iBook eller Powerbook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-13 16:05

Jag har under en langre tid funderat pa att investera i en barbar dator istallet for min nuvarande iMac 700mhz. Hade tankt kopa en powerbook 15" G4 combo men nu nar den nya iBooken har kommit sa ar jag inte sa saker langre. Ar PB vard dom extra tusenlapparna? Jag skall framst anvanda datorn till att kolla film, jobba i quark, freehand och photoshop.

tacksam for svar
MVH Peter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 17:51

Den viktigaste skillnaden mellan PB och iBook som jag ser det är skärmstorlek och möjlighet att dubbla skärmarna.

En 15" med 1280x854 upplever jag som betydligt bättre än 14" 1024*768. Möjligheten med PB att använda en extern skärm och på sätt utöka skärmytan ännu mer är också en stor fördel.

iBooken har en fördel med bättre batteritid (betydligt bättre?). Jag skulle väga dessa faktorer mot varandra vid ett nyköp av dator.

Håller med om att upplösningen är bland det viktigaste (tillsammans med möjligheten till skärmdelning på extern skärm på PBn).

Det har blivit, iom lanseringen av iBook G4, det som skiljer dem åt och som gör 15" värd sitt högre pris i mina ögon.

Det har ju dock tidigare funnits något hack för att kunna köra skärmdelning även på iBooks, men jag har inte sett något sådant för iBook G4+Panther ännu. Men om det finns/kommer så är ju iBooken väldigt attraktiv om man jämför med priset på PB12".

• Medlem
  • 2003-11-14 14:24

ah, tackar. Jag far fundera vidare, men nar allt kommer omkring kanns PBn allt lite mer lockande trots priset...

xlr8yourmac.com rapporterade rätt tidigt att det gamla firmware-hacket funkade med iBook G4. Funkar fint som snus på min iBook G3 med panther.

• Medlem
  • 2003-12-14 01:22

Ingen pratar om känslan? Min gamla iBook (600MHz) var visserligen supernajs, men PB:n är nästan en erotisk affär. Känns rask också, har inte testat iBook G4 dock.

• Medlem
  • 2003-12-14 01:27

Samma taskiga skärm dock (12-tummarna)

I mitt fall avgjorde priset. DVD-brännare klarar jag mig utan. Dessutom har frugan redan en fullpackad PB..

Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Samma taskiga skärm dock (12-tummarna)

Vadå, trodde generation 2 av PB 12" var befriade från detta... det var ju bara ett fåtal personer som upplevde sig tycka att dessa skärmar var lite luddiga än PB 15" - nu skräms du, väntar min PB 12" i veckan som kommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mannen
Det har ju dock tidigare funnits något hack för att kunna köra skärmdelning även på iBooks, men jag har inte sett något sådant för iBook G4+Panther ännu. Men om det finns/kommer så är ju iBooken väldigt attraktiv om man jämför med priset på PB12".

Den patchen fungerar utmärkt även på iBook G4 med Panther, kör så just nu faktiskt

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-14 19:57

gnurbmaster: Jag är ny i mac världen, beställde mig en ibook i torsdag.

Den där patchen, är de enkelt att installera något sånt där?

Patchen för större skrivbordsyta är ett hack och äventyrar garantin - bara så att du vet innan du ställer till det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
gnurbmaster: Jag är ny i mac världen, beställde mig en ibook i torsdag.

Den där patchen, är de enkelt att installera något sånt där?

Ja, den är busenkel att installera. Tidigare var man tydligen tvungen att gå in i Open Firmware och manuellt hacka lite, men numera räcker det med att köra ett program och därefter boota om datorn. Programmet som fixar detta heter http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.htmlScreen Spanning Doctor.

Men precis som Olle@mac.com skrev så är det något som kan påverka din garanti om du har otur. Nu går det visserligen att återställa allt genom att nollställa nvram...

Observera att man inte ska använda patchen på äldre iBooks som har ATI Rage-baserade grafikkort.

kommer jag kunna använda patchen på en ibook 800 combo 12 inch G3???

som som testat på sin ?

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 17:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Vadå, trodde generation 2 av PB 12" var befriade från detta... det var ju bara ett fåtal personer som upplevde sig tycka att dessa skärmar var lite luddiga än PB 15" - nu skräms du, väntar min PB 12" i veckan som kommer.

Jag tycker att skærmen på nya PB 12" ær alldeles før ljussvag. iBook-skærmen verkade mycket ljusstarkare nær jag jæmførde de på Mac & Carry hær i Oslo førra veckan.

1
Bevaka tråden