G5 og bluetooth

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 10:06

Er det mulig å innstallere Bluetooh Module selv? Jeg kjøpte G5 1.8 uten bluetooth..

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 14:26

Bluetooth modulen kan du säkert handla av din lokala macåterförsäljare. Priset lär bli högre än det som anges i samband med köp av ny G5:a på Apple Store (520 SEK inkl. moms).

Själva installationen är inte bökig men jag vet ej vad Apple tycker om att du installerar den själv med avseende på garrantin för maskinen.

Modulen består av ett litet grönt kretskort (15x25mm) som är monterat på moderkortet rakt bakom fläkten som drar in luft till grafikkortet. Från bluetooth modulen (gröna kretskortet) går det en tunn svart kabel till uttaget för bluetooth antenn baktill på maskinen.

Fick du en bluetooth antenn med maskinen? Och har du uttaget för bluetooth antennen baktill på maskinen?

Har du dessa saker behövs bara det lilla chippet. Saknar du uttaget baktill och antennen måste även det monteras vilket är lite bökigare än att montera själva modulen.

Då måste troligtvis fläkten bakom processorns kylfläns tas bort. Den sitter med 4st extremt små stjärnskruvar baktill på maskinen, samt med synliga klips inifrån.

Ring din lokala Apple Service verkstad och fråga vad modulen kostar, och om du får installera den själv utan att garrantin rubbas.

Lycka till!

Senast redigerat 2003-11-17 15:00
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-17 14:34

Räcker inte en vanlig D-link för USB anslutning? Tex i tangentbordet?

/Bauer

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 14:45

Jo, det räcker om man vill göra det enkelt för sig. Själv anser jag att det är en betydligt sämre lösning.

• Dels upptas en USB port i onödan.
• Dels får du sämre mottagning.
• Dels förlorar du möjligheten till ännu högre mottagning med tillbehörsantenn.

Med tanke på att fler och fler enheter kommer med bluetooth interface (skrivare, möss, tangentbord, mobiltelefoner, handdatorer, dator) känns det mer vettigt att satsa på en intern lösning när möjlighet finns.

Såhär ser det ut i min G5:a som har intern bluetooth installerad.

Bluetooth modulen inringad med rött. Bilderna är tagna med Nokia 7650.

Första bilden

Andra bilden

Senast redigerat 2003-11-17 15:06

Jag tror inte att den interna Bluetooth-modulen kommer att gå att köpa löst.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:07

Vad menar du med "löst" Magnus? Den finns ju att beställa som reservdel i alla fall. Det har faktiskt bekräftats av en annan ÅF-anställd här på forumet tidigare.

Däremot lär man väl inte få installera den själv i sin maskin med bibehållen garranti.

Men att beställa en mot att företaget ifråga installerar den som serviceärende kan ju knappast vara omöjligt. Den finns ju som reservdel.

Med många andra reservdelar kör ju apple sitt utbytessystem där den utbytta/trasiga delen sänds tillbaks till apple för "återvinning". Men så kan väl knappast vara fallet med en trasig BT modul?

1
Bevaka tråden