Pismo

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan folk tro att de kan sälja sina gamla Pismo för 7000 spänn? Hutlöst dyrt ju! 2000 är ett mer lagom pris för den gamla pjäsen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 14:03

Tja, är det en Pismo 500MHz med firewire kan jag tänka mig att den är värd 3000kr vid fint skick och utbyggt minne.

Jag såg en annons tidigare här på annonssidan där någon stackare undrade om 8.000kr var ett rimligt pris för en Pismo 400MHz.

EDIT:

Man får lätt intrycket av att folk köper en mac. Därefter slutar de helt och hållet att uppdatera sina kunskaper om Apples sortiment och den utveckling som sker. För att sedan efter 4 år med sin maskin, tröttna lite smått på den och försöka sälja den för hutlösa pengar i hopp om att någon fortfarande tycker att den är en het potatis. Detta trots att en ny maskin med betydligt bättre prestanda samt avsaknad av 4 års slitage, fås för samma slant.

Senast redigerat 2003-11-23 15:17
  • Medlem
  • 2003-11-23 14:34

Häng inte ut den stackare som vill ha tillbaka pengarna för sin burk. Han lär väl själv märka att ingen är intresserad till det priset. Det är hans bissniss om han tar för mycket betalt. Vi kan väl nästan räkna med att priset sjunker, eller att han hellre behåller den än att gå med för stor förlust.

Nu må det vara så att jag är lite partisk härvid, för jag har själv en pismo, men det är fanimig det bästa som apple gjort i bärbar väg, som jag testat.
Okej att den har ett par år på nacken, men den är uppgraderbar och har skitbra skärm, 2 st fw-portar och en riktigt skön styrplatta ( de nyare är för sträva i min mening)

Jag fixade just upp en Pismo 400 som jag sålde för 6100kr (exl. frakt), fick en JÄKLA massa svar på mina annonser.
Satte grundpriset till 4500 och så la jag på 1600kr för 40gigs-disk och 768Mb ram. Hade nog kunnat ta ut en tusing till om jag inte behövt stålars bumms.

Den Pismo jag har själv är på 950mhz och har en 60gigs 7200rpm disk och 1gig ram.
Vi har en Tibook 1ghz i familjen också, och det är inte just någon större skillnad i prestanda på de två. Pismon startar snabbare (36-39sek) och är betydligt gedignare i konstruktionen.
Och ska man till att skruva så är det skillnad som natt och dag, pismon är ett nöje att pilla i.

Dock laggar pismon i imovie och sånt, där Ti1'an flyter, då märks tydligt skillnad på altivec och inte. Men det går ju att stoppa i en 550 Mhz G4 om man vill i pismon också.

Skulle gärna ha en PB 12" om de gav den samma specar som de stora PB'arna, men väntar så länge, pismon är min ständige följeslagare och ett kilo mindre över axeln skule vara sjyst.

Jag har en PB 180, som kostade 17.000 kr 1993... är 6000:- ett rimligt pris?

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Dock laggar pismon i imovie och sånt, där Ti1'an flyter, då märks tydligt skillnad på altivec och inte. Men det går ju att stoppa i en 550 Mhz G4 om man vill i pismon också.

Du kör OS9 antar jag?
För pismon saknar ju lite på grafiksidan s.a.s. för att vara helt OSX savvy...

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 17:33

Visst är det datorns värde för dig själv som är avgörande. Samtidigt krävs det ju att någon annan värdesätter den lika mycket som du. Och därmed är beredd att betala det pengar du vill ha ut för den.

Det här med begagnatpriser har ju diskuterats hej vilt här på forumet tidigare. Många hävdar att det inte är säljarna som bär den tunga bördan för de höga begagnatpriserna på macar utan köparna. Det är jag benägen att hålla med om till en viss del.

Men man kan ju inte alltid räkna med att köparen har all den kunskap som krävs i ämnet och därmed alltid betalar "rätt" pris. Och det är ju just denna okunskap som många säljare utnyttjar i högsta möjliga grad genom att sätta höga priser.

Tyvärr finns det ju även dem som ej tycks tycka att priserna är höga utan fullt normala för en dator som en gång kostat åtskilliga kronor. Och då är vi tillbaks på ruta ett igen...

Angående PB Pismo är den säkert en trevlig maskin. Men man kan ju inte för den skull begära samma pengar som en ny iBook G4 idag kostar. Visst kan du sitta och säga att din PB Pismo som är upphottad till 950MHz med 768mb och 7200rpm hårddisk, presterar lika mycket som en 1GHz TiBook. Men det är ju knappast sådana maskiner som säljs på annonstorget.

Edit: Korrigering...

Senast redigerat 2003-11-23 17:54
  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Många hävdar att det inte är säljarna som bär den tunga bördan för de höga begagnatpriserna på macar utan säljarna.

Du menar väl utan köparna?

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 17:54

Ja, det är riktigt. Är rädd att mina inlägg idag blir något svammliga. Borde väl kanske hålla mig ifrån datorn då jag har feber.

Ja, jag håller med fullt om att det mycket är köparnas fel! Många verkar acceptera höga priser, tyvärr.. en annan sak jag lagt märke till är att anonnser som innehåller "prisidé" oftast betingar ett väldigt högt pris.

