Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt GUI program från Unsanity idag

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I forumet på Macnn.com så har utvecklaren av ThemePark, ett program för att göra visuella teman till Mac OS X postat en "teaser" för ett nytt program.

Detta program skall vara ett sammarbete mellan Unsanity och de främsta temamakarna på Mac OS X scenen. Detta verkar också halvt som halvt bekräftas på Unsanitys weblog, samt av folk på Macnns forum som är insatta.

Så vad är det som är på gång? Lite senare idag får vi veta. Det spekuleras vilt om att det kan vara ett program som tar vid där temaändraren Kaleidoscope* för klassiska Mac OS slutade.

Och det är nog inte en helt vild gissning. Varför skulle annars temautvecklarna och det mest kända "hack" företaget Unsanity slå sina påsar ihop? Men som sagt, senare idag får vi veta.

http://www.unsanity.com
http://www.unsanity.org/
http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=189036

*http://www.kaleidoscope.net/

Uppdaterat!
Unsanity har nu släppt Shapeshifter.
Read me filen säger:

"ShapeShifter is a revolutionary new product that lets you change the overall appearance of your Mac using 'themes'. We're not talking about just desktop backgrounds and icons here, we're talking about everything - the look of windows, menus, buttons, absolutely everything. You don't wear the same clothes everyday, your house doesn't look exactly like your neighbor's - why should the computing interface you use everyday be any different. You personalize your physical workspace to suit your tastes and whims, so why not your Mac?

With ShapeShifter, you can:

Change the overall appearance of your operating system safely, quickly, and reliably

Experience things that haven't been possible with Mac themes before

Quickly preview themes without actually applying them

Use Jaguar themes in Panther effortlessly

Install different themes for different users

Keep your themes wherever you please on your hard drive

Add and remove themes effortlessly"

Senast redigerat 2003-11-18 16:40
  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 07:32

Ursäkta mig men vad är Kaliendoscope för något???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 07:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Ursäkta mig men vad är Kaliendoscope för något???

Felstavat Kaleidoscope?:p

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 07:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Felstavat Kaleidoscope?:p

jaja men som sagt vad är det för något??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
jaja men som sagt vad är det för något??

Läs nogare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 08:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
jaja men som sagt vad är det för något??

Man kunde ändra utseende på fönstrerna, knappar, typsnitt ock ikoner i gamla MacOS. Man kunde tex ge Ännu-äldre MacOS-, Aqua-, Win9x, 2k-, XP-, BeOS-utseende till sin MacOS ellar använda andra fantasifulla, mer eller mindre galna teman med en massa metaller-, trä-, polkagris-, papper- eller vad-du-vill- utseende.
Det var rätt kul. En stund i alla fall. Efter en massa experimenterande med teman var man snart tillbaka till det vanliga. Gränsnittet upplevdes som lite segare och krashbenägenheten avtog inte direkt.

Men lite spännande är det att se vad de kan åstadkomma på OSX. Det känns som om förutsättningar för att göra ändringar som inte påverkar systemets stabilitet borde vara bättre nu än på gamla MacOs-tiden. Vi får se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Men lite spännande är det att se vad de kan åstadkomma på OSX. Det känns som om förutsättningar för att göra ändringar som inte påverkar systemets stabilitet borde vara bättre nu än på gamla MacOs-tiden. Vi får se.

Du kan ju redan nu byta utseende om du vill med teman. Dock så är man begränsad till att använda Apples storlekar på widgets o.s.v

Det kan ju bli intressant och se vad dom har hittat på. Märk väl att det bara är tokvilda spekulationer. Jag tror att det är någonstans mittimellan..

På senare år har väl Apple motarbetat alla försök att göra temaliknande ändringar av OS:et? En gång i tiden (kanske när Apple jobbade på Rapsody) så verkade Apple jobba för möjligöra teman men sen verkar någon (Jobs?) ha dragit i handbromsen helt.

Dagens Sony-Ericsson-logo-ripoff

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 11:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Dagens Sony-Ericsson-logo-ripoff

Hade samma tanke. (förutom att SE-logot i sin tur ser ut som nån tvättmedelsmärke)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 16:11

Nu är ShapeShifter släppt.

Fan vad fett. Skall bli kul och se en riktig temaändrare på OS X! ThemeChanger o.s.v var ju inga hits direkt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 16:53

Är det någon mer än jag som inte får det att fungera med 10.3.1?
Allt verkar bra men när man klickar på "Preview Highlighted" eller "Apply" blir det ingen skillnad. Den rapporterar om att jag ska logga ut, vilket jag har testat utan resultat. Har även startat om, både program och dator.

Funkar detta över huvud taget?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Är det någon mer än jag som inte får det att fungera med 10.3.1?
Allt verkar bra men när man klickar på "Preview Highlighted" eller "Apply" blir det ingen skillnad. Den rapporterar om att jag ska logga ut, vilket jag har testat utan resultat. Har även startat om, både program och dator.

Funkar detta över huvud taget?

Har samma problem här. Funkar inte alls i 10.3.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av capojava
Har samma problem här. Funkar inte alls i 10.3.1.

Vi är tydligen inte de enda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 17:45

Problemet löst. Vid installationen fick jag frågan om jag ville installera Application Enhancer, vilket jag svarade ja på.

Vad som då inte framgick var att det var 1.3 som installerades, när 1.4 krävs för Panther.

Ladda ned det från Unsanitys sajt.

finns det några snygga themes då?

kanske folk kan dela med sig av länkar till hur man gör och/eller theme sites, ifall man skulle bli sugen på att pixla lite hemma med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 17:59

Funkar shit bra!

Man måste förstås ha APE 1.4.1, jag ska nog köpa denna haxie oxå har ju redan köpt några andra.

Ett tips!
Några themes ändrar visa saker om man ändrar om till Graphite Appearance istället för Default Blue.

Ett annat Tips!
Skicka mail till Unsanity och säg att SS är skit bra, så kommer dom svara tillbaka och tacka, vilket gör att dom skapar fler gryma leksaker.

Jao.

Det är fullständigt lügens att ladda ner från deras sajt nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 08:25

Jag hittar inget ställe där man kan ladda ner teman som drar nytta av ShapeShifters flexibilitet. Alltså det verkar bara finnas gamla vanliga teman som är begränsade till att bara ändra utséendet på de knappar mm som redan finns istf att totalt kunna ändra utséendet och göra saker formade annorlunda tex. Jag trodde det skulle lanseras såna nya sorters teman samtidigt som ShapeShifter, men så var det inte. Någon som vet om man kan få tag på nya teman och var?

Jag fullkomligt älskar GUI program, måste genste kolla detta program. Andra godingar som jag använder är Pixadex och Candybar...:D

Hur coolt som helst. Jag använder GUiPod.

ärlig talat tycker jag dom themes jag lyckades hitta (ifrån deras sida) var ganska sunkiga.

guipod var väl rätt ok, bortsett från en hel UI misstag, bla att diverse scrollmojänger ser ut som dom är disablade (om man ser dom till att börja med dvs!).

Får se om det kommer något lite senare, vore sjysst om någon kunde komma med något som så lite mer annorlunda ut än aqua med andra färger liksom...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-20 13:21

Bland alla teman på Resexcellence fanns den här, dxb, som jag kommer ihåg att jag gillade från den gamla goda Kaleidoscopetiden.

Fast det verkar vara ett eget hack som inte använder Shapeshifter och som dessutom, av den sidan, verkar vara besvärlig att bli av med när man väl har installerat den. Är det nån som vet bättre?

1
Bevaka tråden