Bästa bildläsaren?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 22:08

När jag står i begrepp att investera så brukar jag slänga ut en förfrågan på 99mac och hittills har råden hjälpt mig att göra kloka val.

Så... jag hoppas på att få tips beträffande ny bildläsare.

Semipro kvalitet/pris. Ska användas för formgivning och konst.

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 22:26

Epson Perfection 3170 Photo skall vara riktigt bra för dom pengarna. Ett fynd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 22:41

Bättre eller sämre än 3200 Photo? Av namnet att döma är 3200 nyare...

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 23:37

3200 är en dyrare variant med USB+FireWire samt bättre bildinläsnigsprogramvara (SilverFast SE 6). 3170 är mera prisvärd då den i princip är identisk med 3200 förutom ovanstående skillnader. SilverFast SE 6 är en mycket bra programvara med många inställningsmöjligheter. 3170 är nyare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
3200 är en dyrare variant med USB+FireWire samt bättre bildinläsnigsprogramvara (SilverFast SE 6). 3170 är mera prisvärd då den i princip är identisk med 3200 förutom ovanstående skillnader. SilverFast SE 6 är en mycket bra programvara med många inställningsmöjligheter. 3170 är nyare.

Tack för synpunkterna!

Är inte just bildinläsningsprogramvaran en rätt kritisk punkt i inläsningsprocessen?

• Oregistrerad
  • 2003-11-21 00:00

Jo. Är du riktigt noggrann och inte har tillgång till SilverFast sedan tidigare så är nog 3200 att föredra. Sen har den FireWire också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 10:29

Någon som har något annat tips?

Vad är nästa bildläsarmodell om man kliver ett steg uppåt i kvalitetsstegen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 14:29

Epson 3200 är en sjukt prisvärd scanner, med en upplösning på 3200+6400 så kan den nästan mäta sig med Microteks proffs modeller som kostar 25-40 000:-
Framförallt nu när du får silverfast 6 som är absolut en av de bästa scanner programen..

Skulle jag vara som du så skulle jag vänta ett par månader för så kommer uppföljaren till 3200 som kommer heta 4870. Högre upplösning (kommer inte ihåg exakt..) och DigitalICE rep och dammborttagning. Du kan ju kolla den här URL med ett inlägg jag skrev om den på fotosidan.se
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15952&highlight=Epson+4870
MVH Erik Å

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 23:11

Vet du vad den kommer att kosta i Sverige??

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 00:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av malaka
Skulle jag vara som du så skulle jag vänta ett par månader för så kommer uppföljaren till 3200 som kommer heta 4870. Högre upplösning (kommer inte ihåg exakt..) och DigitalICE rep och dammborttagning.

Ha ha, kul nick. Jo du har rätt, dammborttagning saknas hos Epson just nu. Canon har den funktionen på vissa av sina "bildläsare", men dom har problem med FireWire drivrutinen till OS X.

Epson 4870 verkar lovande. Bra länk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 00:36

Dammborttagning finns inbyggt photoshop,, men jag tycker att man tappar ganska mycket skärpa i bilden när man använder det filtret över hela bilden.
Så vad e det för fördelar med att göra det direkt i inscanningen? tappar man inte skärpa?

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Dammborttagning finns inbyggt photoshop,, men jag tycker att man tappar ganska mycket skärpa i bilden när man använder det filtret över hela bilden. Så vad e det för fördelar med att göra det direkt i inscanningen? tappar man inte skärpa?

Tja, det verkar inte så. Kolla länken som jag hänvisade till förut. Bilden ser snarast "skarpare" ut när man kör med Epsons DIGITAL ICE teknik. I alla fall inte sämre.

Citat:

DIGITAL ICE Technology differentiates itself from software only solutions because it does not soften, blur or otherwise alter any underlying details or composition of the original image. Instead, the patented DIGITAL ICE Technology works from within the scanner during the scanning process to provide the user with a clear, authentic base image that improves the original image.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 02:46

jo,,, den bilden ja, men vad vet man vad dom har gjort med den,,..
Jag refererade först och främst till photoshop och deras ta bort damm och repor filter, om du testar i det så kan du själv se att mycket av detaljerna i bilden försvinner när man använder den funktionen där över hela bildytan,, fungerar iof i de områden där det inte finns viktiga detaljer...
Jag har lite svårt att tro att ett program kan se skillnad på ett dammkorn och en liten detalj i en bild, tex reflexer i ett öga eller något annat som jag inte vill bli av med eller ha oskarpt.

