Vad köper ni för minnen till era Macar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade mig en Powerbook för någon vecka sedan, det är en PB17' med 512mb i minne. Eftersom jag märkte att den i praktiken kan använda mer minne än min tidigare pc så bestämde jag mig för att köpa en modul till. (512mb SO-dim 333mhz)
Minnet levererades idag från Macoteket och när jag packat upp det så kunde jag konstatera att det var, vad man i alla fall i pc-världen skulle kalla för, ett "noname" minne. Originalminnet i PBen är helt OK ett Samsung Org. Men det som Macoteket sålt till mig är jag inte nöjd med.
Speciellt inte eftersom Macen "fryser" inom en min när jag startar med det nya minnet installerat.

Personligen tycker jag det är väldigt dåligt av Macoteket att bara sälja en typ av minnen och på det sättet hävda att dessa minnen är de som gäller för en Powerbook. Speciellt när dessa minnen inte är org. och alltså har en större felprocent samt i många fall inte är lika snabba.

(macoteket kommer givetvis att vilja skicka mig ett nytt men jag skulle gärna vilja veta var man kan hitta ett bättre minne till ett ok pris)

Jag har letat lite och det var inte så lätt att finna något bra alternativ. Apple är orimligt dyra, Inwarehouse säljer inte 333mhz so-dim (deras sida var dessutom hackad idag vid 21 tiden när jag skulle kolla deras utbud ) utan hänvisar vidare till Kingston. Macotekets minnen är uppenbarligen inte org. minnen så de vill man helst inte sätta i en dator för 30'kr. Det bästa alternativet jag hittat är ironiskt nog komplett.se. De har rimligt pris och man vet vem som tillverkat minnet. Problemet är bara att de säljer främst för pc så det finns ingen garanti för att deras minnen går bra i Macen.

Så frågan är:
Var skall jag köpa minnen till min nya PB?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-19 23:35

Samsung minne är enligt min erfarenhet de som har lägst felfrekvens och fullt fungerande med i pirncip alla maskiner. Samsung skall fungera i en Mac, det sitter ofta Samsung minnen i från början.

Kingston fungerar också med de flesta maskiner, men de som har tilägget ValueRam har högre felprocent.

Sök reda på en pc-butik där du kan köpa över disk med öppet köp. Ta med datorn till butiken och prova på plats. Öva först så slipper du fippla i affären.
Jag gjorde så med min Powerbook. Funkade skitbra. Jag har även kunnat köpa "osäkra" minnen till en annan Apple-dator här hemma med öppet köp, men jag behövde aldrig sälja tillbaka. Jag fick byta tills det blev rätt minne. Jag bor i Gbg och butiken heter Microstore, en s.k. pc-butik. En bra pc-butik som även säljer Ipod.

• Medlem
  • 2003-11-20 00:02

Jag vet inte om jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Det finns en liten PC-nasare på Adolf Fredriks Kyrkogata i Sthlm (litet hål i väggen), där ägaren lät mig ta hem ett minne och prova, och om det fungerade så skulle jag betala på vägen hem från jobbet.

De små handlarna är alltid schystast.

Jag har köpt minnen från Power PC några gånger till iBookar och dom har fungerat bara fint. Brukar vara bra priser.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-20 09:55

Hmmm... undrar om det är därför min iMac G4 800 mhz som fick 768 i ram istället för de tidigare 256 inte känns mer än ytterst marginellt snabbare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av LeBigMAC
[B]vidare till Kingston. Macotekets minnen är uppenbarligen inte org. minnen så de vill man helst inte sätta i B]

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-20 10:32

Apropos minnen: Jag rekommenderar er att kolla www.minnesbutiken.com. Killen har det mesta, kan det mesta och håller lägre priser än t.ex. Macoteket.

Dock endast försäljning mot postförskott, dvs ingen fysisk butik.

http://www.crucial.com/

Brukar vara bra.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-20 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Hmmm... undrar om det är därför min iMac G4 800 mhz som fick 768 i ram istället för de tidigare 256 inte känns mer än ytterst marginellt snabbare...

En dator blir aldrig snabbare med mer minne. Den blir däremot mindre långsam när du håller på med applikationer som kräver mycket minne. T.ex bild/video/ljud.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-20 13:00

Anledningen till att jag skaffade mer minne var att jag använder Photshop mycket och tycker det var slött. Tyckte det borde kännas märkbart mindre långsamt med så mycket mer ram-minne. Så är inte fallet, tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
En dator blir aldrig snabbare med mer minne. Den blir däremot mindre långsam när du håller på med applikationer som kräver mycket minne. T.ex bild/video/ljud.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-20 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia

Ojsan. Om man inte tänker ge sig in i en diskussion om teoretisk semantik på högre plan, så tror jag nog att "snabbare" och "mindre långsam" betyder samma sak, precis som att "datorn blir snabbare" betyder samma sak som att "datorn blir mindre långsam vid jobb med applikationer som kräver mycket minne".
Eller?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-20 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ojsan. Om man inte tänker ge sig in i en diskussion om teoretisk semantik på högre plan, så tror jag nog att "snabbare" och "mindre långsam" betyder samma sak, precis som att "datorn blir snabbare" betyder samma sak som att "datorn blir mindre långsam vid jobb med applikationer som kräver mycket minne".
Eller?

Datorn blir mindre långsam att använda eftersom den slipper skriva ut data till hårddisken utan kan använda det extraminne man stoppat i.

Det är långt ifrån samma sak även om du tror det.

1
Bevaka tråden