behöver lite råd om bildskärmar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 15:17

Jag ska köpa en ny bildskärm och funderar på en 23 tum flat apples egna variant då... Men har hört att en vanlig ctr skärm är snabbare och bättre för spel... stämmer det?

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 15:21

Jo, det kan nog stämma att du hört det...
[Borde väl för tusan du veta bäst ;-)]

I mitt tycke så är det snack från dom du hört det av.
[Digitalansluten TFT då, analog suger en smula...]

• Medlem
  • 2003-11-18 15:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
[Digitalansluten TFT då, analog suger en smula...]

I mitt tycke snack... Min Samsung via VGA ser hur bra ut som helst. Det har nog en del att göra med hur mycket störande elektronik som är igång i övrigt, iofs.

Om du köper en skärm med under 20ms responstid, så är det nog helt tillräckligt för de flesta. Min iBook-skärm laggar lite, men de större skärmarna är bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
I mitt tycke snack... Min Samsung via VGA ser hur bra ut som helst. Det har nog en del att göra med hur mycket störande elektronik som är igång i övrigt, iofs.

Upp till 1280*1024 i max 60 Hz är bildkvaliteten rätt acceptabel, men det blir alltid en viss nivå av brus och skuggeffekter. Mest märker man det med högfrekventa mönster, t.ex. då varannan pixel är vit och varannan är svart. Att bildkvaliteten blir som den blir är iofs inte konstigt, eftersom signalen först ska konverteras från digital till analog form, sedan åka genom en skitkabel avsedd för upplösningar runt 640*480 och sedan konverteras från analog form till digital igen.

Skillnaden är att du kan dra ner upplösningen på en CRT till tex. 640x480 eller 800x600 och ha bra bildkvalitet. Ändrar du upplösning på en LCD till annat än "native" så ser det fult ut.

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-11-19 10:27

Ska du ha en TFT, titta även på andra tillverkare än Apple.

Dubbla VIEWSONIC VP171B 17# TFT TCO-99 SVART skulle va mitt alternativ o lägga resterande slantar på minne.

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 11:40

Själv så funderar jag på en Samsung TFT 21" 213T Silver TFT Fast jag är lite tveksam på upplösningen?

Produktinfo

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Själv så funderar jag på en Samsung TFT 21" 213T Silver TFT Fast jag är lite tveksam på upplösningen?

Samsung 213T är en otroligt bra skärm. Vi har tre stycken på jobbet, och jag kan verkligen rekommendera dem. Bildkvaliteten är superb, och kvalitetskänslan är hög.

Vad var det du var tveksam om med upplösningen? Tycker du att den är för hög eller för låg?

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Samsung 213T är en otroligt bra skärm. Vi har tre stycken på jobbet, och jag kan verkligen rekommendera dem. Bildkvaliteten är superb, och kvalitetskänslan är hög.

Vad var det du var tveksam om med upplösningen? Tycker du att den är för hög eller för låg?

Det låter bra, det lär nog bli en sådan. Jag tycker att 1600x1200 låter lite lågt med en 21" skärm. Men jag har aldrig sett en Samsung 213T IRL. Inet i Göteborg har i normala fall demo ex att titta på, men dom har sin utställning stängd för ombyggnad. Är det någon som vet var man kan se en sådan i Göteborgstrakten?

• Oregistrerad
  • 2003-11-19 22:33

Men om ni köper andra skärmar än Apple via ADC så får ni ju inte "sätta ivila / vakna upp" via knappen på skärmen - och ni får ju inte den snygga synkningen i pulsningen av ljuset i knapparna när datorn är i vila...
Sånt är väl vär ett par tusen aldra minst

Vist en CRT skärm är klart bättre för spel och billigare också. Men jag kommer inte köpa fler sådana i alla fall. Jag skulle nog titta lite närmare på en Formac 21' om jag skulle göra ett skärminköp nu. De har lägre upplösning men en mycket bättre kontrast jämfört med Apples skärmar. Där kan du ju dessutom få en med ADC anslutning om så önskas.

Jag har glasögon idag tack vare (åtminstone en bidragande faktor) av CRT-skärmar. Nu mer är jag en lycklig ägare till en samsung 191T.

Det kan och är antagligen ganska mycket bullshit jag spottar ur mig just nu...

J.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 02:34

Det känns lite som apple sitter och lurar med en uppdatering av sina skärmar både i form och funktion, designen känns ganska mycket G4 och dom har en tid på nacken nu....
Så med tanke på hur G5 och Powerbooksen ser ut så ligger nog skärmar med lite mer ALU style runt hörnet,, det har även gått lite ryckten om en serie skärmar av formatet 20" 23" 30"... låter inte helt fel..

Godnatt

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Det låter bra, det lär nog bli en sådan. Jag tycker att 1600x1200 låter lite lågt med en 21" skärm. Men jag har aldrig sett en Samsung 213T IRL. Inet i Göteborg har i normala fall demo ex att titta på, men dom har sin utställning stängd för ombyggnad. Är det någon som vet var man kan se en sådan i Göteborgstrakten?

Punkttätheten är ju faktiskt en aning lägre än på Apples skärmar, men det ser jag inte som ett problem. För att vara uppriktig så hade jag faktiskt inte reflekterat över det förrän nu när du nämnde det. Tvärtom tycker jag att upplösningen känns ganska lagom - allt jag behöver få plats med får plats (med god marginal), samtidigt som all text är väldigt lättläst.

1
Bevaka tråden