Det är inte lätt att vara en switcher

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 02:28

Har försökt att switcha från PC till Mac, men det har inte varit det lättaste när allt jag får är trasiga maskiner och möts med krångliga servicemöjligheter från återförsäljare, nonchalans och "det ligger inte på mitt bord"-attityd.

Sent i våras:
Min switch började i våras när jag köpte en äldre fin liten rosa iMac för att ha och kolla webbsidor på, mitt yrke är att formge dem. Den behövde dock lite mer RAM-minne. Går iväg till Redagruppen på Flemminggatan som mina Mac-vänner rekommenderar. De säljer fel minnesmodell, vilket jag byter dagen därpå. Tre dagar senare dör dock datorn. Visst, gammal dator. Lämnar in den hos Redagruppen för destruering.

Sommar
Köper en nyare iMac, snövit, liten och fin. Köper efter en vecka lite mer RAM-minne. Redagruppen lyckas även denna gång sälja på mig fel modell på minnet, vilket jag byter nästa dag. Blir imponerad av denna lilla raket som stånkar på. Funderar nu på att byta helt från PC till Mac. Även mina partners på jobbet imponeras och snackar om att swicha.

Sensommar:
Köper en fin iPod 30Gb på Redagruppen. Wow. vilken grej. Men ska den verkligen funka så här dåligt. Svårt att få den och synka trots idogt tryckande på knappar och “ställ in den I diskläge” Jag får återställa den hela tiden för att få den att funka. Eller kan den vara trasig? Samtal till Applesupport. Där konstateras det att "den nog är trasig". Skickar iväg den. Smidigt, DHL kommer och hämtar.

Augusti:
Förbeställer en G5-dual, kommer i augusti/september. Det blir nåt att se fram emot.

Höst:
Måndag 3 november. PC:n hemma borde bytas. Jag köper en iMac med 17" widescreen istället. Köper också 512Mb i extra RAM-minne. Installerar systemet, sedan i med minnet. Då blir datorn svart. Konstigt. Ut med minnet, på med datorn, hm det funkar. I och ur med minnet ett par gånger till, samma sak. Det är nog minnet det är fel på. Lämnar tillbaka det till Redagruppen för test. Det visar sig att det inte är fel på minnet, problemet ligger nog i datorn. Men Redagruppen vill ha in datorn för att vara säker. Jag väljer att vänta ett par dagar med detta. Hittar på Macotekets hemsida en toppenbra sak till min iPod, en iTrip. Fem dagars väntetid.

Tre dagar efter mitt besök hos Reda så ledsnar jag på att vänta på min G5:a som trots att det nu är november inte har kommit. Jag byter ner mig till en mindre modell. En G5 1.8 följer med mig till jobbet på tunnelbanan och bussen till Gustavberg. Äntligen, på med datorn. Men, det är något konstigt med den. Den går i viloläge hela tiden. Tre sekunder i taget är allt jag får av min maskin, vad jag än gör. Redagruppens support säger då att "det är nog din skärm som är för gammal, du måste ha en VGA-adapter" (en Lacie 22" köpt för ett halvår sedan). Jobbigt läge, men jag lånar en bil och drar till PC-city för att köpa en. Nästan framme ringer jag till Reda igen bara för att kolla om jag verkligen behövde en VGA-adapter. Reda: jaha du kunde SE starten på Mac OSx. Kim: Jo, det sade jag förut också. Jag behövde ingen VGA-adapter. Tur att jag inte hann köpa någon. Den kostar ju 495:-. Tillbaka på jobbet en timme senare för att prova ett par knapptryckningar under uppstart som enligt Reda-supporten kanske kunde få datorn att starta. Ingen skillnad. Jag ställer mig i Applesupport telefonkö, ca 15-20 minuter. De är vänliga och efter att ha tagit alla uppgifter, försett mig med kundnummer ber de mig pröva lite nya knapptryckningar och återkomma om det inte funkar. Efter ny telefonkö hos Apple prövar vi att öppna lådan och trycka på en lite knapp I maskinen vilket inte får maskinen att fungera. Då föklarar de att min kära G5:a är en "DOA" (dead on arrival). Det är enligt Applesupport bara att återlämna maskinen till inköpsstället så får jag en ny. Dagen efter åker vi (jag och min döda G5:a) till Reda för att jag ska få en ny. Men icke, “På grund av att Apple Sverige förändrat sin servicehantering, har vi tyvärr ingen möjlighet att hantera garantiärenden på Apple relaterade produkter”. Du kan inte få en ny från oss. Du får lämna in den hos Lan Master på söder. Jag och min döde vän åker då tunnelbana och buss till Lan Master där de tar emot den och säger att de ska kolla på den på måndag "vi ringer". Men jag skulle ju få en ny. Jag påtalar för Lan att jag ska ha en ny då den är en "DOA" enligt Apple. Lan Master: Vi kan inte lämna ut en ny. Ringer till Apple igen för att kolla vad som hände med "det är bara att hämta ut en ny". Varken Reda eller Lan vill ge mig en ny. Apple säger återigen att "du SKA få en ny på Redagruppen, om det är där du köpt". Kan inte ni ringa dit frågar jag Applesupporten. det här börjar bli jobbigt. Apple: De ska lämna ut en ny". Jaha

