Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteribyte från Apple för iPod?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors rapporterar att Apple planerar att erbjuda batteribyte för iPod. Det vore väl knappast en överdrift att påstå att detta skulle vara mycket uppskattat. Priset verkar dock rätt högt:

According to sources, Apple is planning on introducing an official iPod Battery Replacement program. Through the program, iPod owners will be able to send in their out of warranty iPods to replace worn batteries. The lack of an official battery replacement program has been a common criticism amongst iPod owners. Apple's official replacement service is expected to be priced at $99.

Replacement iPod batteries have been available from 3rd parties from $50 and up, but have only available for earlier iPod models.

hyfsat överpris, ja.

Om man får en ny garanti från Apple när de byter batteriet kan det väl vara värt det. Visst, det är dyrare än att köpa ett ifrån iPodbattery.com, men där får man ingen garanti om man lyckas förstöra sin pod under bytet.

Ja nu är det inget rykte längre, MacRumors rapporterar att Apple officiellt presenterat batteribytesprogrammet på supportsidan för iPod:

http://depot.info.apple.com/ipod/
(Kräver AppleID)

Såhär står det bland annat på sidan (markeringarna är mina):

If the troubleshooting steps did not solve your issue, your iPod
may need to be serviced. Before you send your iPod for service, you
should try the following four steps:
1. If your iPod is frozen or won't turn on, your iPod may be paused or
on "hold." Press the hold button and check the screen.
2. If your iPod is frozen or won't turn on, plug your iPod in, press
and hold the "Menu" and "Play/Pause" buttons simultaneously for
approximately 10 seconds to reset the iPod. Don't worry. Resetting
your iPod will not affect your music, data files, or customized
preferences.
3. If your iPod won't turn on, your iPod may not be charged. Plug your
iPod in, wait for a moment, turn the power on, and check the screen.
4. If your iPod fails to hold a charge and it's more than a year old,
you may need a new battery. Click Continue to order iPod battery
service for $99 USD. This program is not available in Europe at this time.

NOTE: iPod equipment that is sent in for battery service or service requiring other repairs will be replaced with functionally equivalent new, used, or refurbished iPod equipment. You will not receive the same iPod that was sent in for service.

Order iPod service right here! You will need your serial number to
order service for your iPod. If your iPod is not under warranty, there will be a fee for service.

Det finns ett billigare alternativ (gäller också enbart för USA) på www.ipodbattery.com. Halva kostnaden ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 20:09

Ja men, som nämnts tidigare, utan garranti. Men sen är det ju ett helt annat pris också.

Det står då "1 Year Warranty" under varje produkt på hemsidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 08:58

För själva batteriet ja. Men om du gör bytet enligt Apples bytesplan så har du så vitt jag förstår en förlängd garranti på själva iPoden.

Dåligt av apple faktiskt att inte man enklare kan få tag i batterier & service.

Har tidigare haft Sonys bärbara md spelare, cdspelare etc och dessa har varit enkla att byta batterier på vid behov. Något som är omöjligt för de flesta iPod användare. Mitt iPod batteri har börjat bli dåligt och visst, jag kan och har öppnat iPoden men inte vill jag betala 700kr för ett batteri inkl frakt. Det är tokdyrt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MiBook84
Dåligt av apple faktiskt att inte man enklare kan få tag i batterier & service.

Har tidigare haft Sonys bärbara md spelare, cdspelare etc och dessa har varit enkla att byta batterier på vid behov. Något som är omöjligt för de flesta iPod användare. Mitt iPod batteri har börjat bli dåligt och visst, jag kan och har öppnat iPoden men inte vill jag betala 700kr för ett batteri inkl frakt. Det är tokdyrt.

Ja, dåligt att det inte finns något vettigt alternativ för Europamarknaden.

Så fort jag anländer till USA kommer jag beställa batterier från ipodbattery.com, för $49 stycket. Inte alls blodigt med tanke på att du får en helt fräsch iPod som resultat. Första generationens iPod håller fortfarande rent funktionsmässigt tycker jag.

Ja, då slipper du få någon annans iPod tillbaka också

1
Bevaka tråden