LaserWriter 630 Pro + Win98 över lokalt nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-20 11:55

Jag har en skrivare (LW630 pro) ansluten till en D-link 604 med ethernet.

I nätverket finns en iBook, tack och lov, som naturligtvis hittar skrivaren och kan skriva ut. Det sker dock via AppleTalk, antar jag.

Hur får jag Win98-häcken att hitta skrivaren?

D-linken delar ut dynamiska IP, men jag är osäker på om skrivaren kan ha ett eget IP(!???!?)

Please help! Jag är rätt borta på "portar och annat konstigt" inom windowsvärlden... (uppenbart;) )

/M

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-20 11:58

Du måste ha någon typ av skrivarserver som delar ut skrivaren via LPR. Jag har exakt samma skrivare och har lagt till den i en ASIP6-skrivarserver, och delar ut den den vägen via både AT och LPR.

Funkar fint att skriva ut från windows.

Men annars behövs nog någon form av mjukvara på windowsburken som gör att den klarar av Appletalk.

• Oregistrerad
  • 2003-11-20 12:58

Eller om avståndet till skrivaren är tillräckligt kort; köp en lång parallellportskabel. Det gjorde jag och är nöjd.
För övrigt har LW630Pro enbart AppleTalk på nätverket, ingen TCP/IP sålunda. Skall man börja trixa med nätverk utan att anskaffa separat hårdvara så är (äckel-)PCmaclan ellr Thursby TSSTalk alternativ för att få igång AppleTalk-utskrifter.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-20 13:23

Tackar tackar.
99mac är bra att ha...
Jag går på parallellportskabeln och är nöjd så.
Hittade en lång rackare jag kan använda. Enda problemet är att få den genom väggen... (Men det får jag vända mig till 99snickeri för att lösa... )
Fram med borrmaskinen!

1
Bevaka tråden