Logitech Bluetooth tillbehör

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 14:33

Är det någon som har testat Logitechs Bluetooth produkter på sin mac? Eller som läst något test där dess macfunktionalitet undersöks?

1) Logitech® MX™900 Cordless Optical Mouse Bluetooth
2) Bluetooth hubb
3) Logitechs diNovo™-tangentbord
4) Logitech® MediaPad™

Ett frågetecken råder kring deras sk. ©Bluetooth Wireless Hub som så vitt jag förstår, dels är tänkt att utgöra bluetooth sändare och dels är tänkt att ladda upp MX900 musen med.

Jag vill kunna använda tex. musen direkt mot Bluetooth interfacet i G5:an. Annars har man ju förlorat halva poängen. Då kan man lika gärna använda Logitechs egna radiostandard som de kört med tidigare.

Logitech skriver för övrigt ingenting om kompatibilitet med mac.

Läs mer om Logitechs produkter här...

Produkterna finns i flera olika paket. Musen och hubben kostar tillsammans 777kr (exkl. moms) i känd nätbutik. Detta kan jämföras med Apples mus med Bluetooth som kostar 600kr (exkl. moms) i samma butik. Men vars användbarhet väl får anses vara av annan grad med en enda knapp och avsaknad av skrollhjul.

PS. Det vore trevligt om Björnström & Co. lät göra ett test av dessa produkter i testlabbet. Bluetooth över huvudtaget är ju ett intressant testämne anser jag. Något att använda bluetooth adaptrarna till mer än att synka telefonen kanske. DS.

Senast redigerat 2003-11-16 18:56
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-16 20:18

Jag går i samma funderingar som dig. Jag stod och höll i en MX-900 idag (990:- på ElGiganten) men lät den ligga kvar i butik. Vad jag läst är att vänster/höger musknapp + scrollhjulet funkar direkt med Panther och D-Links dongle och det inbyggda stödet som senare PBs har. Dock kan man inte mappa de övriga knapparna till att göra något (tumknapparna är bra för Back/Forward i Safari), men Exposé ska visst se alla knappar. Jag bara måste ha Back tillgängligt på musen annars blir jag totalt tokig.

PC-City i Sickla hade för övrigt ett diNovo upptällt på display. Grymt läckert keybord. Ganska likt det inbyggda PB tangentbortet med korta och distinkta anslag.

En sak jag märkte på diNove samt Logitech BT Keyboard MX (med MX-900) var att de saknade äpple+kringla symbol. De Logitech Keyboard MX som finns med Mac-stöd (de med bla MX-700) har äpple+kringla.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:49

Ok. Det borde ju dyka upp något tredjepartsprogram som ger bättre funktionalitet för Bluetooth möss. Bluetooth Overdrive kanske.

Hur upplevde du att musens tyngd var? Man kan ju undra vad de har satt för internt batteri i musen. Har letat på hemsidan för att se vad det är för batteriteknik men ej funnit något.

Det känns ju lite surt om batteriet blir dåligt efter 1.5 år och man får köpa ny mus med basstation för dryga tusenlappen.

Det väcks ju helt klart en del frågor.

Det känns ju skönt att den med största säkerhet kommer att fungera ihop med Apples interna bluetooth (PB, G5, G4 mfl) så att man slipper ha den där gräsliga dockan inkopplad hela tiden.

Du kan mappa knapparna som du själv vill. Tricket med att få exposé funktionerna att fungera är att du får mappa om dom i exposé inställningen till andra knappar tillfälligt medans du binder t ex F10 för den övre 'mitten' knappen på musen och sedan får du snällt gå in i exposé inställningarna igen och sätta tillbaka Application Window till F10 igen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 22:07

Har du en MX900 Johan eller skriver du utifrån egna erfarenheter med andra 3:e parts möss?

EDIT: Enligt vad jag läst kommer dessa tillbehör ej levereras förens den 23:e december. Vi får nog lugna oss med både test och utvärdering tills efter jul.

Senast redigerat 2003-11-17 17:19
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-17 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hur upplevde du att musens tyngd var? Man kan ju undra vad de har satt för internt batteri i musen. Har letat på hemsidan för att se vad det är för batteriteknik men ej funnit något.

Det känns ju lite surt om batteriet blir dåligt efter 1.5 år och man får köpa ny mus med basstation för dryga tusenlappen.

Mellan tummen och pekfingret - som MX700 som jag har till en PC som står brevid mig. På min MX700 sitter det vanliga uppladdningsbara NiMH. Jag kollade faktiskt också under MX900 och där fanns en lucka så där skall med all säkerhet det sitta typ NiMH. Om de nu tar slut köper man nya bara.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 20:29

Det leveransdatum (23 december) som jag fått måste ju ha varit taget ur luften. Skall ta en titt på den lokala datoraffären för att se om de har den på hyllan.

Vikten känns ganska avgörande. Väger den på tok för mycket tar jag en med sladd tror jag.

Min Logitech Mouseman Wheel som införskaffades 1997 med USB, börjar kännas lite till åren även om den funkar felfritt och är i fräscht skick (efter några demonteringar och diskningar).

EDIT: Det sitter 2st 1800mAh AA (R6) batterier i MX900 musen. Samma batteriformat som apple kör med. Något jag saknar på den är avstängningsknapp. Den stänger av sig själv efter 5 minuter, men sätts igång igen med ett musklick. Men man kan ju plocka ur ett batteri om man skall ha den i väskan tex.

Fann det här inlägget angående batterierna i MX900 musen.

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@135.PgOKaK1pmMq.4@.599c8e01

Senast redigerat 2003-11-17 21:10

Jag har testat MX900 lite granna på en mässa. Dock så gör jag antagandet att den är mer eller mindre en MX700 dock med högre DPI och bluetooth krets.

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=188658
read and .. ..whatever it is that you do when your reading

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:26

Jag ser direkt att någon påpekar möjligheten till lagg med denna mus. Bluetooth tycks vara flaskhalsen, som har en arbetsfrekvens på 80Hz. Till skillnad från Logitechs egna radiolösning som arbetar i 125Hz. En lite sämre mus än en MX700 altså om man ser till siffrorna. Fördelarna finns ju dock också, men blir väl mer tydliga när Logitech väl släppt riktiga mac-drivrutiner för musen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 10:52

Angående drivrutiner till Logitech MX900 bluetooth mus fick jag svar idag från deras tekniska support. De skriver att har en "developer version" av drivrutinerna som fungerar, men som de arbetar på för att få den optimal. Något releasedatum kunde han tyvärr inte ge utan rekommenderade mig att surfa in på deras websida löpande för att se när de släpps (yeah right!).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 13:43

Det verkar vara lite olika bud på vad som fungerar mellan OS X och MX900. Jag googlade lite och hittade nedanstående forum, kolla vad "Larry" skriver. Möjligen kräver det Panther för att få allt att fungera.

http://www.earthv.com/articles.asp?ArticleID=1802

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-20 16:33

Ja, expose tycks finna alla knapparna. I övrigt fungerar bara standardknapparna under OSX.

Funkar DiNovo med Mac? det står endast PC vad jag kan se.

1
Bevaka tråden