Applestores kreditgivare??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beställde en Ibook för ett bra tag sedan. Valde avbetalning och blev hänvisad Ikanokort. Nu visade det sig att Applestore avslutat samarbetet med Ikanobanken och någon ny kreditgivare ej ännu blivit anlitad. Någon information från Applestore har också varit svår att få. Undrar därför om någon här vet mer än jag? Vad händer med Applestores kredit??

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 20:06

Jag befinner mig i samma situation sedan en månad tillbaks. Har fått besked på att de letar efter ny finansiell partner. Men det känns tröstlöst, hur lång tid kan det ta? I en och en halv månad har de nu saknat finansiering för oss studenter som vill ha avbetalningsmöjlighet.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-11-20 20:13

Råkade ut för det problemet när jag beställde min nuvarande dator. Beställde från AppleStore, fixade finansiering via Ikano. Kom på att jag skulle ändra i beställningen, Applestore tyckte det var enklast att jag tog tillbaks den beställningen och gjorde en ny. Nästa dag gjorde jag en ny beställning, men då hade deras avtal med Ikano sagts upp och finansieringen gick inte att ordna...

De sa då att det kanske skulle ta en vecka innan de fixat någon ny finansieringspartner, det var i början av oktober...

Slutade med att jag beställde från Macoteket. Mycket nöjd med såväl service som finansiering...

edit: när jag pratade med dem en vecka efter att deras avtal med ikano avslutats hade de en kö på 15 personer som väntade på att de skulle hitta en ny kreditgivare... Kan tänka mig att de förlorar en hel del kunder under tiden...

Din fråga har väldigt lite att göra med "Aktuella rykten". Jag flyttar till forumet "Köptips"! Där får du säkert mer hjälp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Din fråga har väldigt lite att göra med "Aktuella rykten". Jag flyttar till forumet "Köptips"! Där får du säkert mer hjälp.

Ledsen för miss av placering. Är ny på detta forum och därav lite osäker på de olika avdelningarnas innehåll.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-11-28 21:46

Samma här, väntar på att beställa en eMac. Jo-jo, nya avtalet blir klart nästa vecka, det lovade dom mig också...i oktober!

Seriös kundvård?

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:07

De bryr sig väl inte om studenter längre

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:11

Ointresset visar sig när jag häromdagen gjorde om min order (hade inget annat att göra, och modellen jag tidigare beställt hade prissänkts)... jag länkas fortfarande vidare till Ikanobankens ansökan om kredit!! En och en halv månad efter att samarbetet upphört.

Mycket trist...

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Slutade med att jag beställde från Macoteket. Mycket nöjd med såväl service som finansiering...

Ja, jag har börjat fundera i de banorna också, Macoteket eller Kullander & Kullander. Men jag vill kunna "bygga" (rättare sagt strippa) datorn, dessutom går man miste om rabatten.

Fixa finansiering själva via tex. Ikano, när pengarna finns på ditt konto så beställer du från Applestore. Funkar utmärkt, även om det inte är samma service som att göra det direkt från Applestore så är det väl bättre än att sitta och vänta?

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 22:54

Varför kan inte Apple fixa räntefri kredit i sammarbete med något finansbolag? Det är inte alls ovanligt hos PC återförsäljarna. Ex Microstore i GBG som har 24 mån räntefri kredit i sammarbete med Wasa Kredit. Krediten gäller även studenter.

Jag klickade mig runt på Apples andra europeiska AppleStore siter och ingen av dom erbjuder att kunna handla med avbetalningsplan, det finns däremot kvar i USA. Fram till i förrgår fanns svenska AppleStores möjligheter kvar att kunna beräkna hur man skulle kunna hitta rätt nivå på avbetalningarna. Spontant kan jag tycka att dom borde centralisera detta till 1 världsteckande företag typ Mastercard eller liknande.... är ganska säker på att dom kommer att missa en och annan miljon under den kommande julhandeln pg.a detta. Visst kan man på egen hand fixa fram en kredit och kanske även få ett bättre avtal men varför avstår Apple från att säga nej-tack till inkomster?

Olle

Wasa Kredit har jag förstått ger ganska schysst lån till studerande och till datorköp.

Annars har väl de flesta återförsäljare, åtminstone auktoriserade, någon form av finansieringsmöjlighet.

MacSupport i Göteborg (Långedrag, spårvagnshållplats Nya Varvet) kan t.ex. ge bland annat räntefritt i fyra månader till privatpersoner.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
MacSupport i Göteborg (Långedrag, spårvagnshållplats Nya Varvet) kan t.ex. ge bland annat räntefritt i fyra månader till privatpersoner.