Mådag:
Ivrig som jag är orkar jag bara vänta till klockan elva tills jag ringer Lan Master då de inte har hört av sig. Tjejen i telefon säger "Jodå, Robin håller på med den nu. Han ringer så fort han är klar".
13.15. Ringer Lan Master igen. Samma tjej säger "Han är nog klar. Han skulle visst beställa en ny processor". Kan jag inte få en ny stället för att behöva vänta en dryg vecka som det kommer att ta? Lan: nej. Då får du vända dig till Reda gruppen, de är de som har sålt den.
Reda: det kan bara Apple besluta om det. Kim:"Men de har ju gjort det!" Då får du ringa till dem eller Lan. Vi kan inte bara lämna ut en ny. ??? Between a rock and a hadrplace, i Twilightzone.

Tisdag: Nu sitter jag med en trasig men ivägskickad iPod. Ironiskt nog får jag min iTrip på posten, efter dryg två månaders väntan. Jag har en G4:a hemma som måste in på service utifall jag skulle någongång vilja stoppa i mer Ram-minne. Känner mig inget sugen på att bära runt även denna tegelsten till söder eller vart den nu ska. En död G5:a på verkstad.

Som nybliven switcher så skulle jag NÄSTAN kalla detta för Microsoftbehandling. Jag hade verkligen inte väntat mig detta av Apple och dess återförsäljare. Jag har bekanta som i flera år sagt till mig att byta från PC, så jag skulle slippa sånt här. Skulle jag som är formgivare göra något liknande mot mina kunder skulle jag gått i konkurs, väl förtjänt. Jag vill hitta en snabb lösning på de problem jag har med mina produkter från Apple. Ska det vara så här? Visst kan man ha osis att få en trasig maskin. Men detta är inte klokt. Jag har ägnat timmar åt att sitta i telefon, bära runt i kollektivtrafiken och pratat med återförsäljare som står i givakt med glatt leende när det gäller att dra pengar från mitt VISA-kort men när det gäller att hjälpa mig bara slår ifrån sig.

Wow, det var en salig röra av trasiga produkter, taskig servicemind och försenade leveranser. Du måste haft maximalt med otur må jag säga.

Jag kan bara trösta dig med att det behöver inte vara riktigt så illa. Jag har genom åren köpt olika macar (LC475, PM8600, iBook 500, iBook 800) och det mesta har fungerat, och fungerar fortfarande, utan större problem. Till och med min iPod 5 GB tuffar på.

Det enda allvariga problem jag haft var att jag köpte en AppleVision 1710 tillsammans med min PM8600 och den skärmen är ökänd för sin dåliga kvalité, såhär i efterhand. När den väl fungerade var allting på topp, det var ju Sony Trinitron-rör inuti (den kostade nästan 7000 kr!) och därmed skarp som tusan. Men den höll inte så bra. En dag brann den upp, faktiskt, det sa poff och så kom det rök ur skärmen. Fick en ny som tuffade på ett tag tills den la av på liknande sätt. Fick ännu en ny tack vare förlängd garanti från Apple pga av alla problem. Även den höll nåt år tills den en dag gav upp. Nu var all garanti helt borta och jag var utan skärm. Som tur var fick jag en skärm, en 1710, av en kund som inte använde den och den höll faktiskt nåt år den med! Men sen la även den av. Så jag har förbrukat 4 stycken såna skärmar allt som allt. Men förutom denna histora, så har jag varit nöjd för det mesta.

Fast försenade leveranser är ju nästan regel numera, så det har även jag drabbats av. Men maken till otur och problem har jag inte hört talas om.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-12 04:29

Det verkar som du fått en serious case of "Reda-gruppen"-syndrome... Vad jag läst i tidigare trådar, verkar de inte vara serviceinriktade för 5 öre. Tell me I'm wrong?

Redagruppen ville ju ha 1500kr för en Bluetooth-usb-adapter som kostar 400 på alla andra ställen..

Jag det är verkligen orättvist att sånna ställen fortsätter vara "in busniess"..

Kimpen: Låter fruktansvärt detta! Snabb fråga ställd i all välmening: hur gör du när du åker tunnelbana med en g5:a?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 08:30

Redagruppen har varit trevliga att snacka med i butiken när det är dags för inköp.

När jag igår sade att nu får det vara nog, jag funderar på att häva köpet så sade han att "det går inte". Vad han grundar det på vet jag inte.

Om man läser konsumentköplagen står det klart och tydligt att jag har rätt att häva köpet, rätt till ränta på pengarna och kan kräva skadestånd samt ersättning för alla utgifter och förluster som jag drabbas av på grund av fel på varan. T.ex. utlägg för resor och transporter för att få felet avhjälpt och/eller inkomstersättning.

Allt jag vill är att få mina maskiner och få den att funka. Att det ska vara så svårt ibland. Jag vill bara lägga mig ner, banka i golvet och vråla som en treåring.

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 08:31

åhhh stackars..
Av det jag har hört om mac så är det alltid så.
Men vill man ha bra grejer så får man slita lite.
Dom betyder juhe mer då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 08:37

"hur gör du när du åker tunnelbana med en g5:a?"

Hehe, värre på bussen. Tunnelbanan är nästan lyx. Dessutom har jag en galen Jack Russel som far omkring runt fötterna.

Om jag tittar djupt i kristallkulan så ser jag att i nästa liv är det bara taxi

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 08:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av kimpen
Redagruppen har varit trevliga att snacka med i butiken när det är dags för inköp.

Det är dom ju på On/Off oxå
Inte för jag har erfarenhet av REDA - och läser man lite här och i andra trådar så lär jag aldrig få det heller...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-12 09:10

Jag tycker du ska ta kontakt med Apple Sverige så får dom ta Redagruppen i örat. Så här får det inte funka. Lan-master har säkert rätt, men Redagruppen har i ju som sagt hört en hel del skräckhistorier om, tyvärr. Dom verkar inte vara seriösa. Det kanske måste till att kunder uppmärksammar Apple Sverige på sådana här missförhållanden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-12 09:54

Jösses! Är du fortfarande Mac-användare efter det där?

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-12 10:09

Som jag ser det är detta en blandning av rejäl, för att inte säga extrem otur med den levererade hårdvaran, och, ja, som andra sagt, en återförsäljare som är under all kritik - en jädra oREDA alltså.

När det gäller den första faktorn tror jag inte att den är signifikant för Apples produkter. Jag har använt mac sedan 1991 - Mac Plus, Powerbook 100, Performa 6200, och 2 st iMac - och de har rullat och rullat och rullat. Underbart troget och oförvitligt. Jag tror att det finns många med samma erfarenhet.

När det gäller den andra faktorn - där finns det många med samma erfarenhet och det är i högsta grad signifikant för återförsäljaren. Du hade inte valt dem om du vetat vad som skrivits här de senaste halvåret. Men, du kunde inte veta när du drog igång din switch.

Lacka inte ur - byt hovleverantör och gläd dig åt att ett helt livs datorotur tycks ha hänt dig redan i unga år - problemfri ålderdom att vänta!

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-12 10:24

Kimpen, tråkigt att du har fått sådan dålig erfarenhet av att vara en Switcher. Tyvärr måste jag säga som de andra här, jag tror det beror på (utöver extrem otur) väldigt mycket på just RedaGruppen (som har ett, i detta forum, dokumenterat dåligt rykte). Mitt råd är följande: Skriv ut den aktuella biten av konsumentköpslagen, skriv ut det du har skrivit här och gå med det till ReadGruppen, förklara också, ytterst vänligt, att börjar de inte sköta sig så postar du även det hela till Apple Sverige, efter säg, en vecka. RedaGruppen verkar tyvärr vara en sådan ÅF där man måste (på ett väldigt sakligt sätt) hota med dålig publicitet för att få den service man enligt lag borde ha rätt till. Sök gärna på "RedaGruppen" här i forumet för att hitta en tråd som visar hur en annan 99mac-medlem löste sina problem med säljaren.

Edit: Här är länken direkt: Varning för RedaGruppen

När du är klar med den här oredan så föreslår jag att du letar upp tex InLife på Sveavägen eller Macoteket på Birger Jarlsgatan. Macoteket har tom ett litet underforum här på 99mac.

PS. Nu börjar jag bli less på att höra sådana här skräckhistorier om RedaGruppen och det jag kan inte heller se att det är folk som ställer orimliga krav på dem. De borde brännmärkas. *ryser*

• Avstängd
  • 2003-11-12 10:26

Singulär händelse av negativ karaktär har en benägenhet att i ett synnerligen beaktansvärt antal fall uppträda gruppvis.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-12 10:30

Pirre: inte sådana spektatulära ordvändningar innan lunchdags tack!

Jag har använt Apples datorer sedan Lisa (tidigt 80-tal) och har aldrig haft någon dator som pajat. Den enda gången det har hänt var när jag testa en klon, PowerComputing, som helt plötsligt slutade fungera efter några år. Just nu har jag en G5 1.8GHz hemma och en MDD 2x867 MHz på jobbet (ja, det var ju det där med ljudnivån på den, förståss). Vad jag förstått av andra trådar här så är väl inte Redagrubben den bästa återförsäljaren, men i ditt fall verkar det vara rent extremt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 10:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Jag har använt Apples datorer sedan Lisa (tidigt 80-tal)

Off Topic
Hur tusan gör man om man skulle vilja ha tag på en Lisa

Ja, inte vet jag, men nån har väl en kvar.

Titta här

Ha ha Åh vad Dilbert är bra alltså.

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Titta här

Precis
Precis på pricken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 13:52

Vissförstå mig rätt.

Det känns skönt att inte vara ensam om problemen med Reda.

Då vet man att man inte är helt knäpp. Ja ensam om att vara knäpp i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 14:12
Citat:

Då vet man att man inte är helt knäpp. Ja ensam om att vara knäpp i alla fall.

Här är du i gott sällskap

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 14:46

Är det någon som vet någon bra höjdare på Apple i Kista som man skicka ett mejl till? Man hittar mest bara telefonnummer till Irland om man kollar på Apples hemsida (och Reda)

Vill verkligen få detta ur världen och gå vidare till gå?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 23:51

Nu vet man vart man inte ska handla sin ipod...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 00:23

Just mitt iPod ärende var det enda som har gått smidigt med mina Apple problem.

Ett samtal till Apple sen kom DHL och hämtade. Verkligen toppen, visserligen har jag inte fått tillbaka den ännu. Hm, nu när jag läser vad jag just skrev...

Luktar som om den skulle kunna fösvinna på vägen eller värre... fortsättning följer

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-13 00:27
Citat:

Är det någon som vet någon bra höjdare på Apple i Kista som man skicka ett mejl till?

Kan man bli mer höjdare hos svenska Apple än VDn Oscar Bjers?

Namn, bild, telenummer och mailadress finns på IDGs sida: http://itfolk.idg.se/person.asp?n=oscar_bjers

Han ser snäll ut så han kan nog hjälpa till.

• Avstängd
  • 2003-11-13 01:17

Det blev Äpple+P spara som PDF

Kan vara bra för framtida behov. Än så länge nöjd med Applestore men man vet aldrig.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-13 20:37

Lisa var en ny bekantskap för mig, men jag tycker att hon var söt )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Off Topic
Hur tusan gör man om man skulle vilja ha tag på en Lisa

Lisa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 21:06

Tack för stöd och mejladresser. Det värmer mitt hjärta att ni e så goa mot en nybliven switcher.

Stefan Tappberg på Apple ringde på morgonen och föklarade att allt var deras fel. De har typ fråntagit redagruppen servicedelen. Applesupporten hade inte fått uppgifter om att DOA förfarandet har ändrats. Nu ska alla DOA:r lagas. För att det tydligen har visat sig att i 9 fall av 10 så går det snabbare för kunden att få sin dator.

Apple express-skickade en processor till Lan Master som körde min i gräddfil. Fixade datorn och budade hit den. Som grädde på moset fick jag Apple Protection Plan samt att min Panter dök upp samma dag. Fint som snus att få en ren installation på en gång.

Nu ska jag BARA fixa min G4:a och vänta på att min älskade iPod dyker upp från Holland.

• Oregistrerad
  • 2003-11-13 21:09

Slutet gott allting gott
(nästan...)

Skönt att apple.se har ögonen på Reda - för även om de säljer bra så börjar ju apple.se komma i den sitsen att de borde hitta återförsäljare ganska enkelt...

Bevaka tråden