för min för ca 10 år sedan. Oj oj oj.
Nåja. Den har funkat till såväl Word, FileMaker, HTML, och så förståss Marathon och Civ.
Har tyvärr inte kvar skivorna, men rekommenderar system 8.1 som inte alls är dumt.
9.x är otroligt segt att köra på P5200.
/M

TV-kort+mottagaren som "hänger" under moderkortet, dvs 2 delar som ska flyttas.
(hade en själv) Har du fjärren kvar?
mjukvaran ingår i systemet. kolla tilläggskontroll om det är aktivt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 02:12

Jag har en 5200 ståendes med 64mb ram, 6gb hårddisk, cd-brännare internt osv osv. Minns att jag hade en del problem med skärmen på den maskinen, bilden flimmrade och gulnade till ibland. Det gick dock att lösa genom att ta bort plastskalet och justera bilden mha. tre justerskruvar bakom bildröret. På så vis gick det att få bilden riktigt skarp också.

Numera använder mormor datorn. Video och TV tilläggen följer med systemet. Kolla tilläggskontroll som sagt. Jag brukade dock alltid rensa bort tillägg och annat som jag ej hade användning för i classic installationerna (OS8-9) för att få upp prestandan något.

Jag har en OS8 skiva liggandes om du är intresserad. 8.5 och 8.6 är väl ändå gratis? Mormor kör Mac OS 8.6 på maskinen. Den är dock lite väl trög på webben, så en reparation av min gamla G4:a är på gång för att ge henne en smärre uppgradering.

Jag brukade för övrigt redigera film i Avid Videoshop på 5200:an tillsammans med ett par kompisar. Hade ett litet mixerbord till den för bildeffekter och annat. Härliga tider.

Har fjärrkontrollen kvar!
Får väl prova ikväll att flytta över tv-kortet och se vad som händer.
Det där med minnet var konstigt för datorn startade och så, det var bara det att skärmen inte funkade. När jag tog ur minnet så funkade skärmen igen.
Tänkte prova OS 9 & 8.6
5260:n har ju mycket snabbare processor än 5200 (120Mhz Vs 75Mhz). Får se hur segt det blir med nämnda OS.
Det optimala vore väl om man hade någon Linux-dist som var specialskriven för multimedia så att processorn kunde koncentrera sig på det och skita i allt annat.
Jag är mest nyfiken på om den klarar mpeg & Mp3. Klart tveksamt men vem vet. Vilka filmformat använde man på den tiden? Låter som man talar om Jura- eller kritaperioden fast datorn är från '96...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 14:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
8.5 och 8.6 är väl ändå gratis

Inte Mac OS 8.5 bara Mac OS 8.6 om är en uppdatering.

Flytta över 5260's moderkort till 5200 och tjomma dit 5260 fronten. Har för mig att 5200 har högre upplösning på skärmen.
Vet ej om TV kortet funkar i 5200 dock.

Sådärja. Har flyttat över allt godis från den gamla burken till den nya. 6,5Gb HDD, TV-kort (funkar!), 48Mb minne m.m.
På så vis följde OS 8.1 med på köpet.
Det var nog inte minnet jag flyttade över och som gjorde att skärmen inte funkade. Det är något annat som ser ut som ett minne. Minnena sitter ju som ett par i mitten på kortet. Den här grunkan satt ensam, mer åt vänster på kortet.
Oavsett vad det är så funkar det inte att flytta över den iaf. Skärmen funkar inte då.

Kan man uppdatera 8.1 till 8.5 via nätet? 8.6 är en helt ny version som kostade pengar väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-29 18:16

Jag tycker att det är märkligt att Apple inte gjort allting före Mac OS 9 gratis. Jag kan på sätt och vis förstå att de inte gjort det, men det skulle helt klart underlätta för dem som har behov av dessa systemversioner och som nu måste jaga rätt på dem på begagnatmarknaden för att vara lagliga.

Själv har jag endast Mac OS 8.6 i form av skivor som följde med min G4:a 1999. Mac OS 8.0 har jag dock lådan till uppe i bokhyllan.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 18:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Kan man uppdatera 8.1 till 8.5 via nätet? 8.6 är en helt ny version som kostade pengar väl?

8.0 kostade pengar, kunde uppdateras till 8.1.

8.5 kostade pengar, kunde uppdateras till 8.5.1 samt 8.6.

8.5.1 är min favoritversion, och enligt mig lämpligast till din maskin. 8.6 har stöd för USB, vilket du inte behöver. Dessutom så uppfattade jag 8.6 som instabilare samt mera minneskrävande.

USB hade iofs varit najs. Då hade jag kunnat flytta filer med hjälp av MMC-kort m.m.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 01:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Jag är mest nyfiken på om den klarar mpeg & Mp3. Klart tveksamt men vem vet.

Den klarar faktiskt att spela mp3-filer, men man kan inte göra värst mycket annat med den medans den gör det, för då hackar det.
Det lilla programet SoundApp använde jag mig av för många år sedan då jag var strandsatt med en 5260, det spelar upp mp3, aiff, wav, midi och mod mm.
Mpeg skulle jag inte ha allt för höga förhoppningar om... men fanns det inte något speciellt mpeg-kort för den där maskinserien?
Är ganska säker på att det fanns något så man kunde använda sin maskin för att titta på VCD-filmer.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
USB hade iofs varit najs. Då hade jag kunnat flytta filer med hjälp av MMC-kort m.m.

USB är tyvärr bara att glömma, de maskinerna har ingen PCI-buss.
Om du kunde få tag på en 5400 eller 5500 däremot så finns det både PCI-plats och möjlighet för processoruppgraderingar.
Tror man kan flytta över tv-kortet och det också rakt av.

Fan - det här är ju "gör-sköj" som vi säger här i Götet.
Jag fastslår att modellen jag gjort heter "Franken-Mac"!
Fy fasiken va bra om man kan få den att spela Mp3 också. Jag har tonvis med sagor i Mp3-format. Jag blir så trött när jag läser själv.
Någon som har OS 8.5 eller 9 till skänks eller för en symbolisk summa? Chanserna att hitta olika mediaspelare till de systemen borde ju vara större.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Sådärja. Har flyttat över allt godis från den gamla burken till den nya. 6,5Gb HDD, TV-kort (funkar!), 48Mb minne m.m.
På så vis följde OS 8.1 med på köpet.
Det var nog inte minnet jag flyttade över och som gjorde att skärmen inte funkade. Det är något annat som ser ut som ett minne. Minnena sitter ju som ett par i mitten på kortet. Den här grunkan satt ensam, mer åt vänster på kortet.
Oavsett vad det är så funkar det inte att flytta över den iaf. Skärmen funkar inte då.

Kan man uppdatera 8.1 till 8.5 via nätet? 8.6 är en helt ny version som kostade pengar väl?

Den där grunkan till vänster är ett 256k L2 Cache-minne om jag inte minns fel. Utan det nästan halveras datorns hastighet

Det man kan uppdatera via nätet är
8.0 -> 8.1 och 8.5 -> 8.6
8.0 och 8.5 måste köpas.... men var då? Finns väl bara begagnat?
Jag har bägge men de är inte till salu. Visserligen kan jag bränna en kopia fast jag har lite dålig erfarenhet av kopierade systeminstallationsskivor. De blir inte lika "bra". Tror det beror på cd-läsarna i gamla burkar.

Men jag gör det om du vill.
Skicka ett personligt meddelande i så fall.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Den klarar faktiskt att spela mp3-filer, men man kan inte göra värst mycket annat med den medans den gör det, för då hackar det.
Det lilla programet SoundApp använde jag mig av för många år sedan då jag var strandsatt med en 5260, det spelar upp mp3, aiff, wav, midi och mod mm.
Mpeg skulle jag inte ha allt för höga förhoppningar om... men fanns det inte något speciellt mpeg-kort för den där maskinserien?
Är ganska säker på att det fanns något så man kunde använda sin maskin för att titta på VCD-filmer.

MPEG-kortet är vad en del av TV-kortinstallationen;)
Tror jag har allt kvar i en låda någonstans.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Sådärja. Har flyttat över allt godis från den gamla burken till den nya. 6,5Gb HDD, TV-kort (funkar!), 48Mb minne m.m.
På så vis följde OS 8.1 med på köpet.
Det var nog inte minnet jag flyttade över och som gjorde att skärmen inte funkade. Det är något annat som ser ut som ett minne. Minnena sitter ju som ett par i mitten på kortet. Den här grunkan satt ensam, mer åt vänster på kortet.
Oavsett vad det är så funkar det inte att flytta över den iaf. Skärmen funkar inte då.

Kan man uppdatera 8.1 till 8.5 via nätet? 8.6 är en helt ny version som kostade pengar väl?

Kan det vara vram som du plockade ut först? Är det inte så att 5260 har sämre upplösning än 5200? Har för mig det, för jag höll på att mecka med ett par sådana när det begav sig.

Någon som vet om man kan spela in tv-program på hårddisken? Och hur man i så fall går till väga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Kan det vara vram som du plockade ut först? Är det inte så att 5260 har sämre upplösning än 5200? Har för mig det, för jag höll på att mecka med ett par sådana när det begav sig.

5260 ger tusentals färger i 640x480, that's it. Det tredje kortet är som sagt ett L2 cache.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Någon som vet om man kan spela in tv-program på hårddisken? Och hur man i så fall går till väga.

Det är enkelt, men går bara i superliten upplösning om man ska ha någorlunda flyt. Du hittar allt i inställningsprogrammet.

1
Bevaka tråden