MacSupport har trevlig och kunnig personal dessutom.

• Medlem
  • 2003-12-11 22:18

Det händer fortfarande... Helt bisarrt att de inte har skrivit något om det på hemsidan. Jag gick till en annan butik och köpte istället.:p I längden förlorar väl inte Apple några kunder ifall kunderna vill ha en mac, kan jag tänka. Men det är ju fruktansvärt nonchalant mot oss.
Lite lustigt också, att Apple ska vara så körigt att ha och göra med, när i alla fall jag valde en mac för användarvänligheten...

Det här är egentligen ganska olyckligt, förvisso är det bra att Apple stöttar tanken om ConceptStore i Stockholm, Malmö och förhoppningsvis även Göteborg. Förutom dessa så finns det en del andra affärer som man kan vända sig till. Men sedan kommer det stora problemet - folk som bor i Kvickjock, Bromölla eller ute på Vara slätten, dom måste fixa lånen på annat sätt eller ta cykeln i 40 mil till närmsta butik. Skulle förmoda att återförsäljarna inte har något emot detta och att dom nu får tillbaka lite av de kunder dom tappat till AppleStore.

Ett råd - Ring en återförsäljare och kolla om dom kan lösa allt på samma sätt som Apple, det kan dom säkert, möjligen behövs bara en namnteckning. Kolla marknadspriserna och se vem som ger bästa avtal. Apple överlever säkert och det är viktigt att även återförsäljarna får in nya kunder, annars slutar det som i Malmö, dvs. med konkurs och det gagnar ingen.

Återförsäljare kan hjälpa till med det mesta (hoppas jag) men just studenter är ju hänvisade till Apple Store för att få sin rabatt.
Ett bra förslag är ju att ringa ett kreditbolag (Wasa Kredit eller Ikano osv) själv och sedan köpa datorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mannen
Återförsäljare kan hjälpa till med det mesta (hoppas jag) men just studenter är ju hänvisade till Apple Store för att få sin rabatt.

Skulle återförsäljarna inte kunna få ge rabbatten på uppdrag åt Apple mot uppvisande av CSN-kort eller liknande dokumentation... studenter har väl sådana kort som ger rabatter på en massa ställen...? Sedan kunde ju återförsäljarna debitera Apple för detta. Kanske ni borde föreslå Apple en sådan lösning... blir liksom vinst för alla 3 parterna. Det borde åtmindstonde ingå som ett koncept i en Concept Store.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av mannen
Ett bra förslag är ju att ringa ett kreditbolag (Wasa Kredit eller Ikano osv) själv och sedan köpa datorn.

Precis vad jag gjort. Ikano var väldigt trevliga (jag ville ju låna pengar). Det tog ca: en vecka att få pengar sedan 10 dagar för applestore att leverera..

Olle det skulle vi mer än gärna göra men Apple säger nej (och har gjort det de senaste åren).

• Medlem
  • 2003-12-14 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Precis vad jag gjort. Ikano var väldigt trevliga (jag ville ju låna pengar). Det tog ca: en vecka att få pengar sedan 10 dagar för applestore att leverera..

Och hur länge sedan var detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Och hur länge sedan var detta?

ca: tre veckor sedan jag lånade pengar..

• Medlem
  • 2003-12-15 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
ca: tre veckor sedan jag lånade pengar..

OK, då finns det hopp för oss andra också.

Man ska nog inte ha en övertro när man ser att AppleStore anger 1-3 dagar för en powerbook 12" - jag beställde min via återförsäljare för 12 dygn sedan och ännu finns inget besked om när den kan tänkas komma. Hoppas nästan på att Apple plötsligt säger att dom inte får någon - skulle ju vara ett bra tecken på att nya modeller dyker upp på MW, fast det är nog tveksamt även fast det bara gick 6 månader mellan att man annonserade generation 1 och 2 av just PB12. OM det följer samma logick så borde generation 3 annonseras på MW.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
det bara gick 6 månader mellan att man annonserade generation 1 och 2 av just PB12. OM det följer samma logick så borde generation 3 annonseras på MW.

Stämmer inte. PB12" annonserades i januari 2003 och nya modellen kom i september 2003. Så det är 9 månader däremellan. 12" tummaren började väl om jag inte minns helt fel levereras rätt omgående i USA mellan sjuttontummaren dröjde en smärre evighet.

OK mitt fel - du har rätt

1
Bevaka tråden