Vaio eller iBook

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 14:17

Vad finns det för argument för respektive burk?

Jag har en kollega som skall köpa sig en laptop, och hon har kollat både på iBook och Vaio.

Finns det några seriösa argument för respektive mot Vaio?

Vänligen, Ylan

Vill hon köra Windows eller OS X?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 15:36

Vad är Vaio?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 15:42

iBook 12 tum måste vara den perfekta bärbara datorn. Det har bara en brist: för klent grafikkort. Med ett biffigare grafikkort skulle den orka driva externa skärmar med högre upplösning. 14-tummaren tycker jag är för stor och klumpig, men lillebrorsan är jag mycket förtjust i. Bra batteritid (fem timmar eller mer) och ett nätt format är bara fördelar. Levereras med ett riktigt bra operativsystem. Det är bara att slå till!

Mac OS X borde väl räcka som anledning.

Ylan, vad hade du väntat dig för sorts svar?

J.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-24 15:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
iBook 12 tum måste vara den perfekta bärbara datorn. Det har bara en brist: för klent grafikkort. Med ett biffigare grafikkort skulle den orka driva externa skärmar med högre upplösning. 14-tummaren tycker jag är för stor och klumpig, men lillebrorsan är jag mycket förtjust i. Bra batteritid (fem timmar eller mer) och ett nätt format är bara fördelar. Levereras med ett riktigt bra operativsystem. Det är bara att slå till!

För klent grafikkort?
Det är en begränsning i Open Firmware som gör att man inte kan köra högre upplösning på en extern skärm, men med det välkända lilla hacket så funkar det kanon att koppla in en extra skärm och köra högre upplösning på den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 15:55

Coolt. Visa gärna länken. Fast Apple borde inte snika så här.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-24 16:06

Här står allt om'et.

Håller med om att det är lite sniket av Apple att göra så.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:08

Senaste VAIO, ganska trevlig sak.

http://www.vaio.sony.co.jp/Products/PCG-X505/

Väger 785 gram, 9,7 mm hög! Smarrigt värre..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 16:31

Nice. iBook G4 800 12" kostar 11 494 kr på Macoteket. Med moms. Vad kostar Sony Vaio PCG-X505?

Dessutom levereras iBook med Mac OS X 10.3 Panther och en massa bra program. Vaion kommer med Windows XP...

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:36
Citat:

citerar magnus.n

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-24 16:40

Jag är grymt nöjd med min iBook och kan rekomendera den starkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 16:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär

Bra summering!

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Bra summering!

Summering?
Det var första svaret ju

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 16:59

Jag tycker ju mycket om OS X, men det är inte jag som skall övertalas.

iBook tycker jag är helt rätt.

Batteritiden och priset är stora fördelar, men rent praktiskt för ordbehandling osv. spelar väl operativet inte så enormt stor roll? Word är Word såväl under XP som Mac OS X?

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär

Jag tror Ylan vet att en PC kör XP och en modern mac kör OS X. Kanske skulle vi försöka ge råd som Ylan inte uppenbart har tänkt på?

Det finns massa olika Vaio-modeller. Den billgaste, enligt pricerunner, verkar kosta 16000 + moms. Så, tills motbevisad så hävdar jag att en iBook är klart billigare. Jag tror också att batteridriften är klart bättre på en iBook. Fast, jag vet inte hur mycket sämre det har blivit efter G4-uppgraderingen.

Sedan har vi argumentet vem som skall hjälp din kompis om hon skulle behöva fråga någon om råd. Om det är dig hon vänder sig till så är ju Mac ett gott skäl, eftersom det är vad du kan bäst. Har hon massa PC-kompisar så faller det argumentet. Hon kanske måste köra någon typ av specialprogram, finns det till Mac?

Virus till Mac är ju mest ett teoretiskt problem, och inte ett konkret gissel som för massa PC-användare. Det är ett starkt argument för iBook.

Jag har själv nyligen köpt en iBook som en bärbar andradator. Jag hade redan en blåtand-adapter och när jag är ute och föreläser och byter slides i Keynote med min T68i och Salling Clicker så väcker det alltid en hel del ohhh och ahhhhs. Dessutom tycker nästan alla att min iBook är snygg. Med extra minne kostade den under 10000 (exkl moms).

Vaio-serien tycker jag också har en hel del sex appeal. Skulle jag köpa en bärbar PC igen skulle jag med säkerhet titta extra noga på en ultralätt Vaio.

Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n

eller så kan man fråga, vill hon få något gjort?

Att ställa en sådan fråga på ett Mac-forum ger automatiskt många konstiga svar. I grund och botten är detta en "Mac eller PC" fråga.

Men jag tror ju att Vaion är helt överlägsen. Det är bara att läsa på webben: "Vaio står för Video Audio Integrated Operation och är en bärbar dator som ska sammanföra audio och video med IT. Genom en kombination av medföljande program och inbyggd hårdvara är Sonys Vaio-datorer förberedda för att spela, hantera, överföra och konvertera underhållning som ljud, bild och film."

Vad betyder iBook?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:09

Mm, jag älskar min gamla iBook 600. Men skulle gärna vilja ha en snabbare dator, gärna med den där bläddringsfunktionen av foton som XP har inbyggt i OS:et. iPhoto är ju löjligt långsamt. Har inte hittat någon bra ersättare ännu.

Dagens iBook-priser är ju löjligt låga så det är väl inget att tjaffsa om. Vad får man för bärbar dator till det priset om man vill köra windows?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:12

PCG 505:an kostar 300 000 yen exkl 5% skatt, typ 21 000 riksdaler. Det är lite väl mycket för en dator med 10.4-tum stor skärm och en batteritid på 2.5 till 4 timmar.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Men jag tror ju att Vaion är helt överlägsen. Det är bara att läsa på webben: "Vaio står för Video Audio Integrated Operation och är en bärbar dator som ska sammanföra audio och video med IT. Genom en kombination av medföljande program och inbyggd hårdvara är Sonys Vaio-datorer förberedda för att spela, hantera, överföra och konvertera underhållning som ljud, bild och film."

Aha... Den kör inte XP

Citat:

Vad betyder iBook? [/B]

intelligentBook

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-24 17:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Senaste VAIO, ganska trevlig sak.

http://www.vaio.sony.co.jp/Products/PCG-X505/

Väger 785 gram, 9,7 mm hög! Smarrigt värre..

Nåja, man kan nog inte anklaga den för att vara snygg iallafall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Att ställa en sådan fråga på ett Mac-forum ger automatiskt många konstiga svar. I grund och botten är detta en "Mac eller PC" fråga.

Visst är det delvis en "Mac eller PC"-fråga, men det finns mer eller mindre seriösa svar.;)

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 10:44

Det beror väl på den ideologiska förrvirringsgraden på personen som svarar.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 10:51

VAIO är i allmänhet riktigt bra maskiner som är både smidiga och har en riktigt god kvalitetskänsla. Tyvärr så finns väldigt få modeller av VAIO i Sverige. Jag har sett en del modeller som inte finns i sverige. VAIO är populära i bla Italien.

För att kunna ge ett bättre svar så borde du specifiera exakt vilken VAIO det rör sig om, samt vad den kostar. Dessutom så hade det underlättat om du talade om vad hon har tänkt sig göra med datorn.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:34

Om hon är torsk på Counter-Strike ska hon ha en Vaio. Annars skulle jag rekommendera en iBook, mer stil och mindre strul.

Ja, vacker var den definitivt inte. Vill hon framstå som en person med lite smak och finess ska hon ju ha en iBook så klart!

(Vajson var bara snygg/annorlunda sedd från sidan. Loggan på locket vet jag inte vad jag tycker om )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 21:26

Tack för visat intresse

Tror hon är sugen på iBooken!

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 00:47

Bägge Vaio-modellerna (12" 1.6 Centrino & 16" 2.8 Pentium 4) som finns med svenskt tangentbord på bl a InLife och SIBA kostar kring 20kkr plus moms.

Vaio 12" är riktigt bra specad jämfört med iBook G4 men kostar alltså det dubbla. Jag tycker den är överprisad bortom sans och balans. Å andra sidan är det riktigt tunnsått bland subnotebooks på PC-sidan fortfarande. Vaio 12" är dock en av de få som har optisk drive.

Utseendemässigt så kör Vaio med samma blå/gråmetallic-stuk med en massa häftiga klibbor och knappar/kanter som de flesta PC-notebooks gör idag. Tilltalar säkert rätt målgrupp. Det enda iBook G4 har gemensamt här är dessvärre plastkänslan. Plus att iBook är tyngre och klumpigare än Vaion.

När man köper en Vaio så trycker Sony med en massa multimedia-apps också, vilket ska motivera en del av priset tydligen. Har dock inte kollat mer på dessa, men det känns som om Sony fattat att försöka konkurrera med iAppsen iaf.

Jaja. Jag tycker att har man 25 papp att lägga på en Vaio så finns det betydligt konkurrenskraftigare alternativ på den ljusa sidan, hårdvarumässigt sett. Alu är alu. OS-mässigt är det ju avgjort från början, som sagt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Nåja, man kan nog inte anklaga den för att vara snygg iallafall.

Helt fantastiskt att man så totalt kan sabba en lovande design genom att trycka in jordens bredaste sorgkanter runt skärmen. Jag fattar ingenting, kunde de inte hittat en skärm som passade bättre? Skumt.

Jag ser fram emot när Vaio breder ut sig i Norden med lite fler modeller. Även om de inte kan anklagas för att vara superstiliga (de heller) så bidrar det nog till lite roligare alternativ överlag på PC-notebook-sidan.

Bevaka tråden