Bästa begagnade G4:an?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 20:03

Jag ska köpa en begagnad G4:a (utan skärm). Men vilken? Jag har inte lust att betala mer än 6000 till 7000 kr för en beg dator. Vilken burk är bästa köp?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-13 20:06

Tveksamt om du hittar någon för det priset. Men en PM G4 Digital Audio borde väl gå att finna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 20:13

Är en Sawtooth 400 för gammal?

• Oregistrerad
  • 2003-11-13 20:13

En DigitalAudio borde du kunna hitta för (max) dom pengarna.
Den är ganska okey med PC133-minnen, hyfsad sprutt på IDE-grejset, grafik för QE (utom tidiga 466) och sådär.
Har det som idag känns som minimikrav för en bekväm tillvaro.
I stort sett en Quicksilver fast utan den snygga lådan (smaksak) och med lite lägre multipel för processorn (oftast).

EDIT: jämför specs här ex.v. och tänk på grafikkortet (för QE) och busshastigheter...

• Medlem
  • 2003-11-13 20:16

Jag har ingen järnkoll på utbudet, men en Quicksilver 800 borde väl gå på runt 7-8000? Den är ju helt OK. Håll dig på en armlängds avstånd från 733:an.

Även om långsammare modeller fungerar helt OK, så är de kanske inte så heta om ett år.

Priserna beror ju på bestyckning också. Om du köper en med bara 256MB RAM, så måste du ju lägga ut en tusenlapp på minne direkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 20:20

Har en Digital Audio på G men vill egentligen ha en Quicksilver 800. Vad är det för fel på QS 733? Om det är någon som har en QS 800 till salu - hör av dig! Har hittat en dubbelpropp-G4 (MDD), men den bullrar ju som en sovjetisk stridsvagn.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-13 20:23

Sawtooth 400 är ju ungefär vad jag har. Den rullar väl på hyffsat med Panthern så länge man inte gör något mer krävande. Tyvärr så saknar den stöd för Digital Audio och ADC-skärmar.

Max 3500 kr skulle jag ge idag.

• Oregistrerad
  • 2003-11-13 20:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Har hittat en dubbelpropp-G4 (MDD), men den bullrar ju som en sovjetisk stridsvagn.

Är den juste och till juste pris och du ratar den : Säg till för jag har inget emot en liten sovjetisk stridsvagn...

• Medlem
  • 2003-11-13 20:24
Citat:

Har du inte lärt dig att den frågan genererar två svar? Jag drar båda två:

1.) Funkar utmärkt! Jag redigerar video, och jobbar med Maya på en iMac 233 i Panther.

2.) På tok för segt för OS X. Badbollen kommer långsamt döda dig. Funkar inte för annat än de mest rudimentära sysslor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 20:25

Tack... Eller nåt. Det där svaret hjälper mig verkligen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm

1.) Funkar utmärkt! Jag redigerar video, och jobbar med Maya på en iMac 233 i Panther.

LOL, yeah right

• Medlem
  • 2003-11-13 20:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
LOL, yeah right

Nä, jag vet. Men nog finns det folk som påstår att de trollar fram prestanda ur helt hopplösa datorer. Speciellt iMacar.

"-Den går förvånsvärt bra, faktiskt."

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-13 20:36

733:an har bara 256 KB L2-cache och ingen L3-cache alls. Sedan var det väl något strul med den också. Andra vet nog mer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 20:55
Citat:

Nä, jag vet. Men nog finns det folk som påstår att de trollar fram prestanda ur helt hopplösa datorer. Speciellt iMacar.

"-Den går förvånsvärt bra, faktiskt."

Det där var faktiskt riktigt kul!

Har ni hört den här då:

"-Panthern pinnar på riktigt smidigt, faktiskt."

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 21:00

"datorn riktigt spinner med panther i, när det behövs vrålar den till bra"

• Oregistrerad
  • 2003-11-13 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
733:an har bara 256 KB L2-cache och ingen L3-cache alls. Sedan var det väl något strul med den också. Andra vet nog mer.