Sovgott,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 17:28

Man kanske ska invänta den 1 februari då....

• Medlem
  • 2003-11-22 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
jo,,, den bilden ja, men vad vet man vad dom har gjort med den,,..
Jag refererade först och främst till photoshop och deras ta bort damm och repor filter, om du testar i det så kan du själv se att mycket av detaljerna i bilden försvinner när man använder den funktionen där över hela bildytan,, fungerar iof i de områden där det inte finns viktiga detaljer...
Jag har lite svårt att tro att ett program kan se skillnad på ett dammkorn och en liten detalj i en bild, tex reflexer i ett öga eller något annat som jag inte vill bli av med eller ha oskarpt.

Sovgott,

Om du jämför diffussionsförstoringsapparater med kondensor-dito, så är ju skillnaden inte SÅ stor i skärpa, men damm försvinner... Kanske är något liknande?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-22 19:19

Scanner damm och rep borttagning:
Vissa scannrar har inbyggd damm och repbortagning i hårdvaran och mjukvara., filmscanner använder sig av ice ( bla Nikon + Minolta) filmytan avläses via en infraröd stråle, oregelbundhet, damm. repor eller andra felaktigheter i dia, neg filmen registreras via denna infraröda avläsning. Scanner programmet fyller aktivt i dessa felaktigheter genom att jmf med kringliggande film ytas information.
Flatbäddsscanner: Canon har tagit fram en liknande lösning för film + flatbäddsscannrar, FARE, detta kan ej jmf med PS damm eller repborttagning , som i princip luddar till inscannade ytan. Bilden blir därmed oskarpare.

Senast redigerat 2003-11-22 19:32
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-22 19:38

Med tanke på att även flatbäddsscanner som canonscan 5000F eller canonscan 8000 har FARE så skulle min rekommendation gå till någon av dessa.
Canonscan 5000F går bra tillsammans med OSX och plugin till PS. Pris ca 1800-2000 beroende på inköpsställe.

test av diverse scannrar
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,112037,00.asp

Är det någon här som har en Epson 3170/3200 eller Canon 5000/8000?

Skulle vilja se ett råscannat dia.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 15:50

funkar inte bra, mer än till översiktsbild

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
funkar inte bra, mer än till översiktsbild

Är det FS4000 som gäller då, eller Minolta 3:an?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 16:06

beror vad du skall ha det till. inga andra scannrar än dedikerade filmscannrar duger om du skall scanna dia. flatbädd med dia lock etc duger till presentations bilder eller layoutbilder

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 16:10

Canon CanoScan 9900F borde antagligen kunna fungera som "diascanner" om man inte har allt för höga krav. Problemet är att OSX drivrutinen stödjer inte FireWire. Den har FARE level 2 som enligt uppgift kan upptäcka och jämna ut störande kornighet i stora förstoringar och förbättra färgerna i blekta original. Har inte provat själv tyvärr, men det ser onekligen lovade ut...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 16:22

är det filmscanner och canons 4000 scanner du tänker på så är den ett mycket bra val tillsammans med vuescan programmet. nackdel läser in bilder långsamt, ej firewire, fördel skarp

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 16:27

Nikon har kommit ut med en ny serie film scannrar, till vettiga priser, från gått firewire på de billigaste. kika på www.scandinavianphoto.se

frångått firewire på alla verkar det som och har USB2 istället.
LS 4000 till ett canonpris, sänkt med 7000:-
Denna scanner scannar dia i fullupplösning under minuten att jmf med Canon 4000 som kan ta upp till 5 minuter.

Senast redigerat 2003-11-23 16:39
  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 16:46

CanoScan 9900F visade sig inte vara så bra som det såg ut. I alla fall om man får tro denna test-sammanfattning.

Jag ska scanna småbildsdia till en folder, bildstorlek från litet till A4.

Satsar nog på en Filmscanner men jobbet är inte aktuellt förrän till våren så det hinner väl hända en del...

En fördel skulle vara APS-scanning, finns det på fler än Canons modeller?

(Ska kanske nämna att jag kommer att ha nytta av scannern även till annat.)

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-23 20:32

filmscannrarna har kommit ner i pris, minolta, nikon och canon gör alla mycket bra scannrar. Nikon skickar även med bra inläsningsprogram. de flesta klarar även aps

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 11:32

LaCie bluescan48

48bitar
2400x1200 dpi optisk upplösning
USB/FW

7.500.- ex moms

BRA?

1
Bevaka tråden