Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forums-system

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje gång jag skriver/läser ett inlägg på 99mac blir jag så glad över att forums-systemet som används är så bra! Jag har hittat det utmärkta gratissystemet phpBB2 och laddat ner det. Dessvärre har jag haft svårt att installera det och få det att fungera.

Vad jag undrar är om det inte finns någon site som har färdiga gratislösningar. Yahoo har sina "discussion groups", men det är mer bara en mail-samlare. Inga trådar, ingen ordning.

Var kan jag hitta en site där jag kan sätta upp ett eget forum gratis?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-11-24 20:44

Vill du ha en enkel lösning som du kan "växa in i" kanske Ikonboard kan vara nåt. Det finns en gratisvariant som innehåller lite reklam (av det diskretare formatet).

Möjligheterna med ikonboard är ungefär de samma som de som används här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 20:50

phpBB är väl enklast av allihop. Det är bra att följa anvisningarna. Tar 15 minuter att få igång.

Jag ska ta en titt på Ikonboard.

Mondo: I steg-för-steg manualen ska man i början sätta behörigheten för ett dokument så att alla kan ändra i det, och det lyckas jag inte göra under "Transmit" (ftp-klienten). Jag får upp en varningsrutan där det står något felmeddelande. Sen ska man öppna ett php-dokument genom sin webläsare, från webservern, för att konfigurera. Men jag får inte upp något annat i webläsaren än html/php-koden. Om det finns någon lösning på detta skulle jag vara mycket tacksam att få den beskriven.

Låter som webbservern inte har php stöd eller inte konfigurerad för det iallafall...

kattsingen!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-25 11:39

Ett jätteenkelt forum som körs som CGI utan databas (använder textfiler) heter Simpleforum och finns här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-25 12:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Mondo: I steg-för-steg manualen ska man i början sätta behörigheten för ett dokument så att alla kan ändra i det, och det lyckas jag inte göra under "Transmit" (ftp-klienten). Jag får upp en varningsrutan där det står något felmeddelande.

Du väljer en fil/katalog och control-klickar. Nu får du upp en context-meny och väljer Get Info. Ändra på det du ska och gör Apply. Hepp!

Citat:

Sen ska man öppna ett php-dokument genom sin webläsare, från webservern, för att konfigurera. Men jag får inte upp något annat i webläsaren än html/php-koden.

Du måste berätta för Apache hur den ska behandla php-filer. I httpd.conf ska du lägga till

LoadModule php4_module /usr/lib/apache/modules/mod_php4.so

och

AddType application/x-httpd-php .php

men hur just det är för Mac OS X står i din php-dokumentation. Jag klippte lite ur min OpenBSD-burk.

Citat:

Om det finns någon lösning på detta skulle jag vara mycket tacksam att få den beskriven.

Som vanligt - läs manualen!

Senast redigerat 2003-12-04 10:09
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-25 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Ett jätteenkelt forum som körs som CGI utan databas (använder textfiler) heter Simpleforum och finns här.

Problemet med forum som använder textfiler är väl att de suger väldigt mycket must ur servern när det börjar bli ett gäng inlägg och många är inloggade samtidigt.
Bara att titta på hur 99mac var när de använda UBB.
Fast nu kanske vi inte snackar om ett forum i riktigt den storleken...

Jag funderar på att skaffa ett ordentligt webbhotell med php då. Har kollat som hastigast på cliche.se, som verkar okej.

Men hur mycket plats behöver man egentligen för ett mindre forum? Hur många megabyte är rekomenderat?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-11-26 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Men hur mycket plats behöver man egentligen för ett mindre forum? Hur många megabyte är rekomenderat?

Det beror ju på vad du menar med "ett mindre forum"... 100 Mb borde räcka ett bra tag. Däremot ska du väl vara lite uppmärksam på hur mycket trafik som tillåts. Cliche har "obegränsad" trafik, vilket rimligtvis betyder av ett femtiotal användare kan hänga på forumet samtidigt.

1
Bevaka tråden