QS 800 saknar också L3-cache!

Jag köpte en dual 1GHz, 120GB HDD, SuperDrive, CD-RW, Radeon 9000 Pro, 256MB RAM m.m. för 8500 kr

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 10:33
Citat:

2.) På tok för segt för OS X. Badbollen kommer långsamt döda dig. Funkar inte för annat än de mest rudimentära sysslor.

Grejen är väl att de flesta (?) mest sysslar med ordbehandling, spreadsheet, web, mail, lite iTunes osv, och då uppskattar man stabiliteten och funktionerna i OS X, även om det är en aning segt. Så är det för mig, fast nu blir det snart en ny iBook G4, och då blir den här surf- och mejlmaskin åt min flickvän...

En mac dör aldrig!

• Medlem
  • 2003-12-17 08:44

Okej då...

Vi börjar om lite från scratch:

Vilken PM G4 har:

1) En okej ljudnivå, eller modifierbar på ett enkelt sätt så den blir tyst?

2) Prestanda nog för videoredigering, bildbehandling mm (utöver minne och hdd såklart...cpu...cache osv menar jag)?

3) Ett okej grafikkort som standard redan från början (antar att kort till macen är betydligt dyrare än till pc-burkar)?

Fåniga frågor? Inte för mig. Jag har nu velat i flera månader på att byta från min PBG4/400 och pendlat mellan en ny iBook, en beggad Powerbook, nya och beggade iMac's, en ny eMac, en ny PowerMac...och så slutligen en beggad PowerMac vilket torde vara det bättre valet i fråga om utbyggbarhet.

Men vilken? QS 800 babblas det om. Hur var det nu med L3-cachen? Om en sådan är ett stort plus, vilken är nästa maskin då och vilka för nackdelar har denna jämfört med QS 800:an?

Tack!

Fredrik

• Medlem
  • 2003-12-17 10:16

QS G4 933 är efter 800. Den var tokdyr, så viljan att sälja jättebilligt kanske inte finns.

Jag skulle säga att alla Macar över en gigahertz är generellt bra köp, och snabba nog för precis allt. Köpa långsammare dator ska du nog bara göra om du absolut inte har råd med mer.

Geforce 4MX är ett snabbt kort (snabbt nog för 2D, inte de ballaste spelen kanske), och lanserades väl i de sista QS?

Att köpa en Digital Audio, och uppgradera CPU:n kan vara en variant också. Personligen tycker jag att de gamla G4:orna är snyggare också. Mindre stöldbegärliga med, och relativt tysta.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-17 10:31

Förhoppningsvis blir det lättare att få tag på prisvärda begagnade PM G4:or längre fram när allt fler väljer att byta upp sig till PM G5.

• Avstängd
  • 2003-12-17 10:53
Citat:

Fan heller, få en Sawtooth döbilligt så köper du nytt graffekort (som stödjer QE såklart), processoruppgradering och lite minne. Tadaaaa. Prestanda som håller.

Okey den kanske låter lite mycket i standardutförande men det är ju inget en eller två fulmoddar fixxar till :] Jag ska så lätt uppgradera min G4:a sen när jag känner för det, 2x1Ghz eller nåt borde ju duga

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Fan heller, få en Sawtooth döbilligt så köper du nytt graffekort (som stödjer QE såklart), processoruppgradering och lite minne. Tadaaaa. Prestanda som håller.

Helt okey - men DA framstår ju i än bättre dager då man får QE (utom i vissa 466), ATA/66 och 133-bus etc.
Samma pengar, bättre ooomph
[Prosessorhastighet är ju inte allt här i världen :-)]

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 11:30

Jag skulle nog välja att satsa på en DA eller bättre. Processoruppgradering, nytt grafikkort mm. brukar sällan bli lönsamt i slutändan om man inte kommer över det billigt förstås.

1
Bevaka tråden