Senast redigerat 2003-11-23 19:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Du kör OS9 antar jag?
För pismon saknar ju lite på grafiksidan s.a.s. för att vara helt OSX savvy...

jaguar såklart, strax panther.

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 20:15

Pismon är en av de bästa bärbara datorer apple har gjort. Det som skiljer min 500 mhz pismo från polarens 800 mhz ibook är L2-cachen, grafikkortet och skärmen.
L2-cachen på en pismo ligger på 1 meggabajt, ibooken har en halv ... Den lilla detaljen gör en hel del för prestandan. Grafikkortet är ett ATI Rage 128 på 8 meggabajt så det slöar ju ner vid grafikintensiva operationer ... men jag har inte haft problem med ngt annat än nya spel t.ex UT2k3... Mohaa funkar men jag spelar inte så mycket så det rör inte mig.

Visst är det satta priset högt men jag vetefan om det inte fortfarande är värt det ... för mig är den ovärdelig, jag skulle aldrig sälja min lilla kompis.

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 20:16
Citat:

jaguar såklart, strax panther.

Och saknar inte QE?

• Medlem
  • 2003-11-23 23:49

Ständigt tjat om priser.
Köp eller stunta i det! Så enkelt är det.
De som inte lyckas sälja på grund av höga priser förlorar själva på det.

Eller?

:rolleyes:

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-24 00:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av statemachine
Hur kan folk tro att de kan sälja sina gamla Pismo för 7000 spänn? Hutlöst dyrt ju! 2000 är ett mer lagom pris för den gamla pjäsen.

Man kan kanske tycka det med tanke på hur andra Macar åldras, men ingen vettigt funtad människa skulle släppa sin Pismo för 2000 pix, det är en alldeles för bra dator för det.
Runt 4-5000 tycker jag kan kännas lagom för en med lite extra minne och större hårddisk än orginal.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 01:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Man kan kanske tycka det med tanke på hur andra Macar åldras, men ingen vettigt funtad människa skulle släppa sin Pismo för 2000 pix, det är en alldeles för bra dator för det.
Runt 4-5000 tycker jag kan kännas lagom för en med lite extra minne och större hårddisk än orginal.

Precis!

Det här är ju en gammal sanning.
Beg-handeln tappar logiken när man kommer neråt några tusen spänn.
Om raset skulle hålla takten från de 20-30 tusen de kostar från början, så skulle det för länge sen funnits bra bärbara för 250:- och mindre bra för 12:50.

Detta ser vi aldrig och det beror på den motståndströskel som säljaren stöter på när det blir FÖR billigt. Man behåller den hellre eller ger den till sina barn eller grannar eller nåt. Det upplevs vettigare - eftersom datorn fortfarande kan göra ett lysande jobb för många användare - än att sälja den och gå och köpa två kvällstidningar...

Det är ju inte så konstigt, eller hur...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Och saknar inte QE?

QE gör ju varken till eller från i praktiken.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 13:57
Citat:

QE gör ju varken till eller från i praktiken.

*skratt*
Okey
Det var oxå en åsikt

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Precis!

Det här är ju en gammal sanning.
Beg-handeln tappar logiken när man kommer neråt några tusen spänn.
Om raset skulle hålla takten från de 20-30 tusen de kostar från början, så skulle det för länge sen funnits bra bärbara för 250:- och mindre bra för 12:50.

Detta ser vi aldrig och det beror på den motståndströskel som säljaren stöter på när det blir FÖR billigt. Man behåller den hellre eller ger den till sina barn eller grannar eller nåt. Det upplevs vettigare - eftersom datorn fortfarande kan göra ett lysande jobb för många användare - än att sälja den och gå och köpa två kvällstidningar...

Det är ju inte så konstigt, eller hur...?

Jag håller med fullständigt. Det tråkiga är att somliga tycks ha sin personliga "inte-lönt-att-sälja-tröskel" vid 7000-8000kr medan andra har den nedåt 3000-4000kr gällande samma maskin.

Det tråkiga är väl att när datorn helt förlorat funktionsmässigt värde och klassas som oanvändbar, då dräller det fram dylika maskiner för nån tusenlapp eller så på annonstorgen.

Om det inte är en ovanligt trevlig modell förstås som får ett visst samlarvärde efter några år. Vilket givetvis leder till ännu högre priser.

Ursprungligen av cal:

Det tråkiga är väl att när datorn helt förlorat funktionsmässigt värde och klassas som oanvändbar, då dräller det fram dylika maskiner för nån tusenlapp eller så på annonstorgen.

Haha, ja jag har en PowerBook 180 som jag köpte för 100 kr. Den är obrukbar för vettiga grejer, men är kul att titta på ibland!

Skulle det inte vara bra om vi har som m**torg*t hade innan? En prislista på rekommenderade priser.
Kunde kanske sättas som en låst sticky-thread i Sälj-delen av forumet.
Vad tycks ni som har makten? Bra eller dåligt?
Behöver såklart inte uppdateras varje vecka, kanske bara några gånger per år.

1
Bevaka tråden