Min iMac hängde sig!!!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-13 09:32

Min iMac har brakat ihop. När jag kör igång datorn så blinkar "Finder"-gubben och ett frågetecken... Vad ska jag göra och vad är det som har hänt?

Antagligen har det blivit något knas med hårddisken. Har du testat att starta från en System-CD (stoppa in CD:n och håll ner C) och kollat om du kan se/reparera hårddisken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 09:43

Den hittar inte systemmappen. Slå på datorn och håll nere "alt" tills du får ett alternativ på startsystem. Välj och klicka på pilen.

Intressant. Jag hade exakt samma problem på en en vecka gammal eMac. Den visade sig vara död, levererade inte 12V till drivarna (det var så långt jag kunde komma i felsökningen genom den lilla lucka man kan öppna med bibehållen garanti... ).

Dock behöver det inte vara så illa.

Börja med att nolla PRAM (håll nere alt-kommando-p-r vid uppstart). Hjälper inte det så kanske datorn är förvirrad avseende vilken skiva som är startskiva. Håll nere alt vid omstart och välj hårddisken som du har systemet på manuellt. Efter uppstart kan du ställa in startskiva, så slipper du att alltid boota med alt...

Dyker inga drivar upp i detta läge så kontrollmät strömmatningen...

1
Bevaka tråden