Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerar ej GeForce 4 MX med G4 400?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Postade ett inlägg på hårvaru-stället, men tänkte att det är lika bra att posta här med.

Det hela gick ut på att jag skaffat ett GeForce 4 MX 32 MB till min G4 400, och att det inte fungerar. Det gråa äpplet sund, men när "inloggningsmätaren till OS X ska komma upp så knäpper det bara till i skärmen och det blir svart. Hårddisken lägger även av att arbeta.

Vet någon något om detta, eller var man kan finna drivrutiner för detta kort (för Xxet eller 9ian)?

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 22:39

Kollade du gamla tråden?

  • Medlem
  • 2003-11-25 22:44

Börja med att nollställa P-RAM. Starta datorn med äpple-alt-p-r, och låt den starta om tre ggr.

Du kan också prova äpple-alt-o-f och sedan skriva reset-all och sedan macboot. Jag tror att det är så man skriver, du kanske kan göra en sökning med den här informationen.

Jag misstänker att den försöker ställa in en upplösning som din skärm inte klarar av. Men det kanske är helt fel.

Jag tror du kan läsa om ditt problem och en lösning här: http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=/hardwareandnews/nvidia103/nvidia103.html
Tyvärr stänger det av Quartz Extreme.

Tack. Dock känns det pissigt att varken Quartz Extreme eller openGL ska fungera efter man gjort det där.. Det var lite av anledningen till att jag bytte!
Men, men.. får hoppas att Apple fixar problemet!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-26 09:30

Jag har samma problem och lyckades fixa till det någorlunda genom att använda drivrutinerna från Jaguaren, som MacSales tipsar om.

Men QE och DVD Player fungerar fortfarande inte.

Jag testade även att lägga in de senaste nvidia-rutinerna i Mac OS 9.2.2 och fick exakt samma resultat d v s en svart skärm.

Jag har ingen större förhoppning om att Apple fixar detta. De skyller säkert på att den G4-modellen (sawtooth) helt enkelt inte supportas med det kortet.

1
Bevaka tråden