Digitalkamera för 15 000 - Nikon eller Canon?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter en bra digitalkamera som ska användas för fotografering i studiomiljö. Budgeten är runt 15 000 kr. Efter att ha kikat runt lite känns det som om det står mellan Nikon D100 och Canon EOS-10D. Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som kan hjälpa mig?

Som vanligt väldigt tacksam för all hjälp.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 01:57

Jag är Nikonfotograf, men hade inte tvekat
att köpa en 10D. Enda problemet med kamerahuset är att vissa serier har haft problem med autofokuseringen
Har du tid att vänta så verkar canon komma ut med ngt nytt inom kort tid. 10D sägs ha fasats ut från tillverkningen, handlare i USA får inga nya, ryktas om en 8 miljoner pixelkamera som skall fylla ut det segment som 10D har just nu.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 02:27

Canon EOS-10D är helt klart bäst av dessa kameror. Fast Canon300D tar "lika bra" bilder om du kan stå ut med plastigheten. Fotografering i studiomiljö lär nog inte kräva några stridsvagns dimensioner på kameran. Överblivna slantar lägger du på optiken.

Den enda anledningen som jag kan komma på att välja den betydligt äldre Nikon D100, är om du sedan tidigare har passande optik. Eller om du kan köpa den till ett förmånligt pris. Både Canon 10D och Nikon D100 verkar snart utgå från sortimentet.

10D användar recensioner
300D användar recensioner
D100 användar recensioner

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-24 08:59

Är budgeten 15000:- exkl moms för ett kamerahus?
Eller är det för "hela" studioutrustningen inklusive objektiv till kameran, blixtar mmm?

Kommer att börja med själva kameran och sen köpa till grejor allt eftersom. Finns det några "rekommenderade" tillbehör, så att säga? Några måste-ha-grejor. Kameran är tänkt att bli en julklapp, så jag kan inte ställa alltför många frågor till fotografen som ska använda den. Hon kör dock enbart Nikon, så en D100 blir säkert jättebra. Förhoppningsvis innebär denna kamera att hon börjar gå över till digitalt lite mer.

Hittade D100 för ca 9500 kr i USA! Snacka bra pris. :eek:

Kom på en rätt så viktigt sak i sammanhanget: Kan man använda de Nikon-objektiv (plus andra tillbehör) man har till D100?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Kom på en rätt så viktigt sak i sammanhanget: Kan man använda de Nikon-objektiv (plus andra tillbehör) man har till D100?

Ja visst, det fungerar utmärkt. Dock sker det en liten brännviddsförlängning. Det kan vara av både godo och ondo. Har man ett 24 mm vidvinkelobjektiv blir den motsvarande ca 35 mm på en D100. Men i stort sett ska alla tillbehöver som objektiv och synksladdar passa. Dock bör du kolla upp vilka blixtar som passar ihop med D100:an. När jag nu köper min D2H så måste jag köpa den nya blixten SB80DX (eller vad den nu heter) eftersom min nuvarande blixt SB28 inte fungerar med D2.an.

Varför satsar du inte på en Canon EOS-20D? Klart bättre kamera än D100 och 10D.

Kanske för att tråden skapades för ett år sedan?

Hah

Blev en D100. Personen blev glad. Men sen dess också en Nikon D70.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 15:10

Överlägset roligaste funktionen med "Liknande diskussioner" är att gamla trådar kommer tillbaka

Det kan ju vara lite förvirrande då datum för inlägget är nästan undangömt. Kanske skulle tydliggöra lite mer när inlägg skrevs?

1
Bevaka tråden