Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärmsinställningar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag arbetar med foto och är rätt missnöjd med skärmen på min imac G4. Jag vill inte behöva se massor av damm, pixlighet och skit på bilderna som inte syns på andras skärmar.

Kanske klagar jag på att skärmen är för bra, men för mig är det ett problem.

Finns här någon foto/bildintresserad som är nöjd med sina skärminställningar/sin kalibrering av imac G4 som skulle vilja tipsa mig om hur jag slipper se skräpet som inte andra ser? Som kanske kan tala om vilka inställningar ni är nöjda med?
/Lotta

Jag har aldrig hört att någon kalibrerar skärmen för att den skall bli sämre.
Enda råd jag kan ge dig är att se till att få bättre bilder, utan damm och med högre upplösning.

Jag ställde frågan på www.fotosidan.se först och blev hänvisad hit. Problemet är oftast inte mina egna bilder utan när jag tittar på andras eller arbetar med kunds (andras) bilder för t e x broschyrer, web eller tryck. Men visst, det har även hänt med egna bilder som legat på webben innan jag skaffade imacen. Särskilt s/v bilder som faktiskt är högupplösta, tekniskt välfotograferade (och som via marknadsföringen på webben både sålts och ställts ut.) Alltså kan det i det fallet inte varit bilderna som var problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 22:06

Det är väl en av nackdelarna med TFT skärmar att det lätt kan ge en något "kornig" bild i vissa lägen. Jag har virit inne och testat Apple Cinema Display 20" och även 23" och tycker tyvärr att de ger en något kornig bild. 23"-skärmen var betydligt mer kornig än 20"-skärmen dock.

Huruvida det är det problemet du upplever på din iMac eller ej vet jag inte, men det är min erfarenhet av Apples TFT skärmar. Det må låta kritiskt, men jag är van vid en Lacie Blue 22" CRT och den ger en helt annan bild.

EDIT: (Nu blir man väl bombad med tomater och stenad...;))

1
Bevaka